Van garage naar werkplaats

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Mooi project. Na de verhuizing 2,5 jaar geleden een oud enkelsteens schuurtje achter in de tuin afgebroken en zelf een garage naast het huis gebouwd welke oa dienst zal doen als werkplaats. Afmeting is ongeveer hetzelfde als jouw garage. Moet deze alleen nog delen met een paar fietsen, dus ben nu aan het puzzelen hoe de garage in te delen.
Ook mijn betonvloer is helaas niet helemaal egaal ondanks het veelvuldig vlinderen. Een kat vond het nodig om er 's nachts overheen te lopen... Ik twijfel nog wat ik hiermee doen, enkel vullen en schuren met cement en schilderen, een laagje cement eroverheen gieten en schilderen of een epoxy vloer eroverheen. Ik heb nog even de tijd, want dit kan toch pas weer als de temperaturen stijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Mooi project. Na de verhuizing 2,5 jaar geleden een oud enkelsteens schuurtje achter in de tuin afgebroken en zelf een garage naast het huis gebouwd welke oa dienst zal doen als werkplaats. Afmeting is ongeveer hetzelfde als jouw garage. Moet deze alleen nog delen met een paar fietsen, dus ben nu aan het puzzelen hoe de garage in te delen.
Ook mijn betonvloer is helaas niet helemaal egaal ondanks het veelvuldig vlinderen. Een kat vond het nodig om er 's nachts overheen te lopen... Ik twijfel nog wat ik hiermee doen, enkel vullen en schuren met cement en schilderen, een laagje cement eroverheen gieten en schilderen of een epoxy vloer eroverheen. Ik heb nog even de tijd, want dit kan toch pas weer als de temperaturen stijgen.

Die vloer..... ik ben echt wel teleurgesteld over die coating die ik er op gesmeerd heb, zou stoot en slagvast moeten zijn, is het totaal niet. Met je schoenen kun je er al strepen in maken, gebeurt nog wel eens wanneer je op je knieën gezeten hebt en weer opstaat.

Ergens hier boven waren mensen die goede ervaringen hadden met epoxy, als ik het opnieuw zou doen koos ik daar voor. Epoxy heeft ook vullend vermogen, misschien dat dat ook de oneffenheden er uit kan halen (weet ik niet)?
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Die vloer..... ik ben echt wel teleurgesteld over die coating die ik er op gesmeerd heb, zou stoot en slagvast moeten zijn, is het totaal niet. Met je schoenen kun je er al strepen in maken, gebeurt nog wel eens wanneer je op je knieën gezeten hebt en weer opstaat.

Ergens hier boven waren mensen die goede ervaringen hadden met epoxy, als ik het opnieuw zou doen koos ik daar voor. Epoxy heeft ook vullend vermogen, misschien dat dat ook de oneffenheden er uit kan halen (weet ik niet)?
Ook met een epoxyvloer ga je niet aan krassen ontkomen. Bij mij zitten die er ook maar dat komt puur omdat ik zelf lomp ben geweest (werkbank verschuiven terwijl er een schroef klem zat tussen het wiel en de vloer). Ter verduidelijking moet ik wel zeggen dat ik een epoxy vloercoating heb. Dus geen epoxy gietvloer. Desalniettemin zou ik er niet eens over na hoeven te denken om het weer te doen. Super handig, makkelijk schoon te maken, behoorlijk sterk, in vrijwel allen ral-kleuren te krijgen. Mocht ik ooit een ander huis met grotere garage kopen dan komt die dus weer er in.

mvg, Boys
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Tuurlijk zal er een keer een kras in komen, maar met een rubberen zool een kras in de vloer kunnen schoppen vind ik niet echt onder de noemer "stoot en krasbestendig" vallen. (Ik heb geen epoxy)
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Hoei, al een tijd geen update meer geplaatst hier. Welnu:

Na de mobiele werkbanken werd het tijd voor het volgende deel van het project. Een 'miter station' annex systainer opslag, naar eigen ontwerp. Ontwerp getekend in Fusion, de corpussen van 18mm berken multiplex en de lades van populier. Alles op maat laten zagen en zo staat dan heel de garage weer vol.

1612996113621.png2021-01-15 09.47.11.jpg

De tips uit dit onderwerp gevolgd en dan staat er binnen mum van tijd een corpus in elkaar. Het werkblad (zelfde als van de mobiele werkbanken) had ik eerder al gekocht en overmaats laten zagen bij de Hornbach (toen je daar nog gewoon een half uur in de rij mocht wachten tot iemand een plaat MDF tot lucifers had laten verzagen...) Ik denk dat het zaagblad aan een slijpbeurtje toe was, zie de randen die compleet verbrand zijn.

2021-01-15 20.22.34.jpg2021-01-15 20.42.12.jpg

Snel hetzelfde kunstje nog een keer doen en dan heb je ineens iets wat er al behoorlijk tof uit ziet.

2021-01-19 19.51.32.jpg

En toen.... kwam er nog een kleine aap uit de mouw (ik wist wel dat die er in zat). De metselaar die ooit 50 jaar geleden de schuur uitgebouwd heeft tot garage heeft de twee delen van de binnenmuur niet exact in 1 lijn weten te krijgen, en dat is mij bij het plaatsen van de isolatie ook niet helemaal gelukt. Gevolg? Er zit een knik in de muur op de plaats waar de oude zijwand gestaan heeft. Kijk maar:

2021-01-16 18.00.28.jpg 2021-01-22 21.02.10.jpg

De twee delen staan in 1 lijn, de achterste op de foto staat vrijwel tegen de muur, de voorste... Naja, dat zien jullie zelf. Gelukkig had ik ruim voldoende overhang en overmaat gerekend, dus de bladen netjes uitgelijnd en vervolgens met een afstandhoudertje een streepje langs de muur gezet en dat uitgezaagd. Resultaat: een stuk beter!

Daarna de voorkant van alledrie de bladen nog op maat gemaakt en twee kepen er uit gehaald zodat de zaag de volledige hoek kan maken.

Toen alles op hoogte stellen, dat was nog geen eenvoudig klusje in je eentje, met een zaagmachine van 32 kg er op. Uiteindelijk met een combinatie van de kruislaser, 3 waterpassen en een hoop gepruts alles op de juiste hoogte gekregen. De ongelijke vloer hielp hier zeker niet mee maar het is gelukt! Wel kwam ik er achter dat het werkblad van 40mm in werkelijkheid varieert tussen de grofweg 38 en 42. En je dan maar afvragen waarom de laserlijn aan de ene kant door het blad precies doormidden gesneden wordt en aan de andere kant een paar mm hoger of lager uitkomt. Lekker gewerkt meneer Hornbach...

2021-01-23 18.18.03.jpg

De gleuven voor de T-track en het meetlint frezen was eigenlijk een fluitje van een cent. Wel moest ik de stopblokken die ik uiteindelijk gevonden had een beetje modificeren om ze te laten passen, deze waren origineel niet voor M8 track gemaakt maar ze zijn van POM dus dat heb je met een vijl en een beetje ellebogenvet zo voor elkaar.

2021-01-29 20.53.10.jpg 2021-01-14 20.43.23.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wicky en Athanor

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ho, maximum aantal foto's bereikt.

Zo ziet dat er dan uit.

2021-02-09 21.09.01.jpg

Tussendoor de twee corpussen en de bladen alvast in de olie gezet. Wat een verschil is dat toch!
2021-02-02 20.08.57.jpg

Om het stof tegen te gaan ga ik eens experimenteren met een kastje. Ik zie veel youtubers dat ook doen, wie weet helpt het. Het frontje zit met een paar magneetjes vast zodat het er af kan mocht ik een andere hoek dan 90 graden willen zagen.

2021-02-06 17.52.10.jpg

Vanavond alvast een begin gemaakt met de lades voor de systainers. Saai werkje hoor. Set ladegeleiders uitpakken, 1 ladegeleider uit elkaar halen, beide kantenapart leggen, andere uit elkaar halen, en zo nog een paar. Vervolgens 3 paar in de kast monteren (niks aftekenen, blokje met de juiste tussenmaat gemaakt). De twee losse delen aan een plank bevestigen en de plank in de kast schuiven. Uiteindelijk komen er 16 planken en 6 volledige lades in. Ik weet wat ik de komende tijd nog vaak mag doen.

2021-02-10 21.07.39.jpg

Er moeten nog blokjes op de planken komen zodat de systainers er niet af schuivenals je aan het handvat trekt, alleen om daarvoor nou in de rij bij het afhaalloket van de bouwmarkt te gaan staan...

Zo! Heel verhaal weer geworden, maar jullie zijn wel weer helemaal up to date! Of toch niet helemaal? ;-) Volgende keer verder!
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ziet er weer heel netjes uit Jochem.

Ik ken het zaagblad van die HB....;)

Groeten uit Wateringen.

PS....jammer dat je geen Kapex hebt hahahaha.
Want dan had ik de maatvoering van dat kastje kunnen pikken.:p
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
'dat onderwerp' ging over de domino df 500
heb je die gebruikt ?
Jep! Mijn vraag daar was hoe ik de twee tussenschotten het eenvoudigst op de juiste positie kon bevestigen met de domino. De tip(s) die ik daar kreeg was om gebruik te maken van een afstandsplank en daar de onderkant van de domino tegen te zetten. Werkt uitstekend, de planken die ik had laten zagen gebruikt en het past er allemaal netjes in.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
We zijn weer twee weekenden verder (1 met sneeuw en 1 waarin je bijna in je korte broek kunt werken) en wat is nou een betere besteding dan lekker met de houthobby bezig zijn.

Eerst alle planken voor de systainers voorzien van ladegeleiders en gemonteerd. Er moeten nog lades boven komen, maar daar heb ik nog geen zin in gehad om die te maken.
2021-02-14 23.27.50.jpg

Ik had namelijk zin om de laatste kast te gaan maken. Binnen een dag was een stapel planken veranderd in deze kast, inclusief 32mm raster. (dat kostte nog het meeste tijd)

2021-02-14 20.25.26.jpg 1613927300978.png

Ik heb per ongeluk nog een goede design keuze gemaakt, het blijkt dat de vouwkratjes waar ik er een aantal van heb perfect passen. Ik ben nog niet zeker dat ze daar ook komen te staan, maar handig dat de optie er is.

Bijzonder soort sneeuw ook dit weekend weer...
1613927373313.png 2021-02-20 15.23.21.jpg

Waarom ik nog een kast wilde? Omdat een spoelbak ophangen met luchtankers zo omslachtig is en ik geen wifi afvoersysteem kon vinden ;-)

Blijft een spannend moment als je de zaag in je mooie kast moet zetten, maar het lijkt goed gelukt voorlopig.

2021-02-20 16.55.16.jpg

Blad staat vast 1x in de olie, nu wachten tot de euroschroeven voor de scharnieren eindelijk binnenkomen, dan kan ik de deurtjes gaan maken, alles in de olie zetten en kan alles definitief aangesloten worden en dan is het 'klaar'.
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Waarom ik nog een kast wilde? Omdat een spoelbak ophangen met luchtankers zo omslachtig is en ik geen wifi afvoersysteem kon vinden ;-)
Zelfs niet op aliexpress? Die verkopen toch alles? ;)

Mooi gemaakt hoor. 32mm gaatjes is toch wel handig om de planken te kunnen verstellen. Heb je daar een geleider voor?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Zelfs niet op aliexpress? Die verkopen toch alles? ;)

Mooi gemaakt hoor. 32mm gaatjes is toch wel handig om de planken te kunnen verstellen. Heb je daar een geleider voor?
Haha, vast wel, maar die hebben weer een lange wachttijd ;-)

Die gaatjes maak ik met een Bosch FSN LR32 800, daar kan ik m'n frees op zetten (met een speciale voet) en Dat werkt prima. Alleen de pinnetjes die ik had zijn net iets kleiner dan het freesje, dus ze vallen vrij makkelijk uit de gaatjes, terwijl het toch beide 5mm zou moeten zijn.

IMG-20210214-WA0005.jpeg
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Snelle tussendoor update, ik had vanavond nog een uurtje vrij, even de deurtjes op maat gemaakt.
Morgen moeten ze er weer uit, dan zet ik alles nog een keer in de olie (het blad heeft inmiddels 2 lagen gehad) en dan kan alles gemonteerd worden en is ook deze klaar!

2021-02-25 21.25.59.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Puff

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Ik wil je bedanken voor het opschrijven van je ervaringen! Daardoor heb ik mijn betonvloer wél laten vlinderen en ben er erg blij mee!

Mooi project! Je pakt het goed aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik wil je bedanken voor het opschrijven van je ervaringen! Daardoor heb ik mijn betonvloer wél laten vlinderen en ben er erg blij mee!

Mooi project! Je pakt het goed aan.
Bedankt! Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Heb je ook een draadje over jouw project?
Mooi project. Hoe ziet het er nu uit?
Oef, het ligt nu rammend vol met bouwhout voor de zolder die ik aan het verbouwen ben:


2021-05-03 20.32.10.jpg

De spoelbakkast is wel af:

2021-02-28 17.10.53.jpg

De ene mobiele werkbank is voorzien van deurtjes (moeten alleen nog even in de olie):
2021-04-04 17.41.51.jpg

Lades gemaakt in de twee delen van de vaste werkbank. Inclusief inzetlades naar voorbeeld van @Athanor.
IMG-20210320-WA0014.jpegIMG-20210404-WA0007.jpeg

De (voor mij nieuwe) vlak / vandikte machine past precies in de ruimte onder de afkortzaag:

2021-04-02 20.17.56.jpg

En als laatste een tijdelijke freestafel gemaakt:

2021-04-26 16.50.02.jpg

Voorlopig kan ik weer even m'n lol op met het verbouwen van de zolder. Als die klaar is ga ik een wat meer permanente opstelling voor de freestafel verzinnen, mogelijk 'inbouwen' in de tafelzaag, zoals een van de collega's hier suggereerde. Ik wil daar ook nog een verrijdbaar onderstel voor fabriceren, zo vaak heb ik ze niet nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.