Underlayment platen enkel verlijmen op balken

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
342
142
Voor dit soort werk zou ik juist geen deeldraad gebruiken. Om 2 stukken op elkaar schroeven juist altijd deeldraad gebruiken om stukken op elkaar te trekken.
Hier klopt iets niet in de zin ;-)

altijd deeldraad gebruiken om stukken op elkaar te trekken.
Dan moet je toch even kijken hoe een Heco Topix plus schroef werkt.

Ik heb even moeten zoeken op youtube. Natuurlijk pure reclame, maar kijk ngeveer vanaf minuut 3.00

Voordeel voor mij is dat ik geen voldraad- en deeldraadschroeven in dezelfde maat op voorraad hoef te houden.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OscarDrai

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
altijd deeldraad gebruiken om stukken op elkaar te trekken.
Dan moet je toch even kijken hoe een Heco Topix plus schroef werkt.

reclame ja. Want slaat nog kant of wal.
We leren altijd om 2 stukken op elkaar te schroeven deeldraad omdat 2de deel kan aantrekken. Voldraad pakt juist in eerste deel ipv tweede. Daarom leveren veel leveranciers ook geen Voldraad dus echt reclame. Trouwens kun jij plaat underlayment zo draaien. Gewoon met hand nagelen ipv Brad is net zo goed en goedkoop

• Leuk

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
266
95
Mijn mening in deze situatie, deeldraad of voldraad schroef maakt weinig uit. Je schroeft underlayment, wat vrij zacht is, op een balk. Je trekt de schroef steeds dieper het underlayment in als je blijft draaien dus van aantrekken is niet echt sprake. Mijn ervaring in dit soort situaties is dat voldraad juist beter aantrekt. Dus: plaat aandrukken en schroef naar keuze er rustig indraaien.

• Leuk

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
219
91
Delft
Ik zou eerst de ondervloer leggen en daarna het allergoedkoopste laminaatje wat je kan vinden eroverheen (2ehands in de buurt misschien?). Een laminaatje aanvegen gaat veel sneller dan een underlayment vloer aanvegen. De tijd die je kwijt bent aan het leggen van het laminaat heb je denk ik best snel terug aan schoonmaaktijd.

• Leuk

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.293
338
Heelsum
@OscarDrai. De schroeven die Peter de B. voorstelt zijn tellerkop schroeven. Die zien er fraai uit dus als je wat moeite doet om de schroeven netjes te verdelen, dan ziet het er toch niet zo gek uit? Ze hebben nog wel wat hoogte maar niet onoverkomelijk denk ik.
Goed, over smaak valt niet te twisten. Lijmen + spijkeren, is natuurlijk een prima optie.
Ik neem aan dat Tellerkopschroeven aanraden een vergissing is aangezien de topicstarter juist zo min mogelijk wil zien..... grotere schroefkoppen dan die zijn er zo ongeveer niet...

• Leuk

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
342
142
De schroeven die Peter de B. voorstelt zijn tellerkop schroeven.
De schroeven zijn OOK als tellerkop te krijgen zijn, maar ik gebruik de normale verzinkte vorm

We leren altijd om 2 stukken op elkaar te schroeven deeldraad omdat 2de deel kan aantrekken.
Ja, maar er toch wat technische vooruitgang in de tussentijd. Variërende spoed/schuinte van de schroefdraad waardoor zelfs voldraad schroeven kunnen aantrekken.
Ook andere merken dan Heco hebben dit.

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Ik koop wel gewoon ecotools deeldraad, kan ik er waarschijnlijk 4x meer indraaien voor dezelfde prijs.
En ik stik toch van de Auer assortimentsboxen, dus mocht ik lengtes willen dubbelen om toch voldraad te hebben is dat ook prima.

• Leuk

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.282
479
Lijmen en vastschieten kan primma.
In nederland is het gebruik van een lijm bij vloerhout allen in de prefab industrie gebruikelijk
maar in de vs doet men dit ongeveer standaard ook in situ in combinatie met nagels.
Je vloer gaat zich daar zeker stijver door gedragen dan geen lijm.

zonder nagels moet je niet doen.
stel hem zo in dat ze onder het hout zitten en ze zijn bijna ontzichtbaar

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.478
3.240
Mijn ervaring met kleinere maten deeldraadschroeven is niet zo goed. Je trekt de draad uit het hout in plaats van dat de kop van de schroef het hout wordt ingetrokken. Osb en underlayment gaan hier altijd met vol draad schroeven.

• Leuk

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
We leren altijd om 2 stukken op elkaar te schroeven deeldraad omdat 2de deel kan aantrekken.
Ja, maar er toch wat technische vooruitgang in de tussentijd. Variërende spoed/schuinte van de schroefdraad waardoor zelfs voldraad schroeven kunnen aantrekken.
Ook andere merken dan Heco hebben dit.
Bij mij trekken juist voldraad schroeven niet aan. Omdat de schroefdraad in onderste hout het tweede deel omhoog drukt. Althans dat is door vertegenwoordiger van heco verteld. Omdat wij discussie hadden mbt tot juiste gebruik van schroeven. Ze leveren ongeveer 100.000 schroeven op jaar basis, naast andere schroeven die we op maat laten maken maar die worden besteld per 500.000 dus neem aan dat ze de juiste optie opteren en geen onzin verkondigen dus raar dat ze maand geleden mij een ander advies geven dan aan jou

• Leuk

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
Mijn ervaring met kleinere maten deeldraadschroeven is niet zo goed. Je trekt de draad uit het hout in plaats van dat de kop van de schroef het hout wordt ingetrokken. Osb en underlayment gaan hier altijd met vol draad schroeven.
Bij voorboren heb ik er weinig last van ook ivm hardere platen die ik gebruik wel meestal deeldraad om bovenste deel op de onderste laag vast te trekken. Maar klopt zit veel verschil in draad. Daarom gebruik ik bewustzijn geen schroeven met frees ribben boven draad daar heb ik slechte ervaring mee.

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.478
3.240
Ik heb geen intentie tot voorboren, ik wil die schroeven er in een keer in draaien. En de kop moet niet uitsteken. Het liefst met de bandschroefmachine. En meestal kan je geen lange schroeven gebruiken, omdat je dan in leidingwerk terecht komt, dat door de balken loopt. En lange schroeven kosten meer tijd en zijn duurder in aanschaf.

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Ik heb geen intentie tot voorboren, ik wil die schroeven er in een keer in draaien. En de kop moet niet uitsteken. Het liefst met de bandschroefmachine. En meestal kan je geen lange schroeven gebruiken, omdat je dan in leidingwerk terecht komt, dat door de balken loopt. En lange schroeven kosten meer tijd en zijn duurder in aanschaf.
Ecotools kost geen bal en met leidingen die in een reguliere balkmaat netjes op de neutrale lijn zijn geboord ga je niet eens in de buurt komen. Vanaf 4x50 trekken schroeven met deeldraad prima aan in vuren balken met 18mm underlayement en heb je dus max 35mm indringing.
Als je snel en goedkoop wilt werken pak je een tacker in snelvuurstand en geen schroeven.

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.478
3.240
Ik ben nu eenmaal een prutser die nergens wat van weet. Dan krijg je dat. En volgens mij heeft ecotools alleen maar 4 x 40 spaanplaatschroeven met vol draad op band. Waar die platen prima mee vast komen. In mijn wereld zitten er zelden leidingen in het hart van de balk. Ze zijn meestal daar geboord waar het goed uit kwam.

• Leuk

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
266
95
Ik vind het best jammer dat er momenteel meerdere topics een beetje uitmonden in welles/nietes discussies die naar mijn idee echt voorbij een discussie gaan. Ik hou erg van verdieping en over details praten. En ik hou ook erg van het verschillen van mening. Maar ik heb het idee dat er bepaalde emoties vanuit ander topics worden meegenomen naar nieuwe topics en er wat persoonlijk gespeeld wordt.
We zijn allemaal makers, houtbewerkers, bouwers. We bouwen dus ook met elkaar aan dit forum en deze manier van samen bouwen vind ik niet constructief.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.700
488
Dordrecht
Ik vind het best jammer dat er momenteel meerdere topics een beetje uitmonden in welles/nietes discussies die naar mijn idee echt voorbij een discussie gaan. Ik hou erg van verdieping en over details praten. En ik hou ook erg van het verschillen van mening. Maar ik heb het idee dat er bepaalde emoties vanuit ander topics worden meegenomen naar nieuwe topics en er wat persoonlijk gespeeld wordt.
We zijn allemaal makers, houtbewerkers, bouwers. We bouwen dus ook met elkaar aan dit forum en deze manier van samen bouwen vind ik niet constructief.
Ik vermeld gewoon de feiten en onderbouw dit netjes. Dat is niet persoonsgebonden, maar als een specifiek persoon concequent zaken vertelt die strijdig zijn met de feiten, voorschriften of constructieve uitgangspunten dan kan dat zo overkomen. Ik probeer gewoon netjes te adviseren en ben niet van zins om foutieve info te gaan verstrekken omdat iemand zich dan mogelijk in zijn eer gekrenk kan voelen. een advies dient feitelijk te zijn en is niet persoonlijk.

Dus:
Zoals eerder vermeld dienen gaten in houten balken rond het hart te worden geboord, dit vanuit constructief oogpunt, dus bij juist aanbrengen is dit nooit een probleem. er kunnen dus afdoende lange schroeven toegepast worden om bij deeldraad en vuren de schroeven desnoods door de plaat heen te kunnen draaien. Bandschroeven zijn hier niet relevant, want als je die wil toepassen vraag je dat wel specifiek, het is nl. geen regulier gereedschap voor een amateur klusser.
Schroeven die aangrijpen in het te plaatsen materiaal duwen dit weg van de ondergrond waarop het bevestigd moet worden. Des te harder die ondergrond, des te erger dit effect. Dat is gewoon een feitelijk natuurkundig iets. Omdat je op vloerplaten kunt gaan staan en de toe te passen balken waarschijnlijk relatief zacht zijn is voldraad te doen, maar niet ideaal. Bij niet afdoende druk kunnen plaatselijk hobbels ontstaan. Iets wat je dus niet hebt met deeldraad.
Zoals vermeld zal een aannemer eerder een tacker gebruiken, want veel sneller en goedkopere bevestigingsmiddelen. Bij toepassen van ringnagels en als aanvulling eventueel lijm is dit in iedere toepassing te gebruiken. Enige motivatie om anders te kiezen is het kunnen demonteren, maar dat is met lijm sowieso geen relevante factor.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.