U-ijzer tafelblad

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
11
0
Voor een tafelblad ben ik op zoekn naar u-ijzers die ik onder in het blad wil frezen.
Zijn er plekken waar je deze zo kant en klaar kunt bestellen met (sleuf)gaten erin? Of bestellen jullie die op maat bij iemand die met ijzer werkt / maken jullie ze zelf?

In het laatste geval ben ik vooral benieuwd naar afmetingen van het profiel en de materiaaldikte.

Alvast bedankt.
 

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
11
0
Thanks. Op deze manier heb ik ze nog nooit eerder gezien. Meestal zitten ze juist andersom en zijn er 2 smalle sleuven in het hout gefreesd.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.495
17
44
zwolle
www.masave.nl
Ik gebruik een unp profiel. 20/40/20 en 5 mm dik. Deze koop ik via diegene die ook voor ons de onderstellen maakt. Hij zaagt alles op gewenste lengte en boort er voor mij gelijk gaten in van gewenste diameter.
 

tuoh

Oud hout
Thanks. Op deze manier heb ik ze nog nooit eerder gezien. Meestal zitten ze juist andersom en zijn er 2 smalle sleuven in het hout gefreesd.

Wat zoveel wil zeggen als dat je het blad op die plaats tweemaal bijna middendoor zaagt! Veel eigen draagvermogen blijft er dan niet over:p
Eén op die manier "mishandeld" blad in combinatie met losse poten op de hoeken staat garant voor een slap blad, één bord soep erop en het blad buigt spontaan een paar cm door:D
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
183
10
Wat zoveel wil zeggen als dat je het blad op die plaats tweemaal bijna middendoor zaagt! Veel eigen draagvermogen blijft er dan niet over:p
Eén op die manier "mishandeld" blad in combinatie met losse poten op de hoeken staat garant voor een slap blad, één bord soep erop en het blad buigt spontaan een paar cm door:D

Tuoh,

is er een verschil in sterkte hoe het profiel gestoken wordt? bij eenzelfde profiel neem je in het linkse voorbeeld toch veel minder materiaal weg? en toch is dit minder sterk?
wat is hier de verklaring voor?

Screen Shot 01-30-19 at 09.34 PM.jpg

Wim
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.906
67
Riemst
Ik vraag me toch af of zo een profiel met zulke kleine schroefjes een tafelblad dat wil schotelen in het gareel kan houden.
 

utbartje

Nieuw lid
14 okt 2015
11
0
Mij lijkt inderdaad weinig verschil in sterkte van het blad zoals Wim omschrijft.

Voor wat betreft de schroeven, volgens mij zijn dat meestal boutjes met rampamoeren in het hout. Mij lijkt dat dit sterker is dan regulieren schroeven. Maar ik heb ze zelf ook nog niet gebruikt dus mijn redenatie is puur op wat ik op internet zie.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.715
185
Het land van Maas en Waal
@wim, het gaat er om dat je de vezels doorzaagt, of je dat doet in twee smalle strookjes of 1 wat bredere zal niet veel verschil maken.

Ik heb zelf staal t-profiel onder mn tafel gebruikt en die ‘verkeerd om’ gemonteerd. Juist omdat ik niet een zaag/frees snede wilde maken dwars over het blad heen.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
261
0
Ik vraag me toch af of zo een profiel met zulke kleine schroefjes een tafelblad dat wil schotelen in het gareel kan houden.

Schroefjes houden de strip alleen op de plek ,als die los komen is de strip ook niet sterk genoeg geweest
Heb wel eens een statafel buiten laten staan met een beuken blad die naar paar weken helemaal krom was
Enige wat nog wel goed op de plek zat waren de schroefjes van de beugels over de stalen strip.
En dit was gewoon een platte strip geen profiel
 

tuoh

Oud hout
Tuoh,

is er een verschil in sterkte hoe het profiel gestoken wordt? bij eenzelfde profiel neem je in het linkse voorbeeld toch veel minder materiaal weg? en toch is dit minder sterk?
wat is hier de verklaring voor?

Bekijk bijlage 84425

Wim

Nee, beide methoden zijn even slecht. De enige goede optie is die dingen onder het blad schroeven zonder in te werken. OF, je blad extra dik te nemen zodat na het frezen het blad nog voldoende dikte heeft op die plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: sies

houtmens

Nieuw lid
4 feb 2019
2
0
schotelen

Goedemiddag,

Mag ik vragen of iemand ervaring heeft met het tegengaan van "schotelen" door een blad uit twee lagen massief hout te maken? En dan het "hart" van de ene laag op het "hart" van de andere?

Ik ben benieuwd.
 

tuoh

Oud hout
Doorgaans zijn balken bestaande uit twee dunnere verlijmde planken een stuk stabieler dan hun massieve broertjes. Dat geld dus ook voor een tafelblad bestaande uit diverse verlijmde planken. Krimp ga je niet kunnen uitsluiten of beperken bij een te hoge rv waarde, de werking van het hout ( scheluw of kromtrekken) wel.

Maar belangrijk is wel de juiste schikking van beide planken tijdens het lijmen op elkaar, NIET hart op hart, maar WEL de hartkanten naar de buitenkanten (respectievelijk onder- en bovenkant) richten. Op deze manier blijft bij het (verder) drogen de lijmvoeg dicht. Hart op hart geeft altijd een opentrekkende lijmvoeg bij het (verder) drogen.
 

houtmens

Nieuw lid
4 feb 2019
2
0
Veel dank Tuoh. Dus in het uiteindelijk te vormen blad liggen alle hartkanten naar buiten (onder en boven) en naast elkaar. Toch?
 

way2go

Nieuw lid
5 mei 2018
15
0
Ik overweeg ook om stalen u-profielen in te frezen en kwam dit draadje tegen. Ik twijfel of het nodig is of niet. Het blad is 230 x 92 x 6 cm en bestaat uit 4 eiken planken. Er komen 2 stalen U-poten onder. De U-poten zullen niet veel doen tegen kromtrekken. Vochtpercentage is ongeveer 12-14%.

Vragen die ik heb:
1. Is het nodig om hier U-profielen in te frezen tegen kromtrekken?
2. Indien ja, hoeveel U-profielen? Is 2 voldoende, op ieder uiteinde 1?
3. Werken jullie de profielen weg onder het onderstel of plaatsen jullie deze ernaast?
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
183
10
Ik overweeg ook om stalen u-profielen in te frezen en kwam dit draadje tegen. Ik twijfel of het nodig is of niet. Het blad is 230 x 92 x 6 cm en bestaat uit 4 eiken delen. Er komen 2 stalen U-poten onder. De U-poten zullen niet veel doen tegen kromtrekken. Vochtpercentage is ongeveer 12-14%.

Vragen die ik heb:
1. Is het nodig om hier U-profielen in te frezen?
2. Indien ja, hoeveel U-profielen? Is 2 voldoende, op ieder uiteinde 1?
3. Werken jullie de profielen weg onder het onderstel of plaatsen jullie deze ernaast?
hier zou ik geen profielen in frezen, met die vocht percentages zit je goed.
zorg zeker dat je de eiken delen om-en-om legt (jaarringen boven-onder) en dat je de tafelpoten zo monteert dat het hout nog kan leven

succes
Wim
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.111
40
Als je dit goed wilt beoordelen moet je de hele constructie van de tafel tonen.

voor de sterkte maakt het overigens wel degelijk uit hoe je het staalprofiel gaat belasten
het meeste materiaal aan de drukzijde gaat het langste goed als je hem probeert te buigen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
794
242
Als je dit goed wilt beoordelen moet je de hele constructie van de tafel tonen.
Zo is het. Het zou bij 6 cm materiaaldikte maar zo eens kunnen dat de gebruikelijke U-profielen niet voldoen en dat doodzagen een betere optie is. Of een combi van beide technieken.
 

way2go

Nieuw lid
5 mei 2018
15
0
Als je dit goed wilt beoordelen moet je de hele constructie van de tafel tonen.
De constructie gaat eruit zien zoals hieronder. Enkel een blad dus met twee u-poten op de uiteinden. Het blad wordt gemonteerd op een strip van circa 5 mm dik voorzien van sleufgaten. Ik vermoed dat zo'n strip weinig weerstand gaat bieden tegen kromtrekken.

Ik heb zojuist ook even navraag gedaan bij de houthandel (frank pouwer) en zij geven aan dat hun tafelbladen wel altijd voorzien worden van een ingefreesd versterkingsprofiel aan de onderkant.



 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.