Tijd voor weer een update!
In de vorige
post hadden jullie ze al stiekem gezien, de twee mobiele werkbanken die ik gemaakt heb.
Daar wilde ik het nu eens over gaan hebben.
We waren hier gebleven:
Ik wilde graag twee mobiele werkbanken, de ruimte is beperkt, maar soms is het wel erg handig om een werkbank te hebben waar je omheen kunt lopen. Mobiel dus. Gekozen voor twee wat kleinere (120x60) zodat ik wat flexibeler ben met de opstelling. Ik kan 1 groot eiland maken van 120x120, of van 240x60, of ik zet ze iets uit elkaar, zodat je eenvoudig een grote plaat kunt delen.
Ik heb de plannen van
Paoson Woodworking gekocht en aangepast naar m'n eigen wensen, eerst in Sketchup maar daar waren sommige dingen niet zo goed gelukt en ik wilde meer oefenen met Fusion 360, dus nog maar een keer getekend:
Links op de tekening een hoop lades waar m'n
Auer kisten met schroeven en bouten en moeren en andere ijzerwaren in zitten. Rechts een paar deurtjes. Het plan is om achter 1 van de deurtjes m'n compressortje te verstoppen.
De werkbanken zijn opgebouwd uit 18mm berken multiplex, de verbindingen zijn (geïnspireerd op Paoson) gemaakt door op de juiste plaatsen een uitsparing te houden bij het aan elkaar lijmen van de de poten.
Ongeveer zo dus:
Doordat het hele ontwerp in Fusion stond kon ik heel makkelijk een BOM (Bill Of Materials) genereren en het hout op maat gezaagd bestellen. Een paar oude deuren op een stel schragen vormde een tijdelijke werkbank en na een ritje naar de Hornbach (begin november kon dat nog) was de puzzel compleet en kon ik beginnen:
Al snel last van ruimtegebrek en uiteraard ook niet genoeg lijmklemmen, dus tussendoor af en toe maar een rondje wandelen (terwijl de lijm droogt).
Die pijpklemmen zijn toch behoorlijk handig eigenlijk. Binnenkort nog maar een paar extra buizen halen in een paar andere maten.
Terwijl een zo'n setje poten aan het drogen is kon ik mooi de kast maken. Een paar domino's, wat lijm en een paar schroeven en dan heb je al heel snel iets wat al een heel eind lijkt op wat je wilt maken:
Het tussenschot (binnen in de kast) heb ik dubbel uitgevoerd, voor de stevigheid. Dat geldt ook voor die 'balk' die het midden van het blad ondersteund.
Dat ging best makkelijk! Snel nog een tweede bouwen. Toen werd ineens ruimtegebrek wel een ding.
Maar na twee dagen vrolijk lijmen staan er dan toch twee dingen die al behoorlijk de vorm hebben van de uiteindelijke werkbanken. Uiteraard kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik even de bladen er op gelegd om te zien hoe het zou staan.
Verder in de volgende post want dat waren alweer 10 foto's.