Vochtprobleem werkplaats

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
284
68
Grönnen
Ik heb ook soortgelijke luchtige schuur, daar heb ik dozen ingebouwd, van sandwichpanelen (blik-schuim-blik).
Dat schiet lekker op bij grote platen, dezelfde platen zie je ook bij de dozen op industrieterreinen.
Bij het (grootste) werkhok heb ik ook dakplaten voor de bovenkant gebruikt zodat een lekkage niet direct op een machine oid terecht komt.

PeterZoetermeer

Nieuw lid
11 dec 2024
2
0
Zoetermeer
Isolatie lijkt wel een toverwoord tegenwoordig, maar is het echt niet. Door te isoleren bereik je alleen maar dat het warmteverlies minder wordt. Maar al je niet stookt, is het na een paar dagen binnen net zo koud als buiten, isolatie of niet. Dus: stoken, een paar graden warmer dan buiten is voldoende. Wel zorgen voor een minimale ventilatie zodat het vocht er ook uit kan.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.692
1.118
Riemst
Isolatie lijkt wel een toverwoord tegenwoordig, maar is het echt niet. Door te isoleren bereik je alleen maar dat het warmteverlies minder wordt. Maar al je niet stookt, is het na een paar dagen binnen net zo koud als buiten, isolatie of niet. Dus: stoken, een paar graden warmer dan buiten is voldoende. Wel zorgen voor een minimale ventilatie zodat het vocht er ook uit kan.
Isolatie maakt wel dat je minder moet stoken om de temperatuur op peil te houden. Stoken in een eensteens schuurtje heeft weinig zin tenzij je niet naar de kosten hoeft te kijken. En als je eenmaal aan het stoken bent, moet je blijven stoken (vandaar ook mijn advies om een hygrostaatte gebruiken en geen thermostaat). Je moet condities creëren waarbij er geen condensatie mogelijk is.

PeterZoetermeer

Nieuw lid
11 dec 2024
2
0
Zoetermeer
Isolatie maakt wel dat je minder moet stoken om de temperatuur op peil te houden. Stoken in een eensteens schuurtje heeft weinig zin tenzij je niet naar de kosten hoeft te kijken. En als je eenmaal aan het stoken bent, moet je blijven stoken (vandaar ook mijn advies om een hygrostaatte gebruiken en geen thermostaat). Je moet condities creëren waarbij er geen condensatie mogelijk is.
Ja, dat bedoel ik ook met te zeggen dat het warmteverlies minder wordt. Maar als je niet stookt is er ook geen warmte die je kunt behouden. Nee, zonder isolatie heeft het ook nog eens geen zin om te stoken, alle warmte is zo buiten. Die condities, waar je het over hebt is heel eenvoudig, gewoon zorgen dat de temperatuur iets hoger is dan buiten. De relatieve vochtigheid gaat dan vanzelf dalen. Het punt is dat in het beschreven geval, de machines, alles eigenlijk, kouder zijn dan de lucht in die ruimte. Vlak boven de metalen delen stijgt dan de relatieve vochtigheid richting de 100% en krijg je dus condensatie op die metalen delen, maar ook op andere materialen hoor, al zie je dat niet zo gauw. Je moet dus zorgen dat al die spullen die daar staan iets warmer zijn dan krijg je ook geen condensatie. Dus: muren, dak en vloer isoleren en een paar graden bij stoken. Op een droge dag (niet bij regen of mist dus) een raampje open zetten en een roostertje in de deur of een kier eronder. Zo kan het vocht naar buiten. En anders, dan hou je dit probleem.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
210
43
Oss
Je kan er ook gewoon stookolie of als je daar moeilijk aan geraakt rode diesel voor landbouw en stationaire motoren gebruiken. Die kost rond de 90 cent. In geen geval een open toestel (rookgassen in de ruimte). Gevaarlijk en veel extra vocht
Rooie diesel is al sinds 10 jaar afgeschaft dacht ik

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
210
43
Oss
Ja het zijn stenen van 12cm dik, zoals je een beetje op de vorige fotos kan zien. Isoleren aan de buitenzijde is volgens mij in dit geval wel een hele opgave.. dan moet er zeker een nieuw dak op dat oversteekt aan de kopse kanten.

Maar die witte platen in het dak is toch geen pir. Lijkt tempex of ps. Pir isoleert maar factor 2 beter tov ps ( polystyreen)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.692
1.118
Riemst
Rooie diesel is al sinds 10 jaar afgeschaft dacht ik
In België in ieder geval niet.. Die kan je in sommige tankstations gewoon aan de pomp tanken.
In Nederland mogen landbouwers ook terug rode diesel gebruiken.
Maar wat gebruiken grondwerkers dan? En bijvoorbeeld stroomgeneratoren? Draaien die allemaal op dure witte diesel?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
210
43
Oss
In België in ieder geval niet.. Die kan je in sommige tankstations gewoon aan de pomp tanken.
In Nederland mogen landbouwers ook terug rode diesel gebruiken.
Maar wat gebruiken grondwerkers dan? En bijvoorbeeld stroomgeneratoren? Draaien die allemaal op dure witte diesel?
In Nederland is het sinds 2013 afgeschaft rode diesel. Het verschil wae maar 17 cent Nu is alle diesel wit alleen agrarische bedrijven krijgen stukje van accijns terug. Alleen in schepen word ooit nog rood gebruikt omdat die onder regeling vallen internationaal recht.
Dit omdat er teveel misbruik van gemaakt werd.
In België mogen ook tractoren niet met rode diesel rijden alleen met g kenteken

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
210
43
Oss
het prijsverschil tussen rood en wit ken ik niet
in vl was (en is ?) er een jacht op wie met rood rijdt, maar met wit zou moeten
ontkleuren was hier een sport
het direct verband tussen rode + G-plaat is logisch
die plaat krijg je immers enkel indien je een landbouwbedrijf hebt

Hier was dat ontkleuren ook een hobby.
Maar het prijsverschil was maar 17 cent toen het werd afgeschaft.
Mijn ouders hadden boeren bedrijf dus vandaar.
Wij hadden ook tank thuis maar verschil ervoor was al zo klein ( tractor weinig gebruikt en autos des te meer ) Dus we tankten auto's thuis en tractor bij de pomp.
Daarom werden bij ons ook regelmatig controles uitgevoerd mochten we met priveauto aangehouden worden. Tja is geen overtreding maar viel onder noemer economisch delict.
Sinds begin 2013 moet alle diesel die gebruikt word blank zijn.
Enige uitzondering zijn boten die de aandrijving van schepen (andere dan pleziervaartuigen).
Deze boten vallen onder een regeling ( bunkerregeling )
Dus ook de generatoren en tractoren zijn allemaal verplicht gebruik te maken van blanke diesel ook plezierjachten.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
210
43
Oss
leuk wanneer je vanuit vl met een traktor de grens oversteekt, of met je vl boot in nl wateren belandt

Dat is geen probleem. Zelfs een tractor vanuit nl mag in belgie tanken mits je bon maar bewaard.
ook een boot maar moet dat wel kunnen aantonen. Die kleurstof blijft nog even in de tank en vooral filters
dus ze kunnen het lang achterhalen.

Ja weet het niet zot van hout maar te zot voor woorden.
er werd teveel misbruik van gemaakt.
Nu stond vorige week in de krant. dat NL staat half miljard misloopt omdat de accijns op sigaretten en sjek zo hoog zijn dat iedereen naar buitenland gaat om te halen dus schieten ze er iets mee op denk het niet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.