Van harte gefeliciteerd! De prijsuitreiking van de december challenge

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.103
3.324
Gaanderen
Aan een Challenge of uitdaging meedoen is zeker leuk. Zeker als je je eigen interpretatie kunt geven aan een eisen pakket.
Alleen heb ik m’n vraagtekens bij de te stellen criteria.
Als de afmetingen aan gaat geven bijvoorbeeld ( LxBxH) zal het voor een draaier niet mee gaan vallen om maar enigszins kans te maken.
Bij de afgelopen challenge is mij opgevallen dat het gedraaide wel beoordeeld is maar het geschaafde toch beter in de smaak viel……..
Misschien dat er verschillende categorieën komen met één uitgangspunt…

Groetjes John
Ik zie als houtdraaier geen enkel probleem. Veel prijzen in het verleden zijn gewonnen door houtdraaiers.
Rond doosje draaien in een opgegeven maat biedt legio mogelijkheden. Keuze houtsoorten wel of niet versieren. Deksel met scharnier,schroefdraad of schuifpassing. Zelfs vierkant met een ronde binnenkant kan.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.103
3.324
Gaanderen
Kom maar op met die uitdaging, 22 maart lijkt me prima haalbaar. Ik ben van de partij…..
wie nog meer…..

Groetjes John
Er gaan nu dingen door elkaar. De landelijke Houtdraaidag is een initiatief van Radius en staat geheel los van woodworking.nl. De opdracht voor de afdelingen is, maak een gezamenlijk werkstuk. Als je dus lid bent van Radius zou via je afdeling hier een bericht van gekregen hebben.

Wij zijn hier een beetje aan het peilen hoe we meer leden/forummers kunnen motiveren om werkstukken te maken en deze te laten zien. Dit forum is begonnen in 2008, ik ben pas in 2010 lid geworden, maar was daarvoor wel bezoeker. Toen werden er veel meer werkstukken getoond, nu wordt er veel meer informatie gevraagd.
Er zijn leden die veel posten en zeer waardevolle bijdragen leveren, maar nog nooit een eigen werkstuk hebben gepost. Laat duidelijk zijn dat dit geen waardeoordeel is vanuit mijn kant en dit is alleen mijn mening. Ik weet echter dat er meer leden zijn die dit ook jammer vinden, maar het is waarschijnlijk gewoon een nostalgisch gevoel van een witte man van middelbare leeftijd:ROFLMAO:.
Dus als iemand ideeën heeft om meer werkstukken getoond te krijgen laat het dan weten. Als dat via TIK TOK of Facebook moet dan heb ik een groot probleem.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
512
300
‘s-Hertogenbosch
Er zijn leden die veel posten en zeer waardevolle bijdragen leveren, maar nog nooit een eigen werkstuk hebben gepost.
Bedoel je hiermee een helemaal nieuw idee of is een eigen productie van een bestaand idee een eigen werkstuk

Er gaan nu dingen door elkaar. De landelijke Houtdraaidag is een initiatief van Radius en staat geheel los van woodworking.nl

Is bekend, echter ik ging er vanuit dat woodworking.nl daar ook vertegenwoordigd zou zijn. Ben nog niet zo lang lid van radius en van woodworking.nl excuus voor m’n onwetendheid.

Persoonlijk vind ik dat als ik iets plaats, ik er zelf achter sta en dat het uit mijn eigen vingers moet komen. Ideeën van anderen zijn voor mij de uitdaging en inspiratie en zullen dan ook als grondslag dienen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.103
3.324
Gaanderen
De bedoeling is om eigengemaakte werkstukken te posten. Dat hoeft geen eigen ontwerp te zijn. Ik zeg beter goed gestolen dan slecht gemaakt.
Er zijn leden die zeer waardevolle antwoorden geven, maar nooit iets posten. Dat vind ik jammer. Er is hier geen verplichting om iets te posten, dus laat je door deze opmerking niet stoppen met posten. Laat eens af en toe wat zien wat je gemaakt hebt, of maakt, ook als is dat gewoon je dagelijks werk.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
134
87
Tilburg
Persoonlijk merk ik dat ik weinig tot geen foto’s maak tijdens het maken.
En het kost heel veel tijd om alles uitgebreid te beschrijven. Ik heb veel respect voor bijvoorbeeld @trigger zijn zeer uitgebreide verslagen

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
512
300
‘s-Hertogenbosch
En het kost heel veel tijd om alles uitgebreid te beschrijven. Ik heb veel respect voor bijvoorbeeld @trigger zijn zeer uitgebreide verslagen
Komt bekend voor, ook als je wel foto’s wil maken ben ik vaak al een paar stappen verder…. dan denk ik ohja er was nog zoiets 🤩

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
512
300
‘s-Hertogenbosch
De opdracht voor de afdelingen is, maak een gezamenlijk werkstuk. Als je dus lid bent van Radius zou via je afdeling hier een bericht van gekregen hebben.
Er is bij ons ( Dommeldraaiers) wel gesproken over een gezamenlijk werkstuk, alleen er staat me niet bij dat dit voor de landelijke draaidag is, zal het eens navragen bij JvK onze acp

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.103
3.324
Gaanderen
Ik ben acp-er voor de afdeling achterhoek twente en mij is gevraagd dit voor te leggen aan de leden.
Is er wel gesproken over een opfriscursus? vragen wie er jurylid wil worden voor de tollen wedstrijd? en nog enkele andere vragen.

Lars.

Post veel
26 nov 2014
876
76
Thuis
Ik plaats zelf ook heel weinig op het forum. Komt met name omdat het best veel tijd kost om foto's te maken, tekst erbij en daarna het plaatsen. Verder zijn de aantal reacties en views best beperkt dus dan vraag je je wel is af voor wie je het nu eigenlijk doet. Ik heb het idee dat er 10 jaar geleden er wel meer werd geplaatst en dat het nu toch een beetje stervende is maar (hopelijk) heb ik het mis.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
512
300
‘s-Hertogenbosch
Ik kan over 10 jaar geleden niet oordelen, ben pas net lid geworden, maar probeer m’n projectjes te uploaden…… krijg idd wel respons, zowel positief opbouwend en af en toe een moeilijk te plaatsen opmerking. Ook dat hoort erbij, vandaar dat ik het jammer vond dat odh niet door kon gaan. Heb je een andere kennismaking met commentaar gevers gemaakt kun je sommige opmerkingen beter plaatsen…..
Dit gaat mij niet weerhouden om door te gaan met plaatsen van projecten, en hoop dat andere leden hiermee inspiratie opdoen om ook te plaatsen…
Uiteindelijk is dit een forum waar je probeert een ander te inspireren door je eigen ervaringen en te leren uit andermans ervaringen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.103
3.324
Gaanderen
Ik schrijf ook wel eens iets waarvan ik later denk: dat had ik beter anders kunnen verwoorden. Ik schrijf lang niet altijd wat ik denk, daar heeft een beginner toch niets aan.

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
512
300
‘s-Hertogenbosch
Ik ben acp-er voor de afdeling achterhoek twente en mij is gevraagd dit voor te leggen aan de leden.
Is er wel gesproken over een opfriscursus? vragen wie er jurylid wil worden voor de tollen wedstrijd? en nog enkele andere vragen.
Contact gehad en balletje rolt, wordt vervolgd 🤔dank voor de tip

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.014
2.219
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bij mij ontbreekt het momenteel aan tijd om veel in de werkplaats te werken :) opleiding en gezin enzo. Maar ik kan alvast verklappen dat ik voornemens ben de koude periode (tot ik weer verder kan met de epoxy als de temperaturen wat hoger liggen, ivm het droogproces) te overbruggen met een mechanisch project... heb het ontbrekende tandwiel voor de kolomboor binnengekregen. En daar komen weer heel veel foto's bij :).

• Leuk
Waarderingen: hansth, mink en John1969

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.014
2.219
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe herinner jij jezelf eraan om foto’s te maken, of zit dit in je vaste patroon ( misschien ook overdag in je werkveld)
Bij de machines heeft het als extra voordeel dat je referentiemateriaal hebt (hoe zat dat boutje ook alweer) maar het is vooral dat ik het gewoon leuk vind die dingen te delen. Je zult ook gezien hebben dat ik er geen fancy affair van maak. Van het uiteindelijke product doe ik soms nog een halfslachtige poging de boel onder goed licht te fotograferen (en vrij van troep/afleiding) maar de meeste projectfoto's zijn gewoon in de gauwigheid tussendoor getrokken omdat ik het leuk vind die voortgang te delen, ook met vrienden via messaging. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet leuk vind om een klein publiek te hebben bij wat ik doe, ook al is dat een vrij besloten groep.

Foto's trekken doe ik letterlijk even gauw met mijn mobieltje (een Fairphone 5 met een redelijke camera, maar geen strepentrekker) en die mik ik naar mezelf toe via whatsapp (wat de kwaliteit verder verlaagt) of haal ze uit mijn cloud backup. In een uitzonderlijk geval haal ik ze via usb binnen voor betere kwaliteit.

Daarna mik ik ze hier online met een verhaaltje erbij. Dus ja, foto's maken tijdens het werken is bijna geen moeite, soms vergeet ik het wel eens als ik met een lange/moeilijke bewerking bezig ben, en achteraf is het wel leuk om er een verhaaltje bij te vertellen.

De reden dat ik geen video's produceer behalve af en toe een stukje filmen van de machines is omdat dat wél heel veel planning en werk vereist. Een beetje nadenken over volgordes (is met foto's vrijwel niet nodig), de hoek waaronder je filmt, belichting, en daarna moet je alles nog gaan bewerken tot een coherent filmpje. Ik heb het vroeger wel gedaan voor een andere hobby (motorrijden) en heb de software en hardware ervoor (camera, speciale microfoons etc) maar ik beleef daar geen lol aan, het is meer werk dan hobby op die manier.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
512
300
‘s-Hertogenbosch
Misschien dat het bij mij ook wel gaat komen, gezien er overdag ook steeds meer foto’s gemaakt moeten worden van van alles en nog wat. Wat en hoe, door wie en wanneer er wat gebeurd is 🤮.
Dat zal dan het positieve effect van alles zijn dat dat meer in m’n “ natuur “ komt….

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
553
862
48
Breda
Ik plaats zelf ook heel weinig op het forum. Komt met name omdat het best veel tijd kost om foto's te maken, tekst erbij en daarna het plaatsen. Verder zijn de aantal reacties en views best beperkt dus dan vraag je je wel is af voor wie je het nu eigenlijk doet. Ik heb het idee dat er 10 jaar geleden er wel meer werd geplaatst en dat het nu toch een beetje stervende is maar (hopelijk) heb ik het mis.
Ik “misbruik” dit forum juist als een soort van dagboek.
In het echte leven kan ik via verslagen hier op het forum aan mijn vrienden laten zien hoe ik iets gemaakt heb.
Ook vind ik het leuk om zo bij te houden wat ik al allemaal gemaakt heb.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.