Voor het houtsnijwerk kun je beter niet eiken of beuken nemen. Het advies van tulpenboom hout is daarom goed, ook geschikt voor het snijwerk. Bovendien stabiel en goed schilderbaar!
Fons
Fons
Spijlen zitten altijd direct in de leuning. Dat is sterk genoeg om een leuning glijder te dragen. Je krijgt dan ook geen spleet.Ik heb voor mezelf de volgende opeenvolging van bewerkingen bedacht:
1: uit een plank de leuning uittekenen zodat deze precies op de bocht in de "onderkant van de leuning bij de treden" past. Dat deel heeft een naam, maar ik weet niet meer wat dat was.
2: De trappaal klaarmaken en in de onderste trede vastzetten (dry-fit)
3: de plaats van de spijlen op de onderkant en de bovenkant precies aftekenen
Vraag: moet ik de spijlen met deuvels aan de leuning vastzetten of in rechthoekige gaten laten vallen?
Nog een vraag: Moet ik de spijlen eerst verbinden of de verbinding later maken?
4: de hele boel monteren.
Prachtige klus
Wellicht eenvoudiger om de leuning uit delen op te bouwen, wellicht dat deze video van New Yorkshire Workshop je wat inspiratie kan geven:Ik zit nog wel met de kromming van de leuning. De boom is hol gevormd. Dus de leuning komt dan ook hol bovenop de spijlen. Kan ik de leuning op de een of andere manier buigen, of moet de vorm overnemen op een plank die de dikte heeft van de leuning en dan uitzagen. Het profiel kan ik er dan met een kantfrees inbrengen.
Ja, er is een groot verschil in rijkdom in de bouw in de mijnstreek, als ik dit zo lees woon jij 'op stand'Het was een residentie voor een hoofdopzichter van een van de mijnen van de Staatsmijnen. Dit was dus een soort site manager, de hoogste in rang op de locatie.
Er werd dus niet beknibbeld op de bouw en dat is ook wel aan het huis af te zien.
Mijn zoon is de gelukkige bewoner. Alleen moet je er even aan wennen dat het huis een beetje scheef staat, maar dat "hoort" in een dergelijk huis. hahaals ik dit zo lees woon jij 'op stand'
Sorry, maar ook dit kan ik even niet volgen: bedoel je dat de spijlen in een rechthoekig gat in de leuning zitten? En wat is een leuning glijder?Spijlen zitten altijd direct in de leuning. Dat is sterk genoeg om een leuning glijder te dragen. Je krijgt dan ook geen spleet.
Beste mensen,Schitterend project, ook mooi om te zien dat iemand bereid is een hoop extra werk en moeite erin te steken om het "in ere te herstellen". En zoals altijd hartverwarmend om de leden direct te zien inspringen met een ton kennis en behulpzaamheid
Klopt!!!Onder dat laminaat ligt vermoedelijk nog een tegel of terrazzo vloer
hartelijk dankIk heb al een PDF voor je gemaakt, zie deze link:
trappen (3).pdf - Shared with pCloud
Keep, share and access your files whenever you need from wherever you are. Create a free pCloud account and make your life easier.e1.pcloud.link
Oh, Geweldig!!! Hier moet ik toch verder mee kunnen komen!Ik heb al een PDF voor je gemaakt, zie deze link:
trappen (3).pdf - Shared with pCloud
Keep, share and access your files whenever you need from wherever you are. Create a free pCloud account and make your life easier.e1.pcloud.link