Van garage naar werkplaats

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ga binnenkort een garage zetten van. 50m2 maar zie in het bestek geen isolatie staan onder de beton vloer.
in elk nieuwbouwhuis wordt ook de vloer geïsoleerd
als jouw garage niet verwarmd wordt / zal worden, dan is isoleren een verloren kost
wil/moet je ze later isoleren dan kan je nooit meer de vloer isoleren
wordt het ook een (hout)werkplek, dan heb je liefst geen koude vloer onder je voeten
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
in het najaar komt er een garage van 5x10m aan me huis, en voor mijn kapex wil ik graag ook zoiets gaan maken.
Welk programma heb je er voor gebruikt?
Dit is getekend met Fusion 360. Ik deed voorheen alles met Sketchup maar de licentie daarvan heb ik dit jaar niet verlengd, Fusion is gratis voor thuisgebruik en heeft meer mogelijkheden.
Ik overweeg om het model en de zaagplannen etc te gaan verkopen dus deel ik ze nog even niet. Zou dat iets zijn waar je interesse hebt?

Dit is leuk om te lezen. Je schrijft prettig. Dank je wel voor het delen. Ben benieuwd naar het vervolg.
Dankjewel Joost!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Tijd voor weer een update!
In de vorige post hadden jullie ze al stiekem gezien, de twee mobiele werkbanken die ik gemaakt heb.
Daar wilde ik het nu eens over gaan hebben.

We waren hier gebleven:

2020-10-18 16.50.47.jpg

Ik wilde graag twee mobiele werkbanken, de ruimte is beperkt, maar soms is het wel erg handig om een werkbank te hebben waar je omheen kunt lopen. Mobiel dus. Gekozen voor twee wat kleinere (120x60) zodat ik wat flexibeler ben met de opstelling. Ik kan 1 groot eiland maken van 120x120, of van 240x60, of ik zet ze iets uit elkaar, zodat je eenvoudig een grote plaat kunt delen.

Ik heb de plannen van Paoson Woodworking gekocht en aangepast naar m'n eigen wensen, eerst in Sketchup maar daar waren sommige dingen niet zo goed gelukt en ik wilde meer oefenen met Fusion 360, dus nog maar een keer getekend:

Workbench render.png

Links op de tekening een hoop lades waar m'n Auer kisten met schroeven en bouten en moeren en andere ijzerwaren in zitten. Rechts een paar deurtjes. Het plan is om achter 1 van de deurtjes m'n compressortje te verstoppen.

De werkbanken zijn opgebouwd uit 18mm berken multiplex, de verbindingen zijn (geïnspireerd op Paoson) gemaakt door op de juiste plaatsen een uitsparing te houden bij het aan elkaar lijmen van de de poten.
Ongeveer zo dus:

1611350303663.png

Doordat het hele ontwerp in Fusion stond kon ik heel makkelijk een BOM (Bill Of Materials) genereren en het hout op maat gezaagd bestellen. Een paar oude deuren op een stel schragen vormde een tijdelijke werkbank en na een ritje naar de Hornbach (begin november kon dat nog) was de puzzel compleet en kon ik beginnen:

2020-11-07 09.35.18.jpg

Al snel last van ruimtegebrek en uiteraard ook niet genoeg lijmklemmen, dus tussendoor af en toe maar een rondje wandelen (terwijl de lijm droogt).


2020-11-07 12.24.28.jpg2020-11-07 13.48.04.jpg

Die pijpklemmen zijn toch behoorlijk handig eigenlijk. Binnenkort nog maar een paar extra buizen halen in een paar andere maten.

2020-11-07 16.43.50.jpg

Terwijl een zo'n setje poten aan het drogen is kon ik mooi de kast maken. Een paar domino's, wat lijm en een paar schroeven en dan heb je al heel snel iets wat al een heel eind lijkt op wat je wilt maken:

2020-11-08 14.41.37.jpg

Het tussenschot (binnen in de kast) heb ik dubbel uitgevoerd, voor de stevigheid. Dat geldt ook voor die 'balk' die het midden van het blad ondersteund.

Dat ging best makkelijk! Snel nog een tweede bouwen. Toen werd ineens ruimtegebrek wel een ding.
2020-11-08 20.26.28.jpg

Maar na twee dagen vrolijk lijmen staan er dan toch twee dingen die al behoorlijk de vorm hebben van de uiteindelijke werkbanken. Uiteraard kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik even de bladen er op gelegd om te zien hoe het zou staan.

2020-11-09 17.39.29.jpg

Verder in de volgende post want dat waren alweer 10 foto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
De volgende stap waren de wielen. Ik had hier al een proof of concept voor gemaakt (dat is de tijdelijke werktafel van vurenhout die je in de hoek ziet staan).

Het eerste idee was om zelf een hefmechanisme te maken, naar het idee van Guido maar dan met de bediening van de voorkant in plaats van de zijkant. Dat werkte (voor mij) matig, en ging zeker in dit prototype niet werken om de zware werkbank op te tillen. Waarschijnlijk had een beter prototype wel beter gewerkt.

2020-08-29 17.41.53.jpg

Uiteindelijk heb ik twee van deze dingen gekocht:

1611352297511.png

Deze zitten (1 per werkbank) vast aan de kast gemonteerd en duwen een plateau met zwenkwielen naar beneden.

2020-11-09 20.21.06.jpg2020-11-09 21.47.36.jpg

Door het gat past een dop 22, die ik op de accuboormachine heb zitten. Zo kan ik heel gemakkelijk de boel op wielen zetten. Achteraf gezien had ik beter een constructie kunnen maken met twee van die schaarliften per werkbank, want het geheel wiebelt behoorlijk maar goed, voor nu werkt het. Ik kan de hele hefinstallatie er redelijk eenvoudig onderuit halen, dus misschien ooit nog een upgrade.

Vervolgens lades en legplanken maken, gewoon rechtoe rechtaan, dus alleen foto's van het eindresultaat.

2020-11-15 16.19.19.jpg

Toen lag het project even stil, want ik was nog aan het wachten tot de bankschroef binnenkwam van onze vrienden uit Berlijn. Ik kon het blad pas vastzetten nadat ik de bankschroef er onder gemonteerd had. Achteraf gezien had ik hier liever net iets meer ruimte voor gehad, maar goed, zo vaak hoef je daar ook weer niet bij te zijn.


2021-01-02 17.04.42.jpg

De deurtjes had ik verkeerd besteld, dus die kwamen later. Toch maar vast de rest in de olie zetten.
Ongelofelijk hoe veel verschil dat maakt.

2021-01-03 17.08.38.jpg

En dan het (voorlopige) eindresultaat:

2021-01-10 15.22.27.jpg

Ik weet nu al dat ik er nog een keer dogholes in wil maken, moet alleen nog even goed bedenken welke maat en waar want ik geloof niet dat ik zo'n heel gatenkaas MFT blad nodig heb / wil.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Erg mooi, maar vooral erg handig, omdat je ze op 2 manieren kan plaatsen.

Einige puntje van kritiek wat ik anders zou doen. Ik zou het werkblad van onder vast hebben gezet ipv vanaf boven. Of zet je er nog een prop in om de gaten dicht te maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Bedankt weer allemaal :)

@jelmer, ja dat had ik ook graag gedaan maar dat ging met het ontwerp zoals het nu is niet, er zit maar een paar cm ruimte tussen het blad en de bovenkant van de kast. Voorlopig heb ik er nog geen last van gehad, vind het ook wel makkelijk om nog de mogelijkheid te hebben het blad er ooit nog een keer af te halen. Bij de afkortzaag heb ik het anders gedaan, daar zit het blad wel vanaf onder vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK en jelmer

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Doordat het hele ontwerp in Fusion stond kon ik heel makkelijk een BOM (Bill Of Materials) genereren en het hout op maat gezaagd bestellen.
Is daar in Fusion360 een functie voor? Ik heb ook mn eerste ontwerp (van beduidend lager niveau dan wat jij hier hebt) gemaakt, en zou het heel handig vinden om dat automatisch in een BOM / zaaglijst om te toveren.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Is daar in Fusion360 een functie voor? Ik heb ook mn eerste ontwerp (van beduidend lager niveau dan wat jij hier hebt) gemaakt, en zou het heel handig vinden om dat automatisch in een BOM / zaaglijst om te toveren.
Ik gebruik een plugin, JoinerCAD - It allows me to be productive | Addon for Autodesk Fusion 360

Als je een beetje prutst met de templates kun je er denk ik ook wel iets uit krijgen wat min of meer rechtstreeks in https://www.cutlistoptimizer.com/ gaat, dan heb je je zaagplan ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.