Verschillen tussen de vandiktebanken (zo tot de EUR1000-1500 nieuwprijs)

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Deze mag dan ook nog in het rijtje.
Iets stationairder dan de HC260 maar makkelijker met ombouwen en in mijn ogen toch weer een beetje “meer”.

 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Ik heb ook de Jet JPT260. Vind dit een goede machine. Heb er een onderstel met wieltjes onder om te verrijden in de werkplaats. Wel niet transporteerbaar in de zin van 'ik hef hem even in de kofferbak van de auto' ;-)

Zelf met wat geluk tweedehands kunnen kopen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Deze mag dan ook nog in het rijtje.
Iets stationairder dan de HC260 maar makkelijker met ombouwen en in mijn ogen toch weer een beetje “meer”.

Zeker!
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Goed, inmiddels weer een uur of wat verder met lezen. In de categorie "draagbaar" is de keus tussen de HC260 en DW waarbij de DW wat voordeeltjes heeft die ik wel interessant vind (zoals het niet hoeven weghalen van de tafels bij het op dikte schaven en hopelijk iets betere afzuiging van de HC. De tafel lengte valt me trouwens ook nog aardig mee met 1050mm.

Ik ken mezelf - misschien is die Metabo niet voor mij.... De DW zal het dan worden.

In dit thread ben ik gewaarschuwd voor deze draagbaardere modellen die toch moeilijker in gebruik zijn met wat groter en zwaarder hout. de Vlaktafel is alleen bijna even lang als de grotere machines. Is de machine zelf dan instabieler als er er wat langer en zwaarder hout overeen gooit? Dat is dan het probleem?

Een stapje "omhoog" in de categorie hernia+ is de keus tussen JET JPT-260 en de Record PT107. Het enige verschil wat ik aan de buitenkant zie is dat bij de PT107 de geleider eraf moet als je op dikte gaat schaven maar dat stelt niks voor.

Waarom zou ik voor een JET zo'n 250EUR meer betalen (als ik 'm uberhaupt uit Duitsland kan trekken ipv de PT107 bij Baptist) Ik vind het niet perse erg om meer te betalen als het te verantwoorden is.

Tot slot; hoort de Bernardo ADM260 ook niet in dit rijtje thuis of die dan weer van mindere kwaliteit als de JET en de PT107?
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Volgens mij zijn de versies van Bernardo en Holzmann bijna exact hetzelfde als de Record Power. Record Power heeft in het algemeen een betere reputatie op gebied van kwaliteitscontrole dan die andere twee merken. Dus ook al komen ze uit dezelfde fabriek in Taiwan of China, heb je toch iets minder kans op een slechte machine.

De Jet is een net iets ander ontwerp. De vandiktebank heeft bijvoorbeeld meer hoogtecapaciteit (225 vs 190 mm). Een ander verschil dat ik kan zien is dat de parallelgeleider op 2 plaatsen vastzit bij de JET, dus minder kans op flex. Verder gaan de tafels van de JET in 1 beweging omhoog, bij de Record Power gaan die afzonderlijk.

Denk dat de JET dus op een paar punten net wat voordelen heeft, maar of dat 250 euro en de moeite om hem uit Duitsland te halen waard is lastig te zeggen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Volgens mij zijn de versies van Bernardo en Holzmann bijna exact hetzelfde als de Record Power. Record Power heeft in het algemeen een betere reputatie op gebied van kwaliteitscontrole dan die andere twee merken. Dus ook al komen ze uit dezelfde fabriek in Taiwan of China, heb je toch iets minder kans op een slechte machine.
Thanks, zo ziet het er wel uit ja.. ik zie ook geen schokkende verschillen, wel raar dat ik best wel flinke prijsverschillen zie tussen de Holzmann en RP. Holzman is weer goedkoper. 😐 Zelfs goedkoper dan de DW.

Op een rijtje,

DW: EUR1400 thuis bezorgd
JET: EUR1550 (met een 4u retour ritje naar Duitsland)
RP107: EUR1460 thuis bezorgd
Holzman HOB260: EUR1000-1200 (prijzen lopen erg uiteen)

Nog even zoekende naar de Holzman sla ik die op basis van recente recensies over. hoop klachten over de machine en dat gezeur zit ik niet op te wachten, het is niet dat je 'm met de PostNL bezorger weer mee kan geven... 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Thanks, zo ziet het er wel uit ja.. ik zie ook geen schokkende verschillen, wel raar dat ik best wel flinke prijsverschillen zie tussen de Holzmann en RP. Holzman is weer goedkoper. 😐 Zelfs goedkoper dan de DW.

Op een rijtje,

DW: EUR1400 thuis bezorgd
JET: EUR1550 (met een 4u retour ritje naar Duitsland)
RP107: EUR1460 thuis bezorgd
Holzman HOB260: EUR1000-1200 (prijzen lopen erg uiteen)

Nog even zoekende naar de Holzman sla ik die op basis van recente recensies over. hoop klachten over de machine en dat gezeur zit ik niet op te wachten, het is niet dat je 'm met de PostNL bezorger weer mee kan geven... 😋
Als ik het zo lees dan heb je weinig ervaring met een vvd, ik zou eerst eens proberen om ergens te gaan schaven.
Een weging op internet is weinig waard in dit geval anders zou je wel eerst een principiële keuze maken voor de zwaarte en niet appels met peren gaan vergelijken zoals je nu doet....
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Hkuit

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Klopt, idd weinig ervaring mee en dus ook lastig beoordelen of ik met een draagbare VVD uit de voeten kan of dat ik een stationaire machine wil.

Zoals ik het zie is een stationaire machine sowieso goed en dat is waar ik ook naar neig na het lezen van het diverse advies.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik heb ook de Jet JPT260. Vind dit een goede machine. Heb er een onderstel met wieltjes onder om te verrijden in de werkplaats. Wel niet transporteerbaar in de zin van 'ik hef hem even in de kofferbak van de auto' ;-)

Zelf met wat geluk tweedehands kunnen kopen.
Hoe werkt dat met die wielen? (Heb je een foto? waar koop je die?)

ik heb geen vaste plek dus zal hem iedere keer dat ik schaaf naar een plek moeten rijden. Wel drempelloos, maar toch. Is dat werkzaam denk je, of kan ik beter voor de Dewalt gaan?

verder ben ik met dezelfde afweging als de vragensteller bezig. Ik heb nu een hm2 en begin er uit te groeien. Zeker ivm het toch wat gebrekkige vandikte mechaniek En walsrollen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Klopt, idd weinig ervaring mee en dus ook lastig beoordelen of ik met een draagbare VVD uit de voeten kan of dat ik een stationaire machine wil.

Zoals ik het zie is een stationaire machine sowieso goed en dat is waar ik ook naar neig na het lezen van het diverse advies.
Dan dus eerst maar eens gaan schaven zou ik zeggen, internetwijsheid zonder praktijkervaring heeft niet zo heel veel zin, want je hebt geen referentiekader.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Hoe werkt dat met die wielen? (Heb je een foto? waar koop je die?)

ik heb geen vaste plek dus zal hem iedere keer dat ik schaaf naar een plek moeten rijden. Wel drempelloos, maar toch. Is dat werkzaam denk je, of kan ik beter voor de Dewalt gaan?
Ik heb ook niet de luxe dat de machines kunnen blijven staan waar ik ze gebruik. En ik moet ze voor grotere klussen naar buiten kunnen rijden (door een standaard achterdeur met drempel).
Qua wielen, ik heb mijn machines (zowel Hammer A3-31 vlakvandiktebank als Harvey zaag, beiden 250-350 kg) op een onderstel staan dat ik in elkaar heb gelast van stalen kokers, met zware zwenkwielen 80mm met rem eronder. Ik heb een stalen onderstel, maar een onderstel van meerdere platen underlayment op elkaar gelijmd moet ook gaan, hoor (zeker bij een lichtere machine). En er zijn ook kant en klare machine-onderstellen te koop.

Zie dit topic, in post #14 staat een foto van de zaagtafel en hier een foto van de vandiktebank op het onderstel.

Let op dat je niet te kleine wielen eronder zet. Een klein wiel geeft misschien minder hoogteverschil, maar rolt moeilijker, zeker als de vloer niet geheel vlak is. Mijn machines (250-350 kg) rollen verrassend goed met deze wielen. Zelfs een drempel van binnen 2 cm en buiten een cm of 7, die ik heb voorzien van een schuin oplopende helling, is te doen. Zie hier.
Wel zorgen bij het verplaatsen dat je de machine niet aan de tafelbladen trekt/duwt, maar aan de constructie zelf (de kast/beplating) om te voorkomen dat de afstelling uit het lood gaat. Maar dat geldt ook voor een 'draagbare' machine, die is juist daardoor ook moeilijk te verplaatsen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat ziet er goed uit!

oeps, dat betekend dat er flinke kans is dat mijn budget hoger moet gaan worden. 😅
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Velen zijn je al voorgegaan:


Mooi filmpje voor de zelfmaker. Wieltjes in het voorbeeld wel aan de kleine kant.
Verder voor het uitzoeken van wieltjes er vanuit gaan dat het hele gewicht maar door 3 of misschien maar 2 (over de diagonaal) gedragen moet kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
bij een dergelijke grote mooie machine natuurlijk eerst opzoek naar een vrijstaande woning met een grote loods voor je klussen :)

zonder gekheid draagbare machines hebben hun beperkingen.
die kan je deels opheffen door ze bijvoorbeeld in een tafel in te bouwen of vast te schroeven.
maar het is veel werk om hulpstukken te maken die nauwkeurig zijn en bruikbaar voor meer dan 1 werkstuk.

het vlak/haaks gedeelte is het belangrijkste qua stevigheid.
het van dikte deel zit helemaal in de machine en eigenlijk altijd stevig
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Ik zou voor dat bedrag altijd voor een goede tweede hands gaan uit de jaren 90. Dan heb je een oerdegelijke en precieze machines zonder kinderziekte.
Er kunnen echt enorme krachten vrijkomen bij het van dikte schaven.
Ik heb zelf een SCM 2250, weegt 1000kg en is verrijdbaar. Enorm bakbeest, nooit spijt van gehad. En 3 fasen aanleggen, dat loopt zo mooi en lekker stabiel....
Succes met je zoektocht
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik denk dat je op mij antwoordt toch Rutger?

helaas is 1000 kilo voor mij praktisch onhaalbaar. En een bakbeest te groot. Maar ik begrijp wat je zegt en als ik meer ruimte had, deed ik gelijk wat jij zegt.

mijn werkplaats waar de VVD (en de afzuiginstallatie!) nog bij moet, zie foto’s.

ik denk dat een tweedehands Jet of Hammer van 26cm breed het maximaal haalbare voor mij is. De VVD komt dan onder het platform met transparante dozen te staan. (De “begane grond” van de kast)
 

Bijlagen

  • 6D725DCC-E6BD-45A4-BACB-086EDEBE6BC7.jpeg
    6D725DCC-E6BD-45A4-BACB-086EDEBE6BC7.jpeg
    266,1 KB · Weergaven: 37
  • 71C5748A-B615-4A9D-865B-11BF3E3AFF6C.jpeg
    71C5748A-B615-4A9D-865B-11BF3E3AFF6C.jpeg
    190,8 KB · Weergaven: 33
  • 094B8A3D-763B-4704-9DC2-545F848A9389.jpeg
    094B8A3D-763B-4704-9DC2-545F848A9389.jpeg
    227,2 KB · Weergaven: 33
  • BD45B757-0A6A-400B-BB78-BB4FC7C2774E.jpeg
    BD45B757-0A6A-400B-BB78-BB4FC7C2774E.jpeg
    268,5 KB · Weergaven: 36

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
In het rood komt dan de VVD te staan die ik onder de kast schuif.

Achter het blauw gearceerde wandje is ruimt voor een afzuiginstallatie.

allemaal erg krap, dus vandaar dat 260 cm de Max breedte is helaas. Ook omdat de tafels dus niet langer mogen dan 1500mm Max.

Kan iemand mij uitleggen waarom een VVD op 400v beter draait dan op 240v?
En past een afzuiginstallatie (HBM 200 bv) en een VVD opdezelfde 400v krachtstroom aansluiting? Of heb ik dan twee krachtstroom groepen nodig?
 

Bijlagen

  • 971464B7-5FAD-4250-9B43-4B14E339868D.jpeg
    971464B7-5FAD-4250-9B43-4B14E339868D.jpeg
    278,7 KB · Weergaven: 31

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Een motor op 400v draait veel rustiger en heeft meer kracht.
Vergelijk het met een oude eencilinder oldtimer tractor tov een moderne motor, die meercilinder van nu draait veel gelijkmatiger omdat hij vaker per omwenteling een 'zetje' krijgt.

Als je gewoon een 16A krachtstroomaansluiting hebt, kan een vvd + afzuiger makkelijk op 1 krachtgroep.
Mijn Hammer A3-31 (3kw @400v) en Jet afzuiger (2,2 kw @400v) staan op dezelfde groep.
Op een krachtgroep van 16A kan maximaal 16 x 400 = 6400W. Bij mij staat er dus 5200W op als beide machines draaien.

P.s. Net ff gemeten, mijn A3-31 is op z'n langst gemeten, dus inclusief de stelknop van de geleider aan de rechter kant, 152 cm lang.
En als je de geleider eraf haalt bij het parkeren (wat weinig werk is; 2 bouten met kunststof sterknoppen los/eraf draaien en de geleider eraf pakken) mag je daar nog 7 cm vanaf halen.
Mocht het je helpen, ik heb hier de layouttekening met maatvoering van Hammer van de A3-26/31/41. Als je interesse hebt laat maar weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hopelijk vind je het niet erg dat ik even bij jou aanhaak antwerpenpjvan, ik heb eenzelfde vraag als jij en kom ook uit bij een Metabo of een JPT260. Die laatste vind ik het mooist, maar ik vraag me af welke het beste matcht bij m'n zaagtafel: een dewalt 745? Het heeft geen zin als ik enorme planken kan vlakken die ik in de eerste plaats toch niet kan zagen.

Oftewel, kan ik comfortabel eiken planken vlakken tot 2m op de Metabo? Of zou ik dan ook al tekort komen met de Jet?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.