Trapleuning in huis van 1910

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Hallo mensen,
Mijn zoon woont in een prachtig huis uit de jaren '10 van de vorige eeuw waar vorige eigenaren de leuning van de trap hebben gesloopt. Nu hij een kleine heeft gekregen wil hij de leuning terugplaatsen voor de veiligheid en heeft mijn assistentie gevraagd. Bijgaand foto's van de leuningen op de rest van de trap en een indruk van het prachtige gevormde houtwerk.
Ik heb geen enkele ervaring met dit soort werk, maar zijn er mensen die mij goede tips kunnen geven, bijvoorbeeld over het soort hout dat ik kan gebruiken, maar ook over andere zaken?

Gijsbert

1ec534b2-da84-4076-a242-6650c8ba17f6.jpeg154b342b-53e4-4c39-bcec-4ec157bfc96a.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het hout is meestal grenen of vuren. Het is mooi dat je een voorbeeld hebt om na te maken. Ik zou de muurkant ook gelijk mee nemen in je project. De profilering in gebogen stukken zijn een uitdaging als je geen radiaalzaag met een freeskop hebt. Alle rechte stukken kan je op een spilfrees profileren. Mes zelf slijpen of naar voorbeeld laten slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie uitdaging.
Als houtsoort zou ik Yellow Poplar gebruiken. Gemakkelijk te bewerken en af te werken.
Vuren (zeker dat wat vandaag verkocht wordt) zou voor mij geen optie zijn. Grenen kan, maar dan moet je op zoek naar goede kwaliteit (fijne jaarringen en weinig, vaste noesten).
Beuken is eveneens prima bruikbaar, maar wat harder dan Yellow Poplar.
 

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Mooie uitdaging.
Als houtsoort zou ik Yellow Poplar gebruiken. Gemakkelijk te bewerken en af te werken.
Vuren (zeker dat wat vandaag verkocht wordt) zou voor mij geen optie zijn. Grenen kan, maar dan moet je op zoek naar goede kwaliteit (fijne jaarringen en weinig, vaste noesten).
Beuken is eveneens prima bruikbaar, maar wat harder dan Yellow Poplar.
Ik dacht zelf ook aan beuken of eiken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik heb zo het idee dat het niet de boom is waar je tegenaan kijkt
heb je ook een foto vanaf de trede zijde?
meestal is de binnenboom tot de spil gewoon recht.
 

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Ik heb voor mezelf de volgende opeenvolging van bewerkingen bedacht:
1: uit een plank de leuning uittekenen zodat deze precies op de bocht in de "onderkant van de leuning bij de treden" past. Dat deel heeft een naam, maar ik weet niet meer wat dat was.
2: De trappaal klaarmaken en in de onderste trede vastzetten (dry-fit)
3: de plaats van de spijlen op de onderkant en de bovenkant precies aftekenen
Vraag: moet ik de spijlen met deuvels aan de leuning vastzetten of in rechthoekige gaten laten vallen?
Nog een vraag: Moet ik de spijlen eerst verbinden of de verbinding later maken?

4: de hele boel monteren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als het hout terug wit gelakt gaat worden, is eik niet het meest aangewezen. En eik is eigenlijk veel te mooi om dekkend af te werken.
Ik zou gewoon gaan voor Yellow Poplar. Beuk kan nogal wispelturig zijn en soms ook warrig. Zou je moeten zoeken naar gestoomde Pollmeier beuk. Die is stabiel en fijn te bewerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb in mijn vorige huis een soort gelijke leuning gemaakt (jaren 30) maar met veel minder details. Voor de balusters had ik nog oud grenen en voor de spijlen had ik gewoon vuren genomen. Dat laatste doe ik dus nooit meer. Dat kost zoveel extra tijd om het strak te krijgen dat is mij het prijsverschil niet waard.
Wat zijn nu de dingen die ik me herinner (het is toch al wat jaren geleden) Hoe bevestig je de balusters dat ze niet meer bewegen. Ik kon ze onder aan de trapboom schroeven en boven aan het restant van de oude balk.
Ook het afmeten van de spijlen was niet overal even makkelijk. De trapboom was gebogen en ik had een rechte leuning. Ik heb dit opgelost door aan de onderzijde een sleuf te frezen waar de spijlen in vallen en de afstanden tussen de spijlen opgevuld met houtjes. Een luchttacker was een grote hulp bij het plaatsen.
Ik zie nu dat er nog een oud draadje van is Renovatie trap
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk dat ik in dit geval ook voor yellow poplar zou kiezen, gezien het feit dat alles wordt afgelakt. Kleine onvolkomenheden kun je dan netjes wegplamuren/schuren/schilderen. De leuning op de spijlen vastzetten zou ik met een deuvel doen. Die gaten zijn gemakkelijker nauwkeurig te plaatsen en te maken dan rechthoekige gaten. Kun je zelfs van bovenaf door de leuning heen in de spijl zetten. Is bij de montage van de leuning en stuk gemakkelijker. Die ornamentale koppen zou ik door iemand met een cnc frees laten doen, gezien het driedimensionale karakter.
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
De kans is groot dat er nog (bruikbare) gaten zitten van de gesloopte (gekoppelde) spijlen in de bovenzijde van de huidige trapboom. Ook is dan de plaats en de maat van de trappaal in de bovenzijde van de eerste trede terug te vinden. Die zijn dan denk ik weer bruikbaar. In mijn huis uit 1906 zijn de spijlen aan beide zijden met vierkante pen in de bovenzijde van de trapboom en de onderzijde van de leuning ingelaten. Is een erg leuke uitdaging en zie er graag foto's van de uitvoering van.
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De kans is groot dat er nog (bruikbare) gaten zitten van de gesloopte (gekoppelde) spijlen in de bovenzijde van de huidige trapboom. Ook is dan de plaats en de maat van de trappaal in de bovenzijde van de eerste trede terug te vinden. Die zijn dan denk ik weer bruikbaar. In mijn huis uit 1906 zijn de spijlen aan beide zijden met vierkante pen in de bovenzijde van de trapboom en de onderzijde van de leuning ingelaten. Is een erg leuke uitdaging en zie er graag foto's van de uitvoering van.
Op zoek gaan naar de oorspronkelijke gaten is een goed idee en misschien zelfs aangewezen. Je zou voor onaangename verrassingen komen te staan als je een deuvel wil boren, maar het bestaande gat enkel met wat vulsel dicht gepropt blijkt te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en GijsbertTw

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
oké die vorm is niet echt gebruikelijk
meestal is de binnenboom recht zoals de onderstaande afbeelding
en past men een dubbele boom toe als de trede langzamer verdreven worden.

Om daar een logische begin aan de leuning te maken als je omlaag gaat moet de leuning min of meer vanuit de boom komen



1641129185502.png

1641129591068.png
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Ik zou even goed kijken naar je trappaal, wellicht kun je deze ook aan de boom vastzetten, maar het kan zijn dat deze oorspronkelijk ook vrij heeft gestaan zoals in je schets. Als deze vrij staat moet je deze goed verankeren in de onderste trede.
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb geen enkele ervaring met dit soort werk
als je weinig hout- of kluservaring heb, wordt dit een hele klus
de plaats van de spijlen op de onderkant en de bovenkant precies aftekenen
Vraag: moet ik de spijlen met deuvels aan de leuning vastzetten of in rechthoekige gaten laten vallen?
Nog een vraag: Moet ik de spijlen eerst verbinden of de verbinding later maken?
een veel gebruikte techniek was gaten of zelfs een volledige sleuf in de bovenkant van de boom maken, en daar de spijlen in steken, waarna men de opening tussen de spijlen met een lat dichtte
zoals @ilex reeds aangaf
teken de plaats waar de nieuwe spijlen gaan komen af, en boor daar een gat
er is veel kans dat je op een holte stoot of op het eindstuk van een oorspronkelijke spijl
de details op de foto rechts hier onder laten niet toe om de bovenste lat te beoordelen
het is goed mogelijk dat die er na het verwijderen van de spijlen in 1 stuk opgelegd is
als je deuvels gebruikt, dan geen van 50 mm, want die geven geen enkele zijdelingse weerstand

1641133855127.png 1641133955900.png

Ik ken de term "boom" niet
de allereerste 'trappen' die gemaakt werden waren gewoon 2 bomen met daar op de treden, die waarschijnlijk met touwen aan de bomen vastgemaakt waren
eigenlijk waren het ladders
De trappaal klaarmaken en in de onderste trede vastzetten
kan je die niet onderaan tegen het 'gebogen' einde van de boom vastzetten ?
volgens mij stond die op de punt van onderste trede (waar er iets van beschadiging te zien is)
maar als je die daar zet, zal je een kromming aan de greep moeten maken
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Bedankt allen voor jullie meedenken!

Ik ben niet helemaal voorzien van twee linkerhanden, maar deze klus had ik nog nooit eerder gedaan. ik was sinds enige tijd begonnen met houtsnijden, vandaar dat ik op het forum zat en jullie mijn project eens kon voorleggen.

De boom snap ik nu en ik ga ook eens op zoek naar de oude gaten van de spijlen en van de trappaal. Ze zitten wel weggeplamuurd, maar er is toch nog iets van te voelen, dus ik denk dat wanneer ik de verf op de onderste tree en op de boom wegschuur, de gaten tevoorschijn moeten komen. (de nu zichtbare beschadiging op de hoek is van de hond die daar een favoriet knaagplekje had als puppy). De boom is naar de onderste tree toe ook mooi afgerond, dus dat zou zonde zijn om dat weg te kappen.

Ik heb eens een beetje zitten snijden in lindehout om een gevoel te krijgen voor de vormen in de trappaal.

IMG_0337.jpeg

Ik zit nog wel met de kromming van de leuning. De boom is hol gevormd. Dus de leuning komt dan ook hol bovenop de spijlen. Kan ik de leuning op de een of andere manier buigen, of moet de vorm overnemen op een plank die de dikte heeft van de leuning en dan uitzagen. Het profiel kan ik er dan met een kantfrees inbrengen.

Gijsbert
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
In de bovenzijde van de bestaande oude trapboom zitten gewoon op de juiste = oude plaatsen (vierkante) gaten waar de spijlen, met een vierkante pen in stonden. Bovenzijde kaal maken (en een eventueel deklijstje eraf halen) en dan vindt je deze gaten. Gezien de trappalen op de andere foto's heeft er vrijwel zeker een identieke paal (met bewerkte kop) op de onderste trede gestaan. Deze paal heeft dan onderaan een ondiepe gleuf (ca 15 a 20 mm) waarin het einde van de trapboom steekt. Dit levert al wat dwars stabiliteit aan de paal. De leuning wordt aan de paal bevestigd met een schroef met een lang plat einde met (2) gaten die dan (verdiept) aan de onderzijde van de leuning vast zit. Samen met alle spijlen geeft dit dan de nodige langs stabiliteit. Onder aan de paal hoort een dik stevig ca 100 x100 mm en ca 3x25 doorsnede, beide einde, ingelaten in de bovenzijde van de trede c/q de zijde van de trappaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.