Tips/materiaalkeuze voor eerste meubel: zwevende TV kast

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
image3.png

Dit is een snelle tekening van wat ik nu bedoel. Achterkant is nog hetzelfde als in mijn eerste post (dus met multiplex haaklat en 18mm ruimte achter de achterwand. De stopcontacten (en ethernet) komen zo'n 14 mm van de muur. Volgorde is van links naar rechts: internet, stopcontact, stopcontact.

Zoals op het plaatje te zien is, past het met nu 5x een vak van 50cm binnenruimte net niet helemaal lekker.

De opties die ik nu snel zelf zie zijn:
- Zo laten (misschien het geheel iets naar links) en stuk uit de achterwand en het zijwandje.
- De achter wand nog iets naar voren halen en een dikkere haaklat, zo is er meer ruimte achter de achterwand en kan ik met platte stekkers werken.
- Het midden vak vergroten en van de deurtjes 2 grote deuren maken met een andere verdeling erachter.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgorde is van links naar rechts: internet, stopcontact, stopcontact.
wat (stopcontact x internet) je in welk vak wil, is me niet duidelijk
voor mij is de meest pragmatische aanpak om het stopcontact dat achter de zijwand zit, te verwijderen, en rechts van die zijwant een gat te hakken voor 1 of meer stopcontacten
hierbij kan je gewoon doorverbinden
pas je het ontwerp aan de afdekplaat aan, dan schaad je de esthetica
volgens de regels in vl, heb je dan 1 stopcontact meer (en het max per zekering/automaat is tot 8 beperkt)

1639434994447.png
 

jorisvh

Post veel
ik vermoed dat in een aantal kasten HiFi of A/V apparatuur komt, typisch 43-44cm breed. Eventueel de kasten met valdeuren naar 45cm brengen en de middenste naar 70cm?

Of, vermits je ongetwijfeld veel meer dan 2 apparaten zal hebben en dus toch met verdeelstekkers moet werken, rechtse stopcontact opgeven, afdek plaat 3H door 2H vervangen en tussenwand van de kast tot net daartegen (het rechtse kan je echt verwijderen of ongebruikt laten zitten achter de rug van de kast)
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb er nog even goed over nagedacht en denk toch dat ik het liever oplos met het ontwerp van de kast zelf.
ik vermoed dat in een aantal kasten HiFi of A/V apparatuur komt, typisch 43-44cm breed. Eventueel de kasten met valdeuren naar 45cm brengen en de middenste naar 70cm?
Eigenlijk ben ik voor dit idee gegaan, alleen dan met ~462,5mm per vak en het middenste vak naar 650mm.
Zo komt hij toch voorbij de stopcontacten, maar heb ik net wat meer speling met mijn A/V apparatuur. Daarnaast heb ik hierdoor meer keuze qua centerspeaker, maar niet nog een hoop loze ruimte.

De kabels van de tv zullen dan ook hier in het midden uit komen. Toch vind ik het niet zo mooi als je de bekabeling allemaal kan zien en zal er toch ergens een stekkerblok moeten komen. Daarom heb ik nu bedacht nog een klein achterwandje in het middelste vak te creëren waarachter een stekkerblok kan liggen.

Nu alleen nog bepalen hoe groot het gat achterin wordt.
Daarnaast moet ik nog bij dit vak kunnen via de 2 vakken met klep ernaast. Ik vermoed dat ik een gat wil maken in elk tussenwandje achterin/onderin.

Misschien nog tips hierover of iets dat ik over het hoofd zie?

Hopelijk zijn de tekeningen een beetje duidelijk met wat ik bedoel:


m1.png
m2.pngm3.png
m4.pngm5.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Ik zit aandachtig mee te lezen met dit ontwerp. Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.

Volgens mij mis je alleen nog een ondersteuning achter aan de onderzijde van de kast. Hoeft niet meer te zijn dan een latje van hetzelfde multiplex als je ophanging, maar nu zal de kast voorover gaan en van de ophanging willen breken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens mij mis je alleen nog een ondersteuning achter aan de onderzijde van de kast
als je die onzichtbaar kan plaatsen, dan is die aangeraden
nu zal de kast voorover gaan en van de ophanging willen breken.
nagelpluggen in de gesloten vakken zijn een hulp
aanvulling: je kan ook schroeven door de achterwand tot in het vrouwelijke deel van de haaklat zetten
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

jorisvh

Post veel
Daarom heb ik nu bedacht nog een klein achterwandje in het middelste vak te creëren waarachter een stekkerblok kan liggen.
Ik heb onlangs een kast voor HiFi apparatuur gemaakt waarachter stopcontacten en andere aansluitingen in de muur zaten.
Ik heb daar ook een 2de achterwand in gezet die enkel met magneetsnappers op zijn plek gehouden wordt en dus makkelijk weg kan om aansluitingen aan te passen.
Daarnaast moet ik nog bij dit vak kunnen via de 2 vakken met klep ernaast. Ik vermoed dat ik een gat wil maken in elk tussenwandje achterin/onderin.
Om kabels die naar naastliggende kasten moesten, heb ik 60mm gaten gemaakt met een gatenzaag en dan afgewerkt met kabeldoorvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Ik zit aandachtig mee te lezen met dit ontwerp. Ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.

Volgens mij mis je alleen nog een ondersteuning achter aan de onderzijde van de kast. Hoeft niet meer te zijn dan een latje van hetzelfde multiplex als je ophanging, maar nu zal de kast voorover gaan en van de ophanging willen breken.
als je die onzichtbaar kan plaatsen, dan is die aangeraden

nagelpluggen in de gesloten vakken zijn een hulp
aanvulling: je kan ook schroeven door de achterwand tot in het vrouwelijke deel van de haaklat zetten
Als het kan los ik het graag hier mee op in plaats van nagelpluggen of de aan de vrouwelijke haaklat. Gezien het ontwerp wordt deze dan net zo onzichtbaar als de haaklat.
Moet er dan ook nog een latje onder aan de muur of is enkel een latje aan de achterwand om afstand te houden voldoende?
Ik heb onlangs een kast voor HiFi apparatuur gemaakt waarachter stopcontacten en andere aansluitingen in de muur zaten.
Ik heb daar ook een 2de achterwand in gezet die enkel met magneetsnappers op zijn plek gehouden wordt en dus makkelijk weg kan om aansluitingen aan te passen.
Wat een goed idee!
Ik zou het legplankje dan op dragers kunnen doen en het achterwandje op jouw manier denk ik?
Dan kan ik als ik er bij moet het midden vak gewoon leeg maken.

In welke configuratie heb jij deze toen gemonteerd?
Om kabels die naar naastliggende kasten moesten, heb ik 60mm gaten gemaakt met een gatenzaag en dan afgewerkt met kabeldoorvoeren.
Slim! Ik had deze ook al voor ogen om kabeldoorvoeren naar het bovenblad te maken vanuit de uiterste kastjes. Kwam niet in mij op om deze ook tussen de kastjes in te plaatsen.

Nogmaals bedankt iedereen voor alle hulp en ideeën, hij begint zo echt vorm te krijgen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Moet er dan ook nog een latje onder aan de muur of is enkel een latje aan de achterwand om afstand te houden voldoende?
mogelijks heb ik @Risikoos niet goed begrepen
nu ik de doorsnede in 90° op de achterwand bekijk, ben ik niet zeker of de zijwanden tot tegen de muur doorlopen
is dat niet zo, dan zal de kast inderdaad de neiging hebben om naar voor te kantelen
dus ofwel zijwanden tot de muur door laten lopen, ofwel onderaan tegen de achterwand een lat zetten die even dik is als de haaklat
bijkomende tip: de vrouwelijke haaklat neem ik nu een paar mm dunner dan de mannelijke waardoor de mannelijke de kast tegen de muur trekt
bv vrouwelijke 15 mm en mannelijke 18 mm
de kast trekt zich door haar eigen gewicht volledig tegen de muur
scherpe randen van de haaklat met een schuurpapier licht afronden

1639609885406.png
 

jorisvh

Post veel
Ik zou het legplankje dan op dragers kunnen doen
zo had ik het ook gedaan.
Dan kan ik als ik er bij moet het midden vak gewoon leeg maken.
ja, de kast moet wel leeg en de losse legplank eruit, maar dat hoeft gelukkig niet vaak.
In welke configuratie heb jij deze toen gemonteerd?
ik heb 2 magneten op elke zijwand gezet en de metalen plaatjes op de achterzijde van valse achterwand.
En een klein trekketje aan de bovenzijde van de valse rug anders krijg je die er niet weer uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigni

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
mogelijks heb ik @Risikoos niet goed begrepen
nu ik de doorsnede in 90° op de achterwand bekijk, ben ik niet zeker of de zijwanden tot tegen de muur doorlopen
is dat niet zo, dan zal de kast inderdaad de neiging hebben om naar voor te kantelen
dus ofwel zijwanden tot de muur door laten lopen, ofwel onderaan tegen de achterwand een lat zetten die even dik is als de haaklat
bijkomende tip: de vrouwelijke haaklat neem ik nu een paar mm dunner dan de mannelijke waardoor de mannelijke de kast tegen de muur trekt
bv vrouwelijke 15 mm en mannelijke 18 mm
de kast trekt zich door haar eigen gewicht volledig tegen de muur
scherpe randen van de haaklat met een schuurpapier licht afronden

Bekijk bijlage 111682
Bedankt voor de haaklat tip! De zijkanten en het bovenblad steken 18mm (precies de haaklat) voorbij de achterwand en zullen dus direct tegen de muur komen. De onderkant had ik vooralsnog open (dacht tbv ventilatie) Begrijp ik nu goed dat een extra latje onderin dus niet hoeft?
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
mogelijks heb ik @Risikoos niet goed begrepen
nu ik de doorsnede in 90° op de achterwand bekijk, ben ik niet zeker of de zijwanden tot tegen de muur doorlopen...

Bekijk bijlage 111682

Dergelijke dingen zijn soms ook lastig uit te leggen zonder plaatjes Wat je hier noemt is precies wat ik bedoel.

Bedankt voor de haaklat tip! De zijkanten en het bovenblad steken 18mm (precies de haaklat) voorbij de achterwand en zullen dus direct tegen de muur komen. De onderkant had ik vooralsnog open (dacht tbv ventilatie) Begrijp ik nu goed dat een extra latje onderin dus niet hoeft?

Zo'n extra latje hoeft niet over de volle breedte. Als je een paar cm plaatst bij bijv. Elk tussenwandje heb je ook de ondersteuning die je zoekt.

Ik had nog niet gezien dat de zijwanden doorlopen tot de muur. Dit helpt wel, al vraag ik me af of je kast niet te breed is om dit als enige punten te hebben. Mogelijk hangt je kast dan in het midden alsnog door. Daarbij komt nog dat (bijna) geen enkele muur kaarsrecht is.

Het door laten lopen van je zijwanden verbergt wel heel mooi alle ophanging en ondersteuning die je er ook achter verzint.

Zelf zou ik bij een dergelijke kast de zijwanden aan de muur 1(of 2) mm korter maken en onderaan een latje/blokjes bevestigen tegen het doorhangen. Deze mm voorkomt ook schade bij het plaatsen aan de zichtdelen. Je kunt dan later evt. het kiertje afwerken, mocht deze storend zijn.
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Zo'n extra latje hoeft niet over de volle breedte. Als je een paar cm plaatst bij bijv. Elk tussenwandje heb je ook de ondersteuning die je zoekt.

Ik had nog niet gezien dat de zijwanden doorlopen tot de muur. Dit helpt wel, al vraag ik me af of je kast niet te breed is om dit als enige punten te hebben. Mogelijk hangt je kast dan in het midden alsnog door. Daarbij komt nog dat (bijna) geen enkele muur kaarsrecht is.

Het door laten lopen van je zijwanden verbergt wel heel mooi alle ophanging en ondersteuning die je er ook achter verzint.

Zelf zou ik bij een dergelijke kast de zijwanden aan de muur 1(of 2) mm korter maken en onderaan een latje/blokjes bevestigen tegen het doorhangen. Deze mm voorkomt ook schade bij het plaatsen aan de zichtdelen. Je kunt dan later evt. het kiertje afwerken, mocht deze storend zijn.
Duidelijk verhaal! Ik neem het mee
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Als ik zoiets voor een klant zou moeten uitrekenen zou ik denk ik het binnenwerk / kastromp in een melamine (gemelamineerd spaanplaat) adviseren. De verbindingen doen wij zoveel meubel met deuvels, aan de onderzijde zouden hier eventueel schroeven bijkunnen, anders minifix. De fronten en het bovenblad zou ik adviseren in een MDF met HPL. Als je mat en krasvast wil is bijvoorbeeld Arpa Fenix een mooi product. Goedkoop is het niet, maar zeker goedkoper dan spuitwerk. Het probleem wordt dan alleen het afwerken van de diktekanten. Dit doen wij standaard met een ABS kantenband op de kantaanlijmer. Dit geeft een goede, stootvaste afwerking. Om thuis te doen is dat wel een uitdaging.

Een beetje off-topic maar hopelijk geen probleem en ook leerzaam voor de rest:

Interessant te lezen dat jullie (professioneel?) zoveel mogelijk deuvels gebruiken. Een domino is voor mij als hobbyist te duur en voor een lage kast op zolder van 18mm multiplex, twijfel ik tussen de aanschaf van een goede deuvel mal van bv JessEM of toch een Makita lamello frees. Is er een specifieke reden waarom jullie deuvels gebruiken en gebruiken jullie dan een specifieke houtsoort? Ik wist bv niet dat deuvels oa in eik, acasia en beuk verkrijgbaar zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
deuvels zijn de goedkoopste verbinding
als je in gedachten hebt om meer in hout te gaan doen + deeltijds zelfstandig te worden, dan mag de 300 euro voor een makita lamellenfrees je niet afschrikken
het voordeel van die koekjes is dat je zijdelings speelruimte hebt
een deuvel moet heel precies zitten
met de lamellenfrees hoef je meestal niet op de diepteïnstelling te letten, want de 20 is gepast voor een plaat van 18 mm
deuvels zijn meestal beuk
is hard hout en voldoende stevig
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Dat kan zeker maar beter geen massief zachthout gebruiken. Eerder mpx, veel stabieler.
1 of ander type kastophangers werkt ook prima en leidt tot minder ruimteverlies in de kast.

Ik heb nog eens zitten kijken naar deze kastophangers: Kastophanger set Hettich - Meubelbeslag Online

~2550mm multiplex verstek zagen is namelijk voor mijzelf misschien een brug te ver en ik merk dat dat laten zagen erg aan de prijs is.

Ik zit er nu wel flink mee te puzzelen wat handig is. Ik vermoed dat voor zo'n lang meubel 1 paar niet voldoende ondersteuning in het midden geeft. Maar deze zijn er wel voor in de hoeken bedoelt. Ik kan ook de achterwand in 3 delen doen en de 2 middelste tussenwandjes door laten lopen tot achterin.

Ander alternatief is natuurlijk om een aantal kleine haaklatten te maken en die wel zelf verstek te zagen (ik heb een invalzaag geen zaagtafel).

Hebben jullie hier advies in?
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ik vermoed dat voor zo'n lang meubel 1 paar niet voldoende ondersteuning in het midden geeft.
inderdaad. 2 dragers kunnen misschien het gewicht van de kast aan, maar de kast heeft zeker ook in het midden ondersteuning nodig om niet door te zakken.
Maar deze zijn er wel voor in de hoeken bedoelt. Ik kan ook de achterwand in 3 delen doen en de 2 middelste tussenwandjes door laten lopen tot achterin.
Dat zou ik doen. Ging je de achterwand in het middenstuk niet verwijderbaar maken en er de aansluitingen achter verbergen? Dan lijkt het me sowieso handig als die middenste tussenstandjes tot de muur doorlopen.
Ander alternatief is natuurlijk om een aantal kleine haaklatten te maken en die wel zelf verstek te zagen (ik heb een invalzaag geen zaagtafel).
dat kan maar dan moet je de verschillende haaklatten aan de kastzijde (dat lukt wel) en de muurzijde (dat is al wat anders) wel perfect aligneren.
Dat is voor mij het voordeel van kastophangers, althans van verstelbare versies: maakt niet uit als de profieltjes aan de muurzijde niet 100% pas hangen. Het kan aan mij liggen maar 8 gaten perfect op 1 horizontale lijn boren in een gemetste muur, ik kan dat niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
~2550mm multiplex verstek zagen is namelijk voor mijzelf misschien een brug te ver en ik merk dat dat laten zagen erg aan de prijs is.
in principe zaag ik ze op 45°
maar in praktijk doet de hoek er niet toe, wanneer je zowel het mannelijke als het vrouwelijke deel van de haaklat uit 1 stuk plaat zaagt
stel dat je zaag ongewenst op 47,6° zaagt
dan zet je gewoon de 2 delen tegen mekaar & ze passen perfekt in mekaar
Dat is voor mij het voordeel van kastophangers, althans van verstelbare versies: maakt niet uit als de profieltjes aan de muurzijde niet 100% pas hangen. Het kan aan mij liggen maar 8 gaten perfect op 1 horizontale lijn boren in een gemetste muur, ik kan dat niet.
omdat evenmin ik een aantal gaten perfekt op dezelfde hoogte in een muur kan boren, plaats ik bij haaklatten eerst een dunnere plaat op de muur
daarop schroef ik de haaklat(ten) in een rechte horizontale lijn
daarna gaan nagelpluggen door de haaklat + de plaat op de muur
verstelbare kastophangers vangen ongelijkheden beter op
ik ga niet met @jorisvh in de ring stappen ;)
het is aan eenieder om uit te zoeken waarin hij het meest handig is + het meest vertrouwen heeft
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Bedankt voor de reacties @jorisvh en @ZotVanHout.
Ik ga denk ik toch voor twee setjes kastophangers en dan inderdaad de middelste tussenwandjes door laten lopen tot de muur.

Wat betreft de verbinding was ik van plan deuvels te gebruiken. Ik zie een aantal mallen beschikbaar en ook worden er hier op het forum her en der wat genoemd. Maar het wisselt nogal wat wordt aangeraden.
Wat vinden jullie van deze van Wolfcraft?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat vinden jullie van deze van Wolfcraft?
van het gebruik daarvan kan ik mij geen idee vormen
ik heb ooit een deuvelmal gekocht, maar nog nooit gebruikt
wat voor mij toen - en ook nog nu - interessant was, is dat je beide werkstukken 'tegelijk' kan inboren
maw de stukken op mekaar leggen en direct na mekaar in beide de gaten maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.