Van vreselijk naar veilig: Een nieuwe trap.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je kan ook scharnieren op de grond monteren en daar het hek opzetten voor het korte stuk, met een degelijke schuif aan het rechter vaste deel vastzetten en je klapt hem zo om als je de ruimte nodig hebt. Hij ligt dan wel op de vloer, maar dat is wel veiliger dan de ander kant op.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kan ook scharnieren op de grond monteren en daar het hek opzetten voor het korte stuk, met een degelijke schuif aan het rechter vaste deel vastzetten en je klapt hem zo om als je de ruimte nodig hebt. Hij ligt dan wel op de vloer, maar dat is wel veiliger dan de ander kant op.
Dat is niet handig/veilig als je eroverheen moet lopen tijdens het tillen.

Ik denk dat ik een rechthoekig frame maak, versterkt met een kruis in het midden, en dan balken aan de 'open' kant die doorsteken langs de balk eronder. Ik heb dan een hek wat niet naar binnen kan schuiven (de doorstekende balken houden dat tegen) maar ook niet naar buiten (want het leunt tegen de reling van de trap en het andere hek). Het kan dan ook volledig weggehaald worden indien nodig en de manier van bevestigen is dan puur extra zekerheid.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Al je dan ook alleen een leuning aan de muurkant maakt moet het gek lopen wil het niet naar boven kunnen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Al je dan ook alleen een leuning aan de muurkant maakt moet het gek lopen wil het niet naar boven kunnen.
Er komt een leuning aan beide zijden van de trap van ongeveer een meter boven tredehoogte.
Alleen het hek dat aan de korte kant van de zoldervloer komt (op de foto nog leeg) zal verwijderbaar zijn.
Ik kan een lier aan de nok van het dak maken indien nodig.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Dan zou ik de tweede leuning ook verwijderbaar maken. Je weet niet wat er nog in de opslag moet..
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Voor het verwijderbaar maken: denk eens aan een stokschroef in een van beide delen, gat door het andere heen waar die doorheen steekt en een vleugelmoer of sterknop erop. Moer losdraaien en je pakt het rek er zo uit als je het op de goede manier ontwerpt dat het er inderdaad ook uitgeschoven kan worden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb weer wat pallets kunnen scoren, dus daar haal ik de mooie planken uit.
Dat, gecombineerd met (helaas gekocht) hout (vuren balken) voor de reling (ik had geen balken meer op de gewenste dikte) en wat freeswerk maakt dit:

20211010_161427.jpg

De staanders zitten met keilbouten in de wang, de reling met schroeven in de staander en de latten verlijmd in gefreesde sleuven. Datzelfde ga ik dus nu nog een keer doen, maar dan langer. Helaas zijn de mooie 'live edge' planken op dus dat worden gewone saaie latten.

Niet mijn allermooiste werk (qua afwerking, zeker bovenop) maar het is veilig en praktisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en L.N.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Keilbouten in hout? Werkt dat? Ik dacht dat die juist voor steen/beton waren, omdat die een hoge druksterkte hebben. Druk je dan het hout niet gewoon uit elkaar?

Voorboren :) maar vuren is relatief zacht.
Als je lengte wil hebben word de schroef vanzelf dikker en vanaf een centimeter of 12 zijn ze al 5 a 6mm dik. Niet zoveel verschil met een bout, voordeel hiervan is extra rigiditeit.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de frees, beitel en het lijmpistool weer ter hand genomen, en de rest van de leuning staat er nu in.

20211012_154147.jpg

De laatste stappen om de trap af en veilig te maken zijn de rubberen strips in de tredes en het schuren van de gehele reling en de tredes zodat alle scherpe randjes eraf zijn, dat loopt nét even lekkerder.

Daarna ga ik verder met andere klussen in de werkplaats zoals extra stopcontacten, verlichting, schakelaars... maar dat update ik wel een keer in mijn werkplaatstopic.


Ik wil mijn dank uiten voor eenieder die heeft meegepost, gedacht en getipt. Het was echt heel spannend om geheel in mijn eentje zo'n megaproject te ondernemen, maar dankzij alle hulp denk ik dat ik met recht mag zeggen dat ik een knappe extensie van mijn werkplaats gebouwd heb. De trap is een genot om op te lopen en gaat me de komende jaren heel veel plezier geven. De bovenverdieping is bovendien nu ook echt nuttig te gebruiken en dient nu als houtopslag en -drogerij, waardoor ik véél meer vloerruimte overhou beneden.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Alles van begin tot aan nu gevolgd vind het knap dat je het zo gedaan hebt ,
Komt er ook nog een Luik in om de warmte in de winter beneden te houden ?
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Alles van begin tot aan nu gevolgd vind het knap dat je het zo gedaan hebt ,
Komt er ook nog een Luik in om de warmte in de winter beneden te houden ?
Ligt eraan. Als de houtkachel er komt, en die kans is vrij groot, dan produceert die waarschijnlijk zoveel hitte dat het geen bal meer uit maakt. Mocht het toch nodig zijn, dan overweeg ik van die plastic lamellen bovenaan om de warmte uit de zolder te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.