Tuin-elektra vraagje schakeling

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Hopende hier de elektra-techneuten te treffen.

Ik ben nieuwe tuinverlichting aan het aanleggen. De basis is een vijf-aderige kabel langs de schutting. Hierop zitten wat stopcontacten (blauw-bruin-aarde), lampgroep 1 (blauw-zwart-aarde) en lampgroep 2 (blauw-grijs-aarde).
Vanuit de meterkast heb ik een 3 aderige voedingskabel getrokken (standaard blauw-bruin-aarde).
Omdat ik graag via Zigbee/Philips Hue deze stroomgroepen wil bedienen heb ik 3 afstand bedienbare switches gekocht. Helaas is dit een opbouw-variant geworden omdat ik geen inbouw-varianten kon vinden met 16 ampere schakelcapaciteit.

Hieronder een foto van de schakeling voor het idee:
Overzicht1.jpg
Links komt voeding aan, stopcontacten worden permanent gevoed. De witte blokjes zijn Zigbee switches en de zwarte stekkers + kabels vormen de verschillende groepen.
En nu schematisch. Hoop dat de kleuren helder zijn:
1647602653045.png

Mijn vraag is hoe ik dit op de juiste manier kan schakelen. Als overal netjes bruin-bruin en blauw-blauw verbonden zit zie ik geen probleem, dan moet de stroom altijd langs een verbruiker en is er geen kortsluiting. Echter, wanneer er een stekker omgedraaid ingestoken wordt krijg je onderstaande situatie waarbij de stroom een afsnijroute kan nemen (= kortsluiting).
1647602731876.png
Het scheiden van de nul-draad (zie hieronder) voorkomt volgens mij kortsluiting maar zorgt ook voor een niet werkend systeem als de stekker er verkeerd om in zit.
1647603023397.png

Gezien de stekkers nooit los gaan zouden zowel situatie 1 als situatie 3 kunnen, als de juiste orientatie van de stekker gevonden is. Echter ben ik benieuwd of ik wat over het hoofd zie.
Noot: ja, het staat in de kruipruimte maar die is jaarrond netjes droog :)
 

Bijlagen

  • 1647602866938.png
    1647602866938.png
    57,5 KB · Weergaven: 16

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Een niet werkend systeem wanneer een stekker verkeerd om zit lijkt me de voorkeur hebben boven kortsluiting.
De constructie die jij hebt bedacht, omdat je geen 16 A inbouw modules kan vinden, heeft zeker niet mijn voorkeur.
Het lijkt mij dat je nooit 16 A hoeft te schakelen (3680 Watt) als het om tuinverlichting gaat.
Bovendien kan de voeding uit de meterkast maximaal 16 A leveren, dus een inbouwmodule die 10A kan schakelen is 'zwaar' zat. De inbouwmodules kan je ook fatsoenlijk vast bedraden, zodat je geen kans hebt op kortsluiting doordat iemand ergens een stekker omdraait.
Je hebt er al een hoop werk inzitten, maar toch zou ik overwegen om inbouwmodules te gebruiken.

En ik zou na de voeding uit de meterkast een hoofdschakelaar opnemen, zodat de tuinbekabeling in één keer spanningsloos gemaakt kan worden. Anders hangt er straks iemand aan de 230.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik vind het verhaal een beetje vreemd, als je de aansluitingen goed hebt gemaakt krijg je geen kortsluiting als je een stekker omdraait. Hoe vaak draai je niet een stekker om welke je in een stopcontact steekt?( dan kan ook bruin tegenover blauw zitten)
Dit mag geen invloed hebben. Het enigste wat je toevoegt is een op afstand bediende schakelaar.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Ik vind het verhaal een beetje vreemd, als je de aansluitingen goed hebt gemaakt krijg je geen kortsluiting als je een stekker omdraait. Hoe vaak draai je niet een stekker om welke je in een stopcontact steekt?( dan kan ook bruin tegenover blauw zitten)
Dit mag geen invloed hebben. Het enigste wat je toevoegt is een op afstand bediende schakelaar.
Het probleem is dat de topic starter na de drie schakelaars met 1 kabel de tuin in gaat die vijf aders heeft, waavan de nul (blauw) door alle drie de soorten verlichting gezamelijk wordt gebruikt.
Ik zou ook voor een niet-stekker oplossing gaan, of geen gezamelijke kabel gebruiken.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
vanaf de stekkers elk een eigen kabel inderdaad, is de enige oplossing.

Je moet er altijd van uit gaan dat iemand anders die hier onderhoud aan moet plegen, het in 1 ogenblik snapt hoe het zit

Ik denk ook niet dat de zigbee werken als ze geen nul hebben

En als de je nullen aan elkaar zou knopen, en de aanvoer-nul heeft iets te veel weerstand, komt er spanning te staan op de pinnen van lampgroep 2, als lampgroep 1 aanstaat
 
Laatst bewerkt:

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Het probleem is dat de topic starter na de drie schakelaars met 1 kabel de tuin in gaat die vijf aders heeft, waavan de nul (blauw) door alle drie de soorten verlichting gezamelijk wordt gebruikt.
Ik zou ook voor een niet-stekker oplossing gaan, of geen gezamelijke kabel gebruiken.
Het probleem is dat de topic starter na de drie schakelaars met 1 kabel de tuin in gaat die vijf aders heeft, waavan de nul (blauw) door alle drie de soorten verlichting gezamelijk wordt gebruikt.
Ik zou ook voor een niet-stekker oplossing gaan, of geen gezamelijke kabel gebruiken.
Ik vind het verhaal een beetje vreemd, als je de aansluitingen goed hebt gemaakt krijg je geen kortsluiting als je een stekker omdraait. Hoe vaak draai je niet een stekker om welke je in een stopcontact steekt?( dan kan ook bruin tegenover blauw zitten)
Dit mag geen invloed hebben. Het enigste wat je toevoegt is een op afstand bediende schakelaar.
is een vreemd verhaal, allereerst belangrijk, zorg dat de aarde niet wordt geschakeld, daarnaast dubbelplige schakelaar, grondkabel, mantel aan aarde. 5 adr. kabel, prima, 2 spare. maakt niet uit hoe vaak je een stekker omkeert, maar die op afstand bediende modules bevatten electronica, ik zou daar graag het schema willen zien, daar zit de kneep.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het probleem is dat na de schakelaars de nul-leiding weer samen komt en dat je op die manier door het draaien van de stekker de nul kort sluit met de fase. Daarom mijn suggestie de nul niet via de stekker te laten lopen, of andere suggestie elke schakelaar een eigen kabel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je hebt in principe geen plus en min, maar een wisselspanning.
Waarom krijg je hier een kortsluiting, omdat nergens een belasting staat getekend.
Hoe deze wordt geschakeld is niet van belang.
Als je b.v. Een lamp aansluit via een stekker, maakt het echt niet uit of blauw met bruin of bruin met bruin wordt verbonden.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Gelukkig een verstandige opmerking dit moet 2 polig geschakeld worden.
En verder bemoei ik me er niet mee, Wim. Elders word al gesproken over hoog DHZ gehalte.
Maar ik kan je wel vertellen dat ik in mijn 42 jarige carrière als scheeps- en centralewerktuigkundige een aantal fatale ongelukken heb meegemaakt dankzij amateuristisch prutswerk.
En...ooohhh.... ik heb laatst bij mijn dochter de hoofdzekering opgeblazen door een aansluitfoutje hoor.
Iedereen maakt fouten! Maar ik ben van mening dat als je de basis niet weet, je er vanaf moet blijven!
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR en Marijn

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
En verder bemoei ik me er niet mee, Wim. Elders word al gesproken over hoog DHZ gehalte.
Maar ik kan je wel vertellen dat ik in mijn 42 jarige carrière als scheeps- en centralewerktuigkundige een aantal fatale ongelukken heb meegemaakt dankzij amateuristisch prutswerk.
En...ooohhh.... ik heb laatst bij mijn dochter de hoofdzekering opgeblazen door een aansluitfoutje hoor.
Iedereen maakt fouten! Maar ik ben van mening dat als je de basis niet weet, je er vanaf moet blijven!
Plus 1 Weet wat je niet kan als fouten hard afgestraft kunnen worden.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je het echt goed wilt doen haal je de stekkerschakelaars uit elkaar an bou je die in een ander kastje, dan heb je al dit soort ellende niet, je hebt 1 simpele kabel met een stekker als ingang en als uitgang je 5 polige kabel. geen verkeerd gedraaide stekkers of anders verkeerde mogelijkheden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Nou @mroden, jouw project heeft nogal wat stof doen opwaaien zoals je leest.
Het is niet voor niets en dus verstandig dat je hier om raad en inzicht vraagt natuurlijk.
Kan je wat met de meer opbouwende kritiek en suggesties?

Stekkers uit elkaar halen en de inhoud ergens anders inschroeven vind ik nou ook niet een voorbeeld van 'het echt goed doen' trouwens.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
je kan de stekkers toch niet omdraaien. Daar zorgt de aarding toch voor. Je kan je stekker maar op een manier in het stopcontact steken. Dus in mijn ogen enkel een theoretisch probleem
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
je kan de stekkers toch niet omdraaien. Daar zorgt de aarding toch voor. Je kan je stekker maar op een manier in het stopcontact steken. Dus in mijn ogen enkel een theoretisch probleem
In Nederland hebben we schuko contactdozen en stekers, dat is met twee aardcontacten aan de buitenkant, en niet met een (franse?) derde aardpen in het stopcontact. Die kunnen ook omgekeerd ingestoken worden.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
In Nederland hebben we schuko contactdozen en stekers, dat is met twee aardcontacten aan de buitenkant, en niet met een (franse?) derde aardpen in het stopcontact. Die kunnen ook omgekeerd ingestoken worden.
Even dat Franse systeemgebruiken of mag dat niet volgens het AREI
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Niks gebruiken, maar gewoon volgens de regels aansluiten.
Als je even een stroomkringschema maakt zie je vanzelf hoe het moet worden aangesloten:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.