Ik lees het wel vaker ... maar vind er het mijne van ... IKEA kasten gebruiken als basis voor kasten.
Kan iemand mij uitleggen wat de winst hiervan is ? Een basis corpus (2 zijwanden, boven- en onderpaneel en achterwand) heb je toch in no-time gemaakt ?? Maar dan wél van een goede kwaliteit plaatmateriaal en zonder die 100 miljoen gaatjes in de zijwanden... Of ben ik hier te kort door de bocht ...
Ja je bent in mijn optiek (veel) te kort door de bocht........
.
Natuurlijk is het maken van een corpus niet zo spannend. En als je aan het maken ervan je plezier haalt moet je vooral zelf aan de slag gaan.
Maar om te beweren dat het zelf in no-time gedaan is.... beetje onderschatting van de benodigde tijd zoals bijna iedereen die standaard maakt bij het plannen.
Neem als voorbeeld een ikea Metod kast van 80x60x40cm. Kost bij Ikea compleet €23 !.
Ga je die zelf maken moet je je plaatmateriaal kopen, hopelijk die formaten kunnen vervoeren, op maat (laten) zagen), van kantenband voorzien en netjes afwerken, een groef voor je achterwand frezen, je verbindingen boren/frezen, en dan alles haaks monteren met klemmen of banden. En dan heb ik de voorzieningen om evt op te hangen en de rijgaten voor de planken nog even niet meegenomen.
En dan heb je in de praktijk hetzelfde als wat je dus compleet in een flatpack kan kopen of thuis laten bezorgen, en in 20min in elkaar hebt gezet.
Laten we het verder ook niet spannender maken dan het is, gemelamineerde spaanplaat blijft gemelamineerde spaanplaat. Voor de binnenkant van een kast is dat meer dan voldoende en sterk genoeg.
Natuurlijk heb je bij zelfbouw alle keuze in materiaal en afmetingen. Maar in mijn ervaring kom je in de praktijk met de standaard maten (en dat zijn er gewoon al best veel) voor veel kasten prima uit. Zelfs als je het er niet standaard wilt laten uitzien. Mijn persoonlijke keuze is dan dat ik liever de tijd (en geld) besteed aan wat er in het zicht valt en daar mooie materialen gebruik. De binnenkant van een kast moet in mijn optiek vooral functioneel zijn en dat zijn de Ikea kasten ook....
En die rijboringen zijn meestal gewoon handig, en voor minder dan €1 koop je een setje dopjes waarmee je ze nagenoeg onzichtbaar afdekt. Doet niemand maar het is er wel. Maar wat boeit het aan de binnenkant van een kast?
En dit is geen verhaal om je te overtuigen dat zelfbouw niet zinvol of leuk is. Maar alleen om je wellicht ook eens met een andere bril naar die zo verfoeide Ikea meuk te laten kijken. Ik keek er vroeger ook zo naar, na een paar keer gebruiken niet meer
.
En dan heb ik het er niets eens over dat de doordachtheid van het Ikea systeem ook nog is dat die rijgaten ook zonder aanpassing bruikbaar zijn voor lades in verschillende hoogtes, zowel zichtbaar als onzichtbaar, en vele vormen van deuren. En dat je voor beduidend minder geld kwalitatief hoogwaardig Blum beslag koopt dat ook zonder enige inspanning gewoon gelijk past in de boringen en ook nog eens mooi verstelbaar is zodat je alles strak kan afhangen.