Bedankt allemaal voor jullie input, ik leer er veel van bij. Ook al gaan sommige discussies ver, ik vind het in ieder geval leerrijk.
Ik heb besloten om sowieso niet te willen schroeven. In mijn geval is de HOH afstand van elke balk niet dezelfde, dus de schroeven gaan ook allemaal in afstand tov elkaar verspringen. Ik vind het gewoon lelijk, schroeven is altijd het eerste wat mij opvalt. Ook al ga ik in een verdere toekomst een echte afwerkingslaag toevoegen (laminiaat of houten vloerdelen - mogelijks eerst ontkoppeld en tevens vloerverwarming), ik wil het in de eerste, tijdelijke, fase ook al mooi hebben.
Ondertussen ben ik dus ook al overtuigd dat enkel en alleen lijmen niet gaat werken, maar dat lijmen+nagelen de gewenste aanpak is. Enkel nagelen vind ik wat riskant ivm. mogelijk gekraak naar de toekomst toe.
Nu vraag ik mij nog 2 zaken af:
- Ik dacht dus inderdaad aan Wood Max kitlijm, omv. het vullend vermogen en geen noodzaak om stevig te klemmen (zoals bij witte houtlijm). Breng ik dan een ondonderbroken, dus 1 lange, ril aan op elke balk, of volstaan enkele dotten?
- De vloerppervlakte is ongeveer 70 vierkante meter met een HOH afstand tussen de balken van ongeveer 30cm, dus gaat wel aardig wat kosten aan kitlijm denk ik. Maar zoals gezegd, vind ik dit de meerprijs waard tov. een geschroefde vloer.
- In verband met het nagelen, is Gegalvaniseerde 16 Ga brads 64 mm T64 kopen of eventueel zelfs 5000 st gegalvaniseerde 18Ga brads 50 mm F50 geschikt? Ik moet eerlijk zijn dat de (weliswaar belangrijke) nuances tussen brads, nagels, spijkers, ... mij niet duidelijk is als hobbyist. Vandaar dat ik het een product voorstel, in plaats van een term.
- Met de hand (euh, met de hamer) aanbrengen is voor mij ook prima, en inderdaad goed voor het budget. Welke schaf ik dan aan?
Ik ga inderdaad met halve platen (244*61) werken, met aan de 4 zijdes tand of groef. Het zal dus niet zo zijn dat de verbinding altijd exact op een balk zal eindigen. Ik heb dus als het goed zit enkel zaagwerk te doen op het einde van een rij. Het resstuk kan ik dan weer aan het begin van de volgende rij gebruiken (tenzij het te klein is - maar ik ga nog op voorhand even mooi alles uitmeten en berekenen zodat ik een mooi patroon krijg).
Hartelijk dank!