U-ijzer tafelblad

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb meerdere tafels gemaakt van 4cm dik eiken. Ook wel met dezelfde poten die je toont. Ik gebruik nooit extra ijzer om het blad recht te houden, en ik heb nog nooit klachten gehad van kromtrekkende bladen. De poten houden meer vast dan je in eerste instantie zou denken. Dat word 1 geheel met het blad als je het goed vastzet. Die ga je echt niet kromtrekken.

Behandel wel de boven- en onderkant gelijk qua afwerking.

Ik vind 12 tot 14 % wel op het randje trouwens. Idealer zou 8 tot 10 % zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De strip in combinatie met die enorme poten zijn een stuk stijver
dan die standaard stripjes (die zijn eigenlijk voor in 18 mm kastdeuren)
persoonlijk zou ik het blad doodzagen dat heeft minder invloed op de sterkte van het blad
 
Laatst bewerkt:

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
De poten houden meer vast dan je in eerste instantie zou denken. Dat word 1 geheel met het blad als je het goed vastzet. Die ga je echt niet kromtrekken.
Zou je denken, maar ik kwam onderstaande situatie tegen op het klusidee forum. Dit is wel een compleet massief blad uit 1 stuk, dus dat is misschien ook wel een beetje vragen om problemen. Ik zou het wel jammer vinden van al het werk als mij dit ook zou overkomen bij mijn allereerste zelfbouw tafel, dus vandaar dat ik even op zoek ben naar advies en ervaringen. Wel goed om te weten dat het bij jou dus wel altijd goed gaat zonder verdere versteviging.

1603116478941.png

1603116050050.png

Bron: Boomtafel krom getrokken

Ik vind 12 tot 14 % wel op het randje trouwens. Idealer zou 8 tot 10 % zijn.
Ik heb het gemeten met een goedkope vochtmeter van 2 tientjes, waarmee ik tot ongeveer een halve cm diep kan prikken, dus weet niet hoe nauwkeurig het is. Hout ligt nu al zo'n 4 weken binnen in huis en daarvoor lag het in de loods bij de houthandel. Tot dusver is het nog kaarsrecht.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Die tafel die krom is, is uit 1 stuk. Daar staan veel meer krachten op, dan 4 losse stukken. Als je zeker wil zijn, kan je jou balken ook nog een keer schulpen zodat je 8 balken hebt. Leg ze om en om met de hartkanten, en dan hou je een loepzuivere tafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Pjotr67

Nieuw lid
28 mrt 2016
5
0
Ik heb in het verleden meerdere poten gemaakt, als bovenste strip gebruikte ik minimaal 10mm. Dit was om een stabiele verbinding bij de poten te krijgen en om meer body te geven om het tafelblad te bevestigen. Persoonlijk vind ik 5mm wel erg dun, een tafel wordt ook vaak misbruikt om even op te zitten, te staan en weet ik wat nog meer er op gedaan kan worden. Kan helaas geen foto's meer vinden van poten die ik gemaakt heb.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
deze poten gaan niet verplaatsen die ligger aan de onderkant zorgt ervoor dat die in de dwarsrichting enorm stijf zijn.

ik dit geval zal het blad veel verder inscheuren als het net zoveel krimpt als die wat2go heeft gelinkt
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Zou je denken, maar ik kwam onderstaande situatie tegen op het klusidee forum. Dit is wel een compleet massief blad uit 1 stuk, dus dat is misschien ook wel een beetje vragen om problemen. Ik zou het wel jammer vinden van al het werk als mij dit ook zou overkomen bij mijn allereerste zelfbouw tafel, dus vandaar dat ik even op zoek ben naar advies en ervaringen. Wel goed om te weten dat het bij jou dus wel altijd goed gaat zonder verdere versteviging.

Bekijk bijlage 92326

Bekijk bijlage 92325

Wow zo heftig zie je het niet zo vaak
 

jorisvh

Post veel
oud topic maar leek me beter hier toe te voegen ipv een nieuw draadje te openen.

nog een adresje voor U-profielen met slobgaten gevonden:
IMG_0720.jpeg
(ook rechtstreeks bij Natural Goods Berlin maar dat was met verzending duurder)

heb een setje van 80cm besteld voor een eiken tafelblad van 2x1m, 3cm dik en dat was prima kwaliteit.
2 sleuven van 20mm diep en tussenin 3mm ingefreesd zodat de profielen volledig verzonken zijn - enkele beeldjes in bijlage.
langer dan 80cm kon niet want het blad aan de randen wordt nog verjongd naar 1cm.

ben het volledig eens met de opmerking van @tuoh hierboven dat je door het infrezen de buigsterkte om zeep helpt want die wordt bepaald door de overblijvende dikte. daarom heb ik ze geplaatst waar het buigkracht het kleinst is en dat is hier dicht bij de randen en, vermits het blad op een centraal “mikado”-onderstel komt met een metalen draagvlak van 80x55cm ook in het midden.

(vermits de klant absoluut geen knoesten wou had ik niet veel vrijheid bij het samenstellen en is de hartzijde om-en-om richten niet 100% gelukt. gelukkig zit er geen dosse tussen. ik denk dat ik het blad nog volledig ga doodzagen. beter safe than sorry...)
 

Bijlagen

  • 1686404805935.jpeg
    1686404805935.jpeg
    80,1 KB · Weergaven: 36
  • 1686404947230.jpeg
    1686404947230.jpeg
    84,8 KB · Weergaven: 34
  • 1686404979335.jpeg
    1686404979335.jpeg
    101,1 KB · Weergaven: 38
  • 1686405789998.jpeg
    1686405789998.jpeg
    96,3 KB · Weergaven: 51

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
99
28
Delft
Ik had laatst dezelfde twijfels over stijfheid van een blad bij half doorzagen en wilde dat het blad ook aan de onderkant mooi was, het werd een koffiebar die dus best een stuk hoger komt dan een tafel. Ik vind beuken een mooie houtsoort, maar was beducht op kromtrekken, en er staat toch een 50 kilo aan koffiemachinerie op.
Ik heb toen met een 16.5mm boor gaten gemaakt in de planken en daar doorheen 16mm rondstaf gestoken. De verstijving dwars op de lengte zit dus in het midden van de dikte. Dus amper vermindering aan stijfheid in de langsrichting, geen onooglijke stukken staal, wel een 'kromtrekbeveiliging'.
Foto voor als het verhaal onduidelijk is.

Dit limiteert wel de breedte van de planken en je moet best precies best veel gaten boren.
 

Bijlagen

  • DSC_2929.JPG
    DSC_2929.JPG
    50,3 KB · Weergaven: 40

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.