Waarom je nooit moet aannemen dat de stroom eraf is....

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was dat men in de groepenkast de 2 polige schakelaar voor de fase hadden overbrugd want die was stuk....
Je zet dus de groep uit met de schakelaar maar met de spanningszoeker is er nog steeds spanning op de groep, met je duspol had je mooi pech...
Lang leve de aardlek schakelaars, met de meeste duspol kun je die trouwens ook leuk testen, zet je duspol tussen fase en aarde en poef de aardlek zegt uit die stroom.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wat ik voor reden kreeg van de fabrikant (PB swiss tools) was dat er ongelukken waren gebeurd. De spanning sloeg door het lampje en de gebruiker kreeg een optater en meer. Ik heb dit zelf van gebruikers nooit gehoord
maar het is naast de onbetrouwbaarheid een belangrijke reden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ooit een jaar op inhuurbasis gewerkt bij een gerenommeerde aannemer die ook werk aan 10 kV deed. Een 10 kV kabel wordt standaard op afstand bediend door geknipt. En dat is niet voor niets. Er wil nog wel eens spanning op staan.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ooit een jaar op inhuurbasis gewerkt bij een gerenommeerde aannemer die ook werk aan 10 kV deed. Een 10 kV kabel wordt standaard op afstand bediend door geknipt. En dat is niet voor niets. Er wil nog wel eens spanning op staan.
Dat leerden wij op de hoogspanningscursussen bij ESSENT. Dat heet schieten en dat doen ze als ze niet zeker weten welke kabel ze moeten hebben.
Enne....bij een 10 kV-kabel je hand op 10 cm afstand houden is gelijk aan aanraken.
Enne....Ik heb iemand gekend die dat heeft overleefd en het nog jaren lang kon navertellen...
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Wat me niet duidelijk is, is waarom een spanningzoeker gevaarlijk is.
Heb wel ook zo‘n duspol, maar deze gebruik ik, eigenlijk nooit.
als je gebruik maakt van de spanningszoeker ben je als gebruiker onderdeel vd stroomkring, zoek het maar eens op, zoek op werking spanningszoeker en kijk waar je je duim plaatst. Begrijp nog steeds niet waarom dit nog nooit verboden is.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Ooit een jaar op inhuurbasis gewerkt bij een gerenommeerde aannemer die ook werk aan 10 kV deed. Een 10 kV kabel wordt standaard op afstand bediend door geknipt. En dat is niet voor niets. Er wil nog wel eens spanning op staan.
voor werkzaamheden ad 10 kV installatie moet je speciaal bevoegd zijn. dat ten eerste. idd indien er, door wat voor oorzaak dan ook, nog spanning op staat ontstaat er een flinke vlamboog. ik heb er div filmpjes van gezien, dat wil je niet meemaken.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Nou ik had er afgelopen week 1. Toen het (goedkope, Chinese) verlengsnoer dat we gebruiken voor de elektrische grasmaaier vlak achter de contrastekker doorbrandde (te vaak gebogen geweest...) Snif snif wat ruik ik toch, knetter boem auw. Het waren voor zover ik kon nagaan alleen vonken die op mijn vinger kwamen, geen direct 220 contact, maar wel zwart, en een blaar.
Live wire doorknippen heb ik ook al twee keer gedaan - 1 maal met een (goed geisoleerde) combinatietang, en 1 maal met een leatherman (toen sloeg de stop - of aardlek - er gelukkig zo snel uit dat ik er zelf nauwelijks wat van voelde, maar beide keren waren er wel grote putten in de bekken van de tang gesmolten.
de procedure binnen ons bedrijf is, heb je aan de spanning gezeten dan ga je standaard naar het ziekenhuis voor een hartfilm
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Zo kreeg ik van de week nog een 220v schok, omdat ik lekker eigenwijs een schakelaar wilde ombouwen zonder de stroom eraf te halen. 9 van de 10 keer gaat het goed.

De dag erna moest ik er nog een aantal doen, maar toen heb ik toch maar ff de stroom eraf gehaald :)
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Mijn meetinstrumenten om spanning te meten :
spanningszoeker
voltstick
duspol ( ook om 3fase draairichting te controleren )
universeel meter ( evt ook voor stroom )

Allen met voor en nadelen, maar met deze spullen kom ik er altijd (?) uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.