Maar bij het meten bleek de dikte te variëren tussen 20 en 20,5 mm. Niet alleen van boven naar onder, maar ook op dezelfde hoogte. Bij nadere inspectie zien de stokken er op 2 plekken zo uit
Meer in detail
Er zit op beide zijden iets van een verdikking op waardoor de dikte varieert. Ik vermoed dat dit met het productieproces te maken heeft.
Bij het bestellen heb ik alleen dit gezien
En deze 2 lettertjes in de beschrijving over het hoofd gezien
Gezien de doelgroep (knutselaars) wellicht geen probleem, maar als basis voor benchdogs wel.
Nee hoor, ik loop niet in 13 sloten tegelijk
. Ik doe ze keurig 1 voor 1
.
Eerste poging om het op te lossen was met de hand schuren maar dat duurt bij hardhout toch wel langer dan ik gewend ben (van zachthout). Bij de tweede poging gebruik gemaakt van een op de werkbank vast gezette bandschuurmachine (een Parkside PBSD 900 A1).
Omdat de voorkant van mijn tijdelijke werkbank verhoogd is (om het weer vlak te krijgen) kon ik de bandschuurmachine niet direct aan de werkbank vast maken. Als oplossing eerst een plankje vastgezet op de werkbank en vervolgens de bandschuurmachine aan het (uit stekende) plankje bevestigd.
Als de werkbank klaar is wil ik, als variant hierop, het plankje voorzien van (houten) benchdogs zodat het plankje direct op de werkbank vastgezet kan worden.
Het schuren ging redelijk snel. Voor de geïnteresseerden 2 plaatjes van de hoeveelheid stof met en zonder stofafzuiging.
1. 5 staven met en 2. 1 staaf zonder afzuiging.
Ik bedacht het pas nadat ik de 5 benodigde staven geschuurd had, vandaar maar één in de 2e ronde zonder afzuiging. Uiteraard zeer onwetenschappelijk (want niets gemeten) maar zo op het oog gok ik dat er weinig verschil zit tussen wel/geen stofafzuiging gebruiken. Maar schuren doet hij gelukkig wel goed.
Na het schuren (en tussendoor passen...) de staven in stukken van 10 cm gezaagd en dus dacht ik: klaar voor verlijmen
Totdat ik bedacht dat ik in een ander draadje had gezien dat iemand wiggen afgezaagd had zodat er niet 2 maar slechts 1 wig nodig is.
Ik heb 2 soorten wiggen: kunstof (is dat geen vloeken in de houtkerk?) en beuken (van een setje voor laminaat leggen). Bij uitzetten tegen het zaagblad blijken beiden dezelfde hoek van 10º te hebben. Iemand idee of dat een standaard maat voor wiggen is of gewoon toeval?