volgorde van toepassing van schaven bij maken van houten werkbank blad

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
479
215
* roffelschaaf bij ruw hout om sneller meer hout weg te nemen om een vlakker geheel te krijgen dat je vervolgens met fijnere schaven afwerkt;
* 5 1/2 (voorloper?) voorwerk voor reischaaf
* reischaaf: fijn afwerken
Niet helemaal. In principe is de volgorde 1) grof vlakken en op dikte brengen, 2) vlakken, 3) fijne afwerking. Historisch verschilt het vooral per regio hoe die eerste stap wordt gedaan. Hier wordt het netjes uitgelegd: Duitse schaven

Vooral voor het grof vlak en op dikte maken verschilt de werkwijze per continent, maar ook per situatie. Een roffelschaaf is kort en smal en ideaal om snel lokaal heel veel af te nemen, maar kan niet vlakken door de geringe lengte. Een voorloper kan ook veel afnemen, en tegelijkertijd grof vlakken vanwege de lengte. Maar die is soms onhandig om lokaal te corrigeren.
De reischaaf is echt bedoelt voor het vlakken. Niet voor niets is de Engelse term "jointer plane".
Een reischaaf is niet bedoeld voor fijn afwerken, omdat voor het doel van vlakken de hoeken van de beitel niet worden afgerond. Hierdoor blijven er schaafsporen achter. Vandaar de laatste afwerking met een #4.

Een schaaf kan ongeveer 2x de zoollengte vlakken. Maar het werkt heel onhandig als de schaaf (veel) langer is dan het werkstuk. In principe kan je lange stukken vlakken met een #4 en een goede rechte lat, maar zoals gezegd vraagt dat veel kunde.

Ik heb doorgaans aan twee schaven genoeg: een #5 voor grof vlakken en op dikte brengen, daarvoor heeft mijn #5 een redelijk afgeronde beitel en een grote mondopening, en een #4 voor het afwerken.
Als de plank langer is dan, zeg, 70 cm., heb ik nog een lange reischaaf om na de #5 vlakken. Voor kleiner werk is de #5 voldoende lang om te vlakken.
En soms gebruik ik nog een smalle, houten schaaf met afgeronde beitel als roffelschaaf.

Deze werkwijze heb ik ook gebruikt voor mijn werkbank, van ~90 cm. breed: op dikte en grof gevlakt met de #5, gevlakt met de reischaaf, en afgewerkt met de #4.

Uit eerdere posts herinner ik dat je een reischaaf en een #4 hebt. Als je nog iets hebt voor grover werk, een roffelschaaf of een voorloper, ben je helemaal klaar om makkelijk je werkbank te vlakken.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
319
32
@Paul wederom dank voor de uitgebreide en verhelderende reactie! Ik heb inderdaad ook een roffelschaaf, dat was een oude #4 nooitgedacht waarvan ik de schaafbeitel van een flinke ronding heb voorzien, en die gaat heel soepel door het hout en neemt veel weg. Reischaaf heb ik ook, en een #4 met kleine opening voor fijn werk heb ik ook, dus dan heb ik eigenlijk alles al wat ik nodig heb. Als ik ooit tegen een houten voorloper aanloop wil ik die nog wel hebben, maar dat is dan meer luxe denk ik...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.098
921
Enschede, Twente
Ik weet niet of dat hier al voorbij gekomen is, maar je ziet heel vaak dat men bij het schaven de 'verkeerde' kant op werkt. Met een westerse schaaf (duwen dus), is het handigst om aan het eind te beginnen en 'terug' te werken. Op die manier heb je veel minder weerstand van voorliggend materiaal (want dat is dan al weg). Heb je eenmaal het grootste deel aan dikte weggehaald, dan kun je weer 'vooruit' werken om het glad te maken. (Dit dus specifiek voor roffelen.)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
479
215
Als ik ooit tegen een houten voorloper aanloop wil ik die nog wel hebben, maar dat is dan meer luxe denk ik...
Ik heb een fijne #5 hiervoor, maar ik zou ook wel een keer een houten erbij willen ;-)
De extra lengte van een #5 of voorloper t.o.v. een roffelschaaf is soms wel fijn bij lange stukken, dan zijn ze snel redelijk vlak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.