Underlayment platen enkel verlijmen op balken

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
266
95
Emilio, zoals ik je berichten teruglees zie ik echt toch meer dan alleen feitelijke vermeldingen en onderbouwing. Gelukkig maar, want als ik daar behoefte aan zou hebben ga ik wel met chatgpt zitten praten. Maar zolang wij hier als echte mensen met elkaar discussiëren is het denk ik heel belangrijk om zorgvuldig te zijn, ook in de manier van communiceren met elkaar. Zorgvuldigheid moet jou aanspreken.
Ook over communicatie en rekening houden met elkaar bestaan allerlei feiten en voorschriften, ook die zijn er niet voor niets.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Emilio, zoals ik je berichten teruglees zie ik echt toch meer dan alleen feitelijke vermeldingen en onderbouwing. Gelukkig maar, want als ik daar behoefte aan zou hebben ga ik wel met chatgpt zitten praten. Maar zolang wij hier als echte mensen met elkaar discussiëren is het denk ik heel belangrijk om zorgvuldig te zijn, ook in de manier van communiceren met elkaar. Zorgvuldigheid moet jou aanspreken.
Ook over communicatie en rekening houden met elkaar bestaan allerlei feiten en voorschriften, ook die zijn er niet voor niets.
ChatGPT? Ga jij maar lekker bouwen met je compu vriendje hoor, veel succes met alle praktijkervaring van dat to(b)pmedium.
Je gaat bij mij op negeren, want als je denkt me de les te kunnen lezen dan heb je dikke pech. daar zijn mods voor.

Voorlopig is er alweer genoeg afleiding van de originele vraag, dus terug naar de feiten graag.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Grrr
Waarderingen: H@ns en OscarDrai

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Dat kost dus tijd en als je boven op staat zie je dat dus niet altijd. Ik snap het probleem met deeldraad niet. Het trekt aan en is zeker goed. Werkt simpelweg veel fijner.

• Leuk
Waarderingen: OscarDrai

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.694
1.192
Fryslân
Het lijkt mij dat met deze discussie de topicstarter ook niet geholpen word. Hij wil juist geen schroeven ;)

Zijn vraag was, of het volstaat om platen alleen te verlijmen. En volgens mij moet dat, met geschikte (flexibele) lijm prima kunnen.
Een lijmverbinding is vaak sterker dan het hout zelf.

• Leuk
Waarderingen: OscarDrai en Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Je kunt lijmen. Het is alleen dat het praktisch minder handig is om zonder aanvullende vastzetters te werken. Je zult moeten wachten tot de lijm droog is voor je een volgende plaat kunt plaatsen.
Stond eerder volgens mij ook al benoemd dacht ik.
Is een type vloerbedekking niet gewoon optie, als het idd geen houthok wordt is laminaat of zeil oid een snelle en betaalbare oplossing?

• Leuk
Waarderingen: OscarDrai en Rik Hechtel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.717
1.141
Riemst
Als je lijmt, moet je klemmen. Klemkracht is afhankelijk van het type lijm. PVAC vraagt bijhoorlijk veel druk, Woodmax weinig. Maar je hebt druk nodig om de platen tijdens het uitharden van de lijm op hun plek te houden. Daar ontkom je niet aan. Gemakkelijkste manier is een schroef of een spijker. Wil je dat niet, dan zal je gewichten moeten plaatsen. Bijkomend probleem zijn de naden. Daar ga je extra druk, mooi vedeeld moeten zetten. Doe je dat niet, dan gaan de randen niet even hoog zitten. Met messing en groef is dat nog te overzien maar TS is van plan om de platen door te zagen. Soms ontkom je niet aan een realiteit en moet je toegevingen doen aan je gewenste idee om een behoorlijk resultaat te verkrijgen.

• Leuk

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.694
1.192
Fryslân
Met messing en groef is dat nog te overzien maar TS is van plan om de platen door te zagen. Soms ontkom je niet aan een realiteit en moet je toegevingen doen aan je gewenste idee om een behoorlijk resultaat te verkrijgen.
Er bestaan ook halve platen met tong en groef rondom. Ik denk dat hij die wil gebruiken.

• Leuk

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
Als je lijmt, moet je klemmen. Klemkracht is afhankelijk van het type lijm. PVAC vraagt bijhoorlijk veel druk, Woodmax weinig. Maar je hebt druk nodig om de platen tijdens het uitharden van de lijm op hun plek te houden. Daar ontkom je niet aan. Gemakkelijkste manier is een schroef of een spijker. Wil je dat niet, dan zal je gewichten moeten plaatsen. Bijkomend probleem zijn de naden.

Plaat naden op kop zijn altijd op te vangen.
Verlijmen kan maar niet alleen. Ivm hoogteverschil zeker geen pvac maar iets als woodmax. Dan draadnagel erbij voor vastleggen. Wel oppassen dat je volgende Plaat meteen kun aanschuiven. Niet dat volgende veer niet in groef past.

@ mathieu draadnagel en spijker is groot verschil.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.717
1.141
Riemst
Er bestaan ook halve platen met tong en groef rondom. Ik denk dat hij die wil gebruiken.
In bijdrage 14 spreekt hij van halve platen, maar is het niet duidelijk of het om doorgezaagde platen gaat. Underlayement is inderdaad beschikbaar in 'halve' platen van 61 cm met tong en groef. Maar geen groef op de kopse kanten voor zover ik kan zien.
OSB is eigenlijk het meest geschikt (en ontworpen) voor deze toepassing.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.717
1.141
Riemst
Plaat naden op kop zijn altijd op te vangen.
Verlijmen kan maar niet alleen. Ivm hoogteverschil zeker geen pvac maar iets als woodmax. Dan draadnagel erbij voor vastleggen. Wel oppassen dat je volgende Plaat meteen kun aanschuiven. Niet dat volgende veer niet in groef past.

@ mathieu draadnagel en spijker is groot verschil.
Officieel is er misschien wel verschil tussen een draadnagel en een spijker maar ik heb nog nooit een vakman het verschil horen maken tussen de twee. Als je een timmerman hier op gaat wijzen , gaat hij je waarschijnlijk vreemd aankijken en vragen of er niets bots in je hoofd. In mijn dialect wordt er geen onderscheidt gemaakt. Daarin bestaat enkel een 'nagel'. We hebben latnagels, voor panlatten en kepernagels voor de kepers en gordingen. Nagels zonder kap zijn voor vloerplanken. En nageltjes voor kleine dingen.
Persoonlijk vind ik dit spijkers op laag water zoeken ;).

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.282
479
groef en mes op de koppen maakt het leggen van de platen een stuk lastiger het is veel praktischer als je er voor zorgt dat de kopse naden op een balk uitkomen.

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
4TG platen leggen in smalle uitvoering is voor mij prima, de lange kant is de uitdaging, maar dat heb je met normale platen ook. Een extra tikje tegen een blokje voor de kop is weinig moeite.
Legt veel sneller en je hebt veel minder snijverlies plus minder overgangen/vlakker.
Ik gebruik niet anders in krappe ruimten, die smalle platen zijn ook nog eens een stuk beter voor mijn rug.
Het is wel wat duurder en budget platen kunnen wat stroever leggen is mijn ervaring. De grote merken gaat voor mij soepel.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
605
123
Stiens
Ik neem aan dat Tellerkopschroeven aanraden een vergissing is aangezien de topicstarter juist zo min mogelijk wil zien..... grotere schroefkoppen dan die zijn er zo ongeveer niet..
Het is maar hoe je het interpreteert. Ik vind een gewone tork- of kruiskop spaanplaatschroef zelf ook niet zo mooi. Het gaat misschien nog als ze allemaal even diep zijn verzonken en ook niet te diep. En al helemaal niet te hoog natuurlijk.
Ik wilde ter overweging aangeven dat zo'n tellerkop, waarvan de kop altijd op het hout ligt (nooit te diep of te hoog), esthetisch mogelijk nog acceptabel is.

• Leuk

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
597
16
Ik zou de platen schroeven en afwerken met proppen van dezelfde houtsoort. Bij verlijmen heb ik zo m'n bedenkingen.

Een andere mogelijkheid is om de schroeven in lijn en op een evenwijdige afstand voor te boren, souvereinen en te schroeven, bijvoorbeeld met zwarte gipsplaatschroeven. Dat deden ze ook nog wel eens met gelakte hardhouten multiplex platen als goedkoop alternatief voor parket voordat laminaat op de markt kwam. Nadeel van zo'n vloer is dat de toplaag maar 0,7mm dik is en eenmaal door de lak gesleten de vloer total-loss is. Bij underlayment is de toplaag wel wat dikker geloof ik.

• Leuk

OscarDrai

Actieve deelnemer
5 jan 2021
25
1
Bedankt allemaal voor jullie input, ik leer er veel van bij. Ook al gaan sommige discussies ver, ik vind het in ieder geval leerrijk.

Ik heb besloten om sowieso niet te willen schroeven. In mijn geval is de HOH afstand van elke balk niet dezelfde, dus de schroeven gaan ook allemaal in afstand tov elkaar verspringen. Ik vind het gewoon lelijk, schroeven is altijd het eerste wat mij opvalt. Ook al ga ik in een verdere toekomst een echte afwerkingslaag toevoegen (laminiaat of houten vloerdelen - mogelijks eerst ontkoppeld en tevens vloerverwarming), ik wil het in de eerste, tijdelijke, fase ook al mooi hebben.

Ondertussen ben ik dus ook al overtuigd dat enkel en alleen lijmen niet gaat werken, maar dat lijmen+nagelen de gewenste aanpak is. Enkel nagelen vind ik wat riskant ivm. mogelijk gekraak naar de toekomst toe.

Nu vraag ik mij nog 2 zaken af:
  • Ik dacht dus inderdaad aan Wood Max kitlijm, omv. het vullend vermogen en geen noodzaak om stevig te klemmen (zoals bij witte houtlijm). Breng ik dan een ondonderbroken, dus 1 lange, ril aan op elke balk, of volstaan enkele dotten?
    • De vloerppervlakte is ongeveer 70 vierkante meter met een HOH afstand tussen de balken van ongeveer 30cm, dus gaat wel aardig wat kosten aan kitlijm denk ik. Maar zoals gezegd, vind ik dit de meerprijs waard tov. een geschroefde vloer.
  • In verband met het nagelen, is Gegalvaniseerde 16 Ga brads 64 mm T64 kopen of eventueel zelfs 5000 st gegalvaniseerde 18Ga brads 50 mm F50 geschikt? Ik moet eerlijk zijn dat de (weliswaar belangrijke) nuances tussen brads, nagels, spijkers, ... mij niet duidelijk is als hobbyist. Vandaar dat ik het een product voorstel, in plaats van een term.
    • Met de hand (euh, met de hamer) aanbrengen is voor mij ook prima, en inderdaad goed voor het budget. Welke schaf ik dan aan?
Ik ga inderdaad met halve platen (244*61) werken, met aan de 4 zijdes tand of groef. Het zal dus niet zo zijn dat de verbinding altijd exact op een balk zal eindigen. Ik heb dus als het goed zit enkel zaagwerk te doen op het einde van een rij. Het resstuk kan ik dan weer aan het begin van de volgende rij gebruiken (tenzij het te klein is - maar ik ga nog op voorhand even mooi alles uitmeten en berekenen zodat ik een mooi patroon krijg).

Hartelijk dank!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.325
2.330
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met de hand (euh, met de hamer) aanbrengen is voor mij ook prima, en inderdaad goed voor het budget. Welke schaf ik dan aan?
je kan nagels 'met de hand' aanbrengen
daartoe bestaat een nageldrijver
om ze verder in het hout te duwen gebruik je een drevel
nagels hebben een redelijk grote kop
brads niet
daarvoor heb je een pistool op lucht of accu nodig

• Leuk

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
Het is maar hoe je het interpreteert. Ik vind een gewone tork- of kruiskop spaanplaatschroef zelf ook niet zo mooi. Het gaat misschien nog als ze allemaal even diep zijn verzonken en ook niet te diep. En al helemaal niet te hoog natuurlijk.
Ik wilde ter overweging aangeven dat zo'n tellerkop, waarvan de kop altijd op het hout ligt (nooit te diep of te hoog), esthetisch mogelijk nog acceptabel is.

Natuurlijk is dat geen fraaie oplossing tellerkop. Hoe kom je er overigens bij dat dat de schroeven met grootste koppen zijn. Zijn ook schroeven met kop van 27 mm ook verzonken kop overigens. Andere is overigens trompetkop 6,0 x 6 met torx 30
( die zouden ook niet te verkrijgbaar zijn )

Bijlagen

• IMG-20170614-WA0002.jpeg
    IMG-20170614-WA0002.jpeg
    69,7 KB · Weergaven: 8

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.