Hoe herinner jij jezelf eraan om foto’s te maken, of zit dit in je vaste patroon ( misschien ook overdag in je werkveld)
Bij de machines heeft het als extra voordeel dat je referentiemateriaal hebt (hoe zat dat boutje ook alweer) maar het is vooral dat ik het gewoon leuk vind die dingen te delen. Je zult ook gezien hebben dat ik er geen fancy affair van maak. Van het uiteindelijke product doe ik soms nog een halfslachtige poging de boel onder goed licht te fotograferen (en vrij van troep/afleiding) maar de meeste projectfoto's zijn gewoon in de gauwigheid tussendoor getrokken omdat ik het leuk vind die voortgang te delen, ook met vrienden via messaging. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet leuk vind om een klein publiek te hebben bij wat ik doe, ook al is dat een vrij besloten groep.
Foto's trekken doe ik letterlijk even gauw met mijn mobieltje (een Fairphone 5 met een
redelijke camera, maar geen strepentrekker) en die mik ik naar mezelf toe via whatsapp (wat de kwaliteit verder verlaagt) of haal ze uit mijn cloud backup. In een uitzonderlijk geval haal ik ze via usb binnen voor betere kwaliteit.
Daarna mik ik ze hier online met een verhaaltje erbij. Dus ja, foto's maken tijdens het werken is bijna geen moeite, soms vergeet ik het wel eens als ik met een lange/moeilijke bewerking bezig ben, en achteraf is het wel leuk om er een verhaaltje bij te vertellen.
De reden dat ik geen video's produceer behalve af en toe een stukje filmen van de machines is omdat dat wél heel veel planning en werk vereist. Een beetje nadenken over volgordes (is met foto's vrijwel niet nodig), de hoek waaronder je filmt, belichting, en daarna moet je alles nog gaan bewerken tot een coherent filmpje. Ik heb het vroeger wel gedaan voor een andere hobby (motorrijden) en heb de software en hardware ervoor (camera, speciale microfoons etc) maar ik beleef daar geen lol aan, het is meer werk dan hobby op die manier.