Vocht in de compressor

48rmc

Post veel
2 dec 2021
977
381
Middelburg
Wat een geruststelling dacht al waar gaat dit nou weer naar toe, maar de laatste comments hadden betrekking op Jan van den Broek's reactie, het is me duidelijk geworden:sneaky:. Wat mij wel een beetje verbaast is, dat de lucht/vocht die er nu uitkomt, wat weg heeft van stikstof zo koud als het aanvoelt. Het lijkt of er ijsvorming in de tank zit, de loods is dan wel geïsoleerd, maar de temperatuur was in januari/februari rond de 5 graden Celsius of misschien nog lager s'nachts? Ook niet echt bevordelijk lijkt me? Afijn ik ga de boel vanaf nu regelmatig ontvochtigen, en ik zal eens kijken naar een ontvochtiger, bedankt mannen voor jullie tips en reactie's(y)

jorisvh

Post veel
Wat mij wel een beetje verbaast is, dat de lucht/vocht die er nu uitkomt, wat weg heeft van stikstof zo koud als het aanvoelt. Het lijkt of er ijsvorming in de tank zit,
De lucht in de tank is niet koud, die wordt koud als die er uit gelaten wordt = expandeert (druk daalt, volume stijgt, temperatuur daalt).
is het omgekeerde effect als warme lucht die uit een fietspomp komt (druk stijgt, volume daalt, temperatuur stijgt).

Algemene gaswet - Wikipedia

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
977
381
Middelburg
Hebben we toch 26 berichten nodig gehad voor iets dat in de gebruiksaanwijzing stond ;)

Dat doen ze om te voorkomen dat er roest in het ventieltje komt.

Klopt Kor je hebt helemaal gelijk ik kan er ook niet aan doen dat ik zo’n zakkenwasser ben maar dit soort tips die Chevy66 geeft vind je vermoedelijk niet in de handleiding; roest/ventieltje

• Leuk
Waarderingen: Kor

48rmc

Post veel
2 dec 2021
977
381
Middelburg
Gisteravond de compressor olie vervangen dit was overduidelijk geen overbodige luxe. De oude compressor olie zag er pikzwart uit toen ik het carter op zijn kant gooide. Eventjes gekeken in de handleiding op het internet echter niets kunnen vinden. Het kijkglasje is zo troebel geworden daar kun je helemaal niets meer doorzien. Dus heb ik maar de boerenlogica gebruikt hetgeen er aan ml uitkomt gaat er weer in terug. En zo geschiede 300ml. Gewone mineraal olie van de Hubo er in gekipt Powerplus, wel je jongste uit het schap gevist van 15/01/26, de oudste die er lag was van februari 2024, of maakt dat niet zoveel uit? Omdat tijdens het leeglopen van het carter de olie zo zwart was heb ik de schone olie eventjes laten draaien waarna ik het carter voor de tweede keer heb geleegd en opnieuw gevuld met nieuwe compressor olie. Of dit werkelijk nodig was geen idee, maar het gaf me een gerust gevoel. Hopelijk kan ie weer jaren mee.

Bijlagen

• IMG_4122.jpeg
    IMG_4122.jpeg
    92,4 KB · Weergaven: 25

48rmc

Post veel
2 dec 2021
977
381
Middelburg
Hierbij de zwarte drap die vanaf 2007 nooit was ververst en de nieuwe olie die ik na 3 minuutjes te hebben laten draaien weer uit het carter heb laten lopen. Wellicht ga ik deze nieuwe olie proberen te filteren om het te hergebruiken???

Bijlagen

• IMG_4123.jpeg
    IMG_4123.jpeg
    66 KB · Weergaven: 13
  • IMG_4125.jpeg
    IMG_4125.jpeg
    63,3 KB · Weergaven: 24

48rmc

Post veel
2 dec 2021
977
381
Middelburg
En er blijft maar condens uit de de tank spuiten, zie foto, ondanks de tank al 100x proberen te ontluchten van zijn condens

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.292
4.275
Kijkglaasje is vaak je oliepeil indicator. Dan even er uit draaien en schoonmaken met een wattenstaafje en terpentine. Ik zou er gewoon nieuwe olie in gooien en de oude naar een inzamelpunt brengen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.292
4.275
En dat condensaat is flink olie houdend aan de kleur te zien. Dat hoort dus ook ingeleverd te worden op het milieu park. Kan gewoon bij je afgewerkte olie.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.430
896
‘s-Hertogenbosch
Als je de prut die eruit komt voelt, zal die een beetje vettig zijn. Dit kleeft natuurlijk ook aan de binnenkant van de tank en zal voorlopig nog wel blijven komen. Hoe die weg te krijgen is weet ik niet, maar soms helpt het om de compressor te laten draaien zonder aftapnippel en aan en uit. Minuut aan en tien uit laten lekken. Herhaal dit en af en toe het gaatje door prikken om de sludge eruit te laten.alles zal niet lukken echter je komt er verder mee.

Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.