Tuin-elektra vraagje schakeling

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik vraag me af of je die schakelingen wel op een kabel mag zetten?
Volgens de NEN moeten alle niet mobiele installaties vast bedraad zijn als ik me niet vergis, dus voldoet dit niet.
Je verzekering keert dan bij ongelukken of brand niet uit als ze dat opmerken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
De oplossing staat er al. Gewoon alles afzonderlijk en vast bedraden met inbouw...
Hebben wij ook gedaan. Lampen zouden met schakelaar in de meterkast altijd spanningsloos gezet kunnen worden, de WCD's hadden dan altijd spanning.
Bij het testen voor het afgieten van de mof werkte alles en daarna deed de schakeling het niet meer. Daar is dus iets mis gegaan. Gelukkig hadden de lampen nog wel gewoon stroom via de WCD draad.
De lampen ondersteunen het zigbee protocol dus ik stuur ze gewoon via de Home Assistant aan en kan desnoods een gewone schakelaar plaatsen tussen de lasdoos en het armatuur..

Ik zou nooit dit soort schakelmateriaal in de kruipruimte gebruiken, het is er niet voor gemaakt. Het lijkt verdacht veel op die IKEA repeaters met zo'n wit LED lampje.
We hebben alles zo gemaakt dat de aansluitingen waar je niet meer bijkomt in een gietmof zitten en bovengronds gebruiken we IP65 lasdozen op 30cm hoogte, icm met IP44 WCD's en armaturen.

Als ik nu in de garage of tuin doe, dan haal ik gewoon de zekering eraf. Is wel zo veilig en mijn vrouw merkt er niets van.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Niks gebruiken, maar gewoon volgens de regels aansluiten.
Als je even een stroomkringschema maakt zie je vanzelf hoe het moet worden aangesloten:cool:
Het laatste wat ik er van wil zeggen is het volgende, electriciteit is prachtig, 1 vd grootste uitvindingen ever, maar kan ook zeer dodelijk zijn. Ieder jaar komen mensen om door electrocutie. Zowel in de prof. sfeer als in de hobby bob sfeer. Het is niet voor niets dat de profs iedere 2 jr. een NEN 3140 training krijgen. Mensen weet wat je doet, en als je dat niet weet, dan geef het uit handen. Laat het doen. Sommige fouten zijn niet vergevingsverzind.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en mk23

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit schema komt mij correct over
hoe door 180° draaien van een stekker kortsluiting zou ontstaan, zie ik niet, vermits hier wisselstroom op zit
de kleuren blauw en rood op het schema zou ik voor de gelijklopendheid wel omdraaien: de nul is wettelijk blauw - de stroom ma roog, maar is niet wettelijk bepaald (maar niet geel-groen)
2-polig schakelen is altijd veilig
ik zou hier een verliesstroomschakelaar van 30mA op steken ipv de standaard 300mA
16A is een groot vermogen voor 1 stopkontakt + wat verlichting
10A volstaat
hoe de installatie buiten dit schema is, weten we niet
zo bv de funktie van die 3 kabels die rechts uit de muur komen
draden zijn 1,5 mm² ?

1647810091766.png

1647810221794.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
@Zot van Hout, misschien moet je het topic nogmaals doorlezen, De topicstarter geeft in plaatje twee al weer wat er gebeurd als je een stekker omdraait. In een gesloten circuit achter de stekker, maakt het niet uit, maar in dit geval is het geen gesloten circuit, maar komen na de stekkers de nul-draden weer samen.

En het is toch al wel aardig gemotiveerd waarom het onverstandig is om op deze manier te werk te gaan.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Dit is een onveilige manier van aansluiten. Dat zit zoals T.S. zelf al aangeeft in de combinatie van het gebruik van stekkers en het na het schakelen samenvoegen van de nullen.

Als je dit al wil doen dan pak je inbouw modules (en neem je een lagere belasting op de koop toe). Ik kan me ook niet voorstellen dat bijvoorbeeld 10Ampere niet voldoende is voor een paar tuinlampjes.

Tevens is bij het gebruik van buiten apparatuur (mogelijk vochtig) verstandig om dubbel onderbroken schakelaars te pakken. of het verplicht is weet ik niet.

  • Dus of deze constructie met elke fase en eigen nul (dus geen 5 aderige kabel)
  • of de zigbee schakelaars bij de verbruikers inbouwen.
  • of een nette inbouwkast met zigbee railmodules.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ben ik nou dom of gebruik je gewoon maar 1 NUL in plaats van alle drie….? Kun je hooguit hebben dat er iets niet werkt ipv kortsluiting.

Beetje hobby-bob gebakje….. Bouw het in een kastje met aan de ene kant een contactstop (voeding) en de andere kant een CEE form of Perilex. Kit de stekkers in de Zigbee zodra ze goed zitten.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Ben ik nou dom of gebruik je gewoon maar 1 NUL in plaats van alle drie….? Kun je hooguit hebben dat er iets niet werkt ipv kortsluiting.

Beetje hobby-bob gebakje….. Bouw het in een kastje met aan de ene kant een contactstop (voeding) en de andere kant een CEE form of Perilex. Kit de stekkers in de Zigbee zodra ze goed zitten.
Ton als je 1 van de drie stekker zou omdraaien hangt de fase direct aan de nul bij inschakelen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Hooguit de nul aan de nul. Afgaand zijn er geen ‘nullen’, alleen ‘fasen’.
Misschien zie ik het verkeerd, maar in tekening twee van de topicstart staat de situatie getekend waarbij 1 van de stekkers wordt omgedraaid. Dat ziet er voor mij uit als harde kortsluiting.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Misschien zie ik het verkeerd, maar in tekening twee van de topicstart staat de situatie getekend waarbij 1 van de stekkers wordt omgedraaid. Dat ziet er voor mij uit als harde kortsluiting.
Zie tekening 2, maar dan met het rode draadje naar de Zigbees. Bovenste rode draadjes niet aansluiten!
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Zie tekening 2, maar dan met het rode draadje naar de Zigbees. Bovenste rode draadjes niet aansluiten!
Tja dan krijg je feitelijk de situatie gelijkend op tekening drie. ( Ts vergat daar idd de zigbee wcd wel op de nul aan te sluiten)
Hoe dan ook is dit niet de manier om het veilig te doen. Is het werkend te krijgen, vast wel.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik heb er nog even over nagedacht: Prutswerk, onveilig, afgekeurd, niet doen, punt!

Per afgaande Zigbee-groep en aparte kabel is eventueel nog te overwegen. Niet aangelegd als vaste installatie.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Zot van Hout, misschien moet je het topic nogmaals doorlezen, De topicstarter geeft in plaatje twee al weer wat er gebeurd als je een stekker omdraait. In een gesloten circuit achter de stekker, maakt het niet uit, maar in dit geval is het geen gesloten circuit, maar komen na de stekkers de nul-draden weer samen.
@Superkees
je gaf mij een goeie raad
ik heb het installatieschema nogmaals bekeken
(bij herhaling: blauw, en niet rood, is wettelijk de kleur voor de nul)
de stekkers, en zeker de mogelijkheid dat je ze omdraait, staan niet echt herkenbaar op het schema
de zigbees hebben voeding + nul nodig om te kunnen werken
ik vermoed dat een opbouwzigbee de nul schakelt, of op zijn minst doorgeeft, want anders zou de stekker geen nul krijgen
bij het 180° draaien van een stekker kan dus kortsluiting optreden
besluit: bij deze opbouw is de enige mogelijkheid om kortsluiting te vermijden er voor zorgen dat de stekkers niet omgedraaid kunnen worden
maw stekkers met een pen- ipv randaarding gebruiken
of deze opbouw binnen de nl regelgeving past, weet ik niet
alternatief is dan toch maar inbouwzigbees
volgens het schema van een (inbouw ?)zigbee zou die de nul niet schakelen
1647902066442.png

1647899554833.png
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Zo, na een tijdje m'n energie in andere projecten te hebben gestoken ben ik weer in dit elektra vraagstuk gedoken. Dank voor de vele suggesties.
Het huidige idee lijkt enigszins op het voorstel hieronder (door meerderen geopperd:
Als je het echt goed wilt doen haal je de stekkerschakelaars uit elkaar an bou je die in een ander kastje, dan heb je al dit soort ellende niet, je hebt 1 simpele kabel met een stekker als ingang en als uitgang je 5 polige kabel. geen verkeerd gedraaide stekkers of anders verkeerde mogelijkheden.
Hiervoor nu het idee om als basis een IP65 installatiekast met DIN rail op te hangen. Schneider Electric MINI KAEDRA 12 MOD IP65 (6 MOD VAN 18MM) - Elektro-Kopen.nl
De hoofdrolspeler hierin zou een Shelly PRO 4PM worden. Shelly Pro 4PM kopen? Deze wifi module kan 4 groepen tot 16a per stuk, 40a totaal schakelen. Het enige nadeel is dat ik een andere app dan de Philips Hue app moet gaan gebruiken. Een WiFi schakelaar met 4 knoppen zou, al dan niet via een bridge, met de Shelly module kunnen koppelen zodat ik de app niet dagelijks nodig heb.

Samenvattend vanaf de vrije groep in mijn hoofdstoppenkast:
- 4mm2 kabel naar IP65 kabeldoos in kruipruimte. Hierin aftakking (1) met 4mm2 naar bestaande elektra in schuurtjes en (2) met 2.5 of 4mm2 naar installatiekast in kruipruimte
- in de installatiekast de Shelly Pro 4pm al dan niet vooraf gegaan door een losse 16A zekering zodat ik in de kruipruimte de stroom van de Shelly module af kan halen.
- de 5 aderige kabel (3 van de 4 schakelgroepen) en de 3 aderige kabel (1 van de 4 schakelgroepen) verlaten de installatiekast en gaan richting respectievelijk tuin en veranda
- Bridge en bedieningsschakelaars bevinden zich buiten de kruipruimte.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Geen losse stekkers meer, alle verbindingen in afgesloten kasten/dozen en een stuk overzichtelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.