Trapleuning in huis van 1910

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Van welk jaar is dat boek?
Het voorwoord komt uit 1947. Ik moet zeggen dat ik het best zware kost vind. Veel terminologie in combinatie met oud hollandsche formulering zorgt ervoor dat ik altijd wel 10x moet nalezen wat er staat.
IMG_20220109_195928109~2.jpg
 
Laatst bewerkt:

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Het voorwoord komt uit 1947. Ik moet zeggen dat ik het best zware kost vind. Veel terminologie in combinatie met oud hollandsche formulering zorgt ervoor dat ik altijd wel 10x moet nalezen wat er staat.
Ik ben er een beetje in het snuffelen, maar het is inderdaad pittig om door te komen. Dit was het vakgebied van mijn vader (1910 - 1996), bouwkundige o.a. bij de overheid. Die heeft dit dus allemaal onder de pet gehad, haha.
 

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Tot zover allemaal bedankt voor de support, maar ik heb een volgende vraag:

Hoe kan ik de bovenkant van de leuning mooi in de holle vorm krijgen?

Als ik naar de bovenkant van de boom kijk waarop de leuning moet komen, is die mooi hol en glad, Als ik de leuning wil maken met precies dezelfde vorm, dan moet de leuning uit een volle plank worden gezaagd of uit meerdere stukken (bv 2- of 3-laags gelamineerd) worden samengesteld. (dus met lippen verbinden met een knik erin),
Op elke manier moet de bovenkant van de leuning dan mooi hol en mooi glad worden. Hoe kan je dit nu het beste voor elkaar krijgen?
- met een decoupeerzaag en dan schuren, of
- schaven met een "bolle schaaf"?

Hoe deden ze dat "vroeger"?

Hieronder nog even de foto's waarin op de eerste de holle vorm van de boom te zien is en op de tweede een indruk van de omvang van de leuning (toch gauw zo'n 80 mm breed en 100 hoog)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.