Ik vind het best jammer dat er momenteel meerdere topics een beetje uitmonden in welles/nietes discussies die naar mijn idee echt voorbij een discussie gaan. Ik hou erg van verdieping en over details praten. En ik hou ook erg van het verschillen van mening. Maar ik heb het idee dat er bepaalde emoties vanuit ander topics worden meegenomen naar nieuwe topics en er wat persoonlijk gespeeld wordt.
We zijn allemaal makers, houtbewerkers, bouwers. We bouwen dus ook met elkaar aan dit forum en deze manier van samen bouwen vind ik niet constructief.
Ik vermeld gewoon de feiten en onderbouw dit netjes. Dat is niet persoonsgebonden, maar als een specifiek persoon concequent zaken vertelt die strijdig zijn met de feiten, voorschriften of constructieve uitgangspunten dan kan dat zo overkomen. Ik probeer gewoon netjes te adviseren en ben niet van zins om foutieve info te gaan verstrekken omdat iemand zich dan mogelijk in zijn eer gekrenk kan voelen. een advies dient feitelijk te zijn en is niet persoonlijk.
Dus:
Zoals eerder vermeld dienen gaten in houten balken rond het hart te worden geboord, dit vanuit constructief oogpunt, dus bij juist aanbrengen is dit nooit een probleem. er kunnen dus afdoende lange schroeven toegepast worden om bij deeldraad en vuren de schroeven desnoods door de plaat heen te kunnen draaien. Bandschroeven zijn hier niet relevant, want als je die wil toepassen vraag je dat wel specifiek, het is nl. geen regulier gereedschap voor een amateur klusser.
Schroeven die aangrijpen in het te plaatsen materiaal duwen dit weg van de ondergrond waarop het bevestigd moet worden. Des te harder die ondergrond, des te erger dit effect. Dat is gewoon een feitelijk natuurkundig iets. Omdat je op vloerplaten kunt gaan staan en de toe te passen balken waarschijnlijk relatief zacht zijn is voldraad te doen, maar niet ideaal. Bij niet afdoende druk kunnen plaatselijk hobbels ontstaan. Iets wat je dus niet hebt met deeldraad.
Zoals vermeld zal een aannemer eerder een tacker gebruiken, want veel sneller en goedkopere bevestigingsmiddelen. Bij toepassen van ringnagels en als aanvulling eventueel lijm is dit in iedere toepassing te gebruiken. Enige motivatie om anders te kiezen is het kunnen demonteren, maar dat is met lijm sowieso geen relevante factor.