Trapleuning in huis van 1910

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb voor mezelf de volgende opeenvolging van bewerkingen bedacht:
1: uit een plank de leuning uittekenen zodat deze precies op de bocht in de "onderkant van de leuning bij de treden" past. Dat deel heeft een naam, maar ik weet niet meer wat dat was.
2: De trappaal klaarmaken en in de onderste trede vastzetten (dry-fit)
3: de plaats van de spijlen op de onderkant en de bovenkant precies aftekenen
Vraag: moet ik de spijlen met deuvels aan de leuning vastzetten of in rechthoekige gaten laten vallen?
Nog een vraag: Moet ik de spijlen eerst verbinden of de verbinding later maken?

4: de hele boel monteren.
Spijlen zitten altijd direct in de leuning. Dat is sterk genoeg om een leuning glijder te dragen. Je krijgt dan ook geen spleet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
je bent reeds aardig op weg
kijk of je die ronding + randje op de zijkanten niet met een een bovenfrees + kwartrondfreesmesje kan maken
met de bovenfrees onderin een freestafel gaat dat nog vlotter

de dwarse groeven kunnen op de zaagtafel
of ook met de bovenfrees + een mal

maar ik ontzeg jou het genot van het snijden niet

1641143458016.png 1641143347841.png
 
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Ik heb trouwens groot respect voor de oude bouwers van het huis.
Het was een residentie voor een hoofdopzichter van een van de mijnen van de Staatsmijnen. Dit was dus een soort site manager, de hoogste in rang op de locatie.
Er werd dus niet beknibbeld op de bouw en dat is ook wel aan het huis af te zien.

Dus alles was handwerk met zagen, beitels en gutsen in elkaar gezet.
Respect!

Gijsbert
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Ik zit nog wel met de kromming van de leuning. De boom is hol gevormd. Dus de leuning komt dan ook hol bovenop de spijlen. Kan ik de leuning op de een of andere manier buigen, of moet de vorm overnemen op een plank die de dikte heeft van de leuning en dan uitzagen. Het profiel kan ik er dan met een kantfrees inbrengen.
Wellicht eenvoudiger om de leuning uit delen op te bouwen, wellicht dat deze video van New Yorkshire Workshop je wat inspiratie kan geven:
 
  • Wow
Waarderingen: GijsbertTw

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Het was een residentie voor een hoofdopzichter van een van de mijnen van de Staatsmijnen. Dit was dus een soort site manager, de hoogste in rang op de locatie.
Er werd dus niet beknibbeld op de bouw en dat is ook wel aan het huis af te zien.
Ja, er is een groot verschil in rijkdom in de bouw in de mijnstreek, als ik dit zo lees woon jij 'op stand' :)
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Dat de trapboom hier een holle vorm heeft komt omdat de traptreden hier netjes "verdreven" zijn. Deze verdrijving geeft op de looplijn van de trap, een gelijke trede breedte. Dan loopt de trap "lekker". De treden krijgen een steeds grotere (of kleinere) hoek t.o.v. de trapboom, Bijkomend gevolg is dat de trapboom en de leuning een fraaie kromming krijgen.

Een gebogen leuning wordt vaak gemaakt van beuken hout. Dit buigen gebeurt met stoom in een "stoomkist" of "stoomtank" en het dan in een erg stevige mal laten afkoelen. Dit kun je zelf doen maar er zijn ook fa's die dit in opdracht doen. Omdat de houtnerf precies de leuning volgt is dit sterkste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
De leuningen in die oude huizen zijn met de lintzaag in model gezaagd. Als de kromming te groot werd , werd er gewoon een stuk aangelijmd. Als je ze schoonmaakt, zie je waar de delen aan elkaar zijn gespijkerd. De gaten werden met stopverf gevuld. Ook wrongstukken zitten er gewoon tussen gespijkerd. Hetzelfde voor trapbalusters. Ze zitten vaak aan de leuningkant in een groef en op de trapboom met twee schuine spijkertjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Spijlen zitten altijd direct in de leuning. Dat is sterk genoeg om een leuning glijder te dragen. Je krijgt dan ook geen spleet.
Sorry, maar ook dit kan ik even niet volgen: bedoel je dat de spijlen in een rechthoekig gat in de leuning zitten? En wat is een leuning glijder?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Schitterend project, ook mooi om te zien dat iemand bereid is een hoop extra werk en moeite erin te steken om het "in ere te herstellen". En zoals altijd hartverwarmend om de leden direct te zien inspringen met een ton kennis en behulpzaamheid 😍
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

GijsbertTw

Nieuw lid
10 nov 2021
17
6
Klimmen
Schitterend project, ook mooi om te zien dat iemand bereid is een hoop extra werk en moeite erin te steken om het "in ere te herstellen". En zoals altijd hartverwarmend om de leden direct te zien inspringen met een ton kennis en behulpzaamheid 😍
Beste mensen,

Ik heb gelukkig de tijd nu ik gepensioneerd ben, maar ik voel me echt zwaar gesteund door de hulp die me "om de oren vliegt".
Allen enorm bedankt die nu al hebben gereageerd!!!! Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen...

Gijsbert
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Je gaat nog werk genoeg krijgen. Onder dat laminaat ligt vermoedelijk nog een tegel of terrazzo vloer en zo'n mdf deur hoort eigenlijk ook niet.
 
  • Haha
Waarderingen: GijsbertTw

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ja de tranen spatten je in de ogen. Toen wij ons dertigerjaren huis kochten, had het ook een zestigerjaren hervormgeving gekregen.

We hadden geen idee, welke schatten verborgen zaten onder platen blank gelakt triplex en zeer dik structuur vinyl behang. Gelukkig was de en-suite gespaard. Buren van ons hebben de en-suite onlangs weer terug gebracht. Prachtig om te zien hoe het huis min of meer weer haar geboortekleed terug krijgt.

Dus heel veel succes, want aan de foto’s te zien, zit in dit huis uit die tijd veel vakmanschap.
succes!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: GijsbertTw

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik was net nog in de schuur en keek in het boek "timmeren" van IJ.vd.Veen. Ik heb dat gekocht omdat ik zelf een oud huis heb, maar zou jou hier ook kunnen helpen. Ik dacht: ik kijk even naar het stukje over trappen, maar dat is 83 pagina's lang... Als je me een DM stuurt wil ik het je wel uitlenen, moeten we even iets bedenken met het verzenden.
 

Bijlagen

  • IMG_20220108_202541573.jpg
    IMG_20220108_202541573.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20220108_202408698.jpg
    IMG_20220108_202408698.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.