Tips/materiaalkeuze voor eerste meubel: zwevende TV kast

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Hoi allemaal,

Na flink onderzoek gedaan te hebben op o.a. dit forum ben ik overtuigd dat ik het wil proberen om ons nieuwe TV-meubel zelf te gaan ontwerpen/maken.
Ik ben vooral benieuwd of ik over alles goed heb nagedacht en ik niet iets over het hoofd zie. Daarnaast heb ik wat vragen over techniek en materiaalkeuze.

Het gaat om een zwevend TV-meubel van 260cm breed bij 45cm diep bij 34,6 cm hoog
(binnenmaat 31 zodat er een vakje voor LP's is + gerekend met 2x 18mm boven en onderkant).

- Als ophangsysteem heb ik hier veel gelezen over een haaklat / french cleat systeem. Ik ben voor nu uitgegaan van een 18mm bij 100mm vuren lat, maar wat is hierin het beste?

- Ik ben voor nu overal uitgegaan van MDF 18 MM, echter het grote middenvak is 120cm gaat dit niet doorzakken? Er komt best wat media apparatuur in de kast op die plank.

We willen wel graag een strak gelakte kast (muv misschien de bovenkant) kan dit wel ook goed met iets als multiplex?

- De valdeur van het middelste vak wil ik ook graag met luidsprekerdoek spannen. Zat eraan te denken om hiervoor dan 16mm te gebruiken aangezien speakerdoek zo'n 1mm dik is. Ik wil graag het speakerdoek lijmen en dan netjes wegwerken zoals bijvoorbeeld op de bijgevoegde foto. Zijn hier nog handige manieren / technieken voor om het strak af te werken?

- We twijfelen nog over deze stijl, maar het idee is nu om de bovenste plank af te laten wijken door hier een houten blad voor te nemen of misschien een betonlook plaat?

- Het lastige vind ik ook dat ik niet zo snel langer dan 244cm plaatmateriaal kan vinden, wat zijn hier jullie tips in qua leveranciers ?
 

Bijlagen

  • tv-meubel-voor.png
    tv-meubel-voor.png
    53,6 KB · Weergaven: 55
  • tv-meubel-achter.png
    tv-meubel-achter.png
    54,4 KB · Weergaven: 54
  • image.jpg
    image.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik weet niet welke maat je zoekt maar 3050mm is een standaard in de meubel industrie.
Zagenzagen.nl dit is de eerste die ik vond met de maten in gefineerd spaanplaat. Even kijken of jouw soort er tussen staat.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je zou onder het meubel aan de voorzijde een verdikking kunnen maken om het doorbuigen te voorkomen.
120cm is idd wat veel.
als je deze verdikking iets naar achter plaatst zie je er niets van als het meubel hangt.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Mooi project.
Ik heb ook zoiets hangen.

Ik wil je dan ook meteen een advies geven om geen vuren haaklat te gebruiken maar goede kwaliteit 18mm multiplex.

De 120mm overhang gaat bijna zeker doorhangen dus daar moet je wat mee denk ik.
Kun je wellicht een torsion achtige box maken?
Dan krijg je wel een dikkere middenplank maar door de interne verstevigingen zal die niet gaan doorhangen.
Let wel op dat dan je maatvoering veranderd natuurlijk.

En als laatste de afwerking.
Als je MDF tot hoogglans wilt "laten" afwerken moet je hem imho laten spuiten door een auto/meubel spuiter.
Er zijn mensen die claimen het met een roller ook te kunnen maar alles wat ik gezien heb voldeed niet aan mijn eisen.

Dus mdf laten spuiten......

-Primer
-Schuren
-2e laag primer
-Schuren
-2 of 3 lagen kleur
-Wetsanden
-2 lagen blanke lak.
-evt wetsanden en dan Polijsten.

Het gevaar bestaan anders dat je orange peel krijgt en dat gaat ten koste van je glans en eindafwerking.

Ik heb ook gemerkt dat de binnenkant van een kast spuiten erg ongemakkelijk is, zoniet ongewenst.

Dus probeer er met je planning en eindmontage rekening mee te houden dat je bepaalde delen al verft en afwerkt.(binnenkant kan natuurlijk wel met de roller.)


Ben erg benieuwd naar je eindresultaat.


Grt
Danny
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Je zou onder het meubel aan de voorzijde een verdikking kunnen maken om het doorbuigen te voorkomen.
120cm is idd wat veel.
als je deze verdikking iets naar achter plaatst zie je er niets van als het meubel hangt.
....

De 120mm overhang gaat bijna zeker doorhangen dus daar moet je wat mee denk ik.
Kun je wellicht een torsion achtige box maken?
Dan krijg je wel een dikkere middenplank maar door de interne verstevigingen zal die niet gaan doorhangen.
Let wel op dat dan je maatvoering veranderd natuurlijk.

...
Hier was ik dus al bang voor inderdaad. Zou het met een ander materiaal dan MDF (bijvoorbeeld multiplex) geen probleem zijn of is 120cm altijd wat teveel? Zo ja, welk materiaal is dan handig dat ik die wel mooi effen kan (laten) afwerken op de voorste kant.

Die verdikking zou ook nog kunnen, maar wanneer is dat constructief voldoende? kom ik weg met een smalle strook dun multiplex ergens in het midden?

Andere optie waar ik nog aan dacht is wel het vak van 120cm iets op te delen in kleinere vakken, maar 1 grote deur houden, maar dit doe ik liever niet.
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Mooi project.
Ik heb ook zoiets hangen.

Ik wil je dan ook meteen een advies geven om geen vuren haaklat te gebruiken maar goede kwaliteit 18mm multiplex.

...

En als laatste de afwerking.
Als je MDF tot hoogglans wilt "laten" afwerken moet je hem imho laten spuiten door een auto/meubel spuiter.
Er zijn mensen die claimen het met een roller ook te kunnen maar alles wat ik gezien heb voldeed niet aan mijn eisen.

Dus mdf laten spuiten......

-Primer
-Schuren
-2e laag primer
-Schuren
-2 of 3 lagen kleur
-Wetsanden
-2 lagen blanke lak.
-evt wetsanden en dan Polijsten.

Het gevaar bestaan anders dat je orange peel krijgt en dat gaat ten koste van je glans en eindafwerking.

Ik heb ook gemerkt dat de binnenkant van een kast spuiten erg ongemakkelijk is, zoniet ongewenst.

Dus probeer er met je planning en eindmontage rekening mee te houden dat je bepaalde delen al verft en afwerkt.(binnenkant kan natuurlijk wel met de roller.)


Ben erg benieuwd naar je eindresultaat.


Grt
Danny
Bedankt voor de tip over de haaklat!

Qua afwerking: Doel is niet echt hoogglans maar mooi mat en krasbestendig afgewerkt.
Zit nu ook te kijken naar gekleurde melamine platen, is er een reden om dat niet te doen?
Ik twijfelde zelf ook al of een strakke afwerking zelf met de roller wel echt haalbaar is, ben wel benieuwd wat het mag kosten om dat te laten doen.


Volgorde van montage en beslag (scharnieren en valondersteuning) en afwerking is inderdaad voor mij nog een raadsel. Ik dacht aan verbindingen van schroeven en lijm en dan de schroefgaten plamuren. De deuren kunnen natuurlijk apart afgewerkt worden, maar lijkt me dat ik ook een keer wil kijken of de deuren goed sluiten voor ik ze afwerk. Ben benieuwd wat hier een beetje de standaard volgorde in is.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Gefineerde platen (melamine of andere toplagen) zijn er in diverse kwaliteiten en in legio kleuren/dessins/houtstructuren te krijgen. Ook in de maten die jij zoekt. Kijk bijvoorbeeld eens naar Valchromat of andere gefineerde platen. Ook op dit forum zijn er een aantal zeer goed gedocumenteerde projecten terug te vinden; zowel TV-kasten als andere.

Ongeacht het materiaal zal 120cm overspanning teveel zijn. Ook daarover is al veel op dit forum geschreven ;).

Als je de zoekfunctie gebruikt met zoektermen als "Valchromat" en "doorzakken" vind je veel bruikbare draadjes.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
136
18
Haarlemmermeer
Als ik zoiets voor een klant zou moeten uitrekenen zou ik denk ik het binnenwerk / kastromp in een melamine (gemelamineerd spaanplaat) adviseren. De verbindingen doen wij zoveel meubel met deuvels, aan de onderzijde zouden hier eventueel schroeven bijkunnen, anders minifix. De fronten en het bovenblad zou ik adviseren in een MDF met HPL. Als je mat en krasvast wil is bijvoorbeeld Arpa Fenix een mooi product. Goedkoop is het niet, maar zeker goedkoper dan spuitwerk. Het probleem wordt dan alleen het afwerken van de diktekanten. Dit doen wij standaard met een ABS kantenband op de kantaanlijmer. Dit geeft een goede, stootvaste afwerking. Om thuis te doen is dat wel een uitdaging.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

jorisvh

Post veel
Ik was een antwoord aan het typen en toen was het hele topic plots weg 🤔. Ik zie nu dat het het weer terug is, inclusief wat ik al ingetikt had 🙏.
Mogelijks dus herhaling van wat ondertussen hierboven al gezegd is.
Als ophangsysteem heb ik hier veel gelezen over een haaklat / french cleat systeem. Ik ben voor nu uitgegaan van een 18mm bij 100mm vuren lat, maar wat is hierin het beste?
Dat kan zeker maar beter geen massief zachthout gebruiken. Eerder mpx, veel stabieler.
1 of ander type kastophangers werkt ook prima en leidt tot minder ruimteverlies in de kast.
- Ik ben voor nu overal uitgegaan van MDF 18 MM, echter het grote middenvak is 120cm gaat dit niet doorzakken? Er komt best wat media apparatuur in de kast op die plank.
120cm is te veel, dat gaat doorzakken. Kan je er geen extra stijl in steken die je stevig met de bodem, bovenblad en rug verbindt? Front kan gewoon 120 blijven zodat het uitzicht niet verandert
We willen wel graag een strak gelakte kast (muv misschien de bovenkant) kan dit wel ook goed met iets als multiplex?
mpx is sterker dan MDF en lichter maar wel moeilijker strak te lakken, zeker de kanten. Er is wel gegrondeerde mpx te koop, maar dat lost het probleem van de kanten niet op natuurlijk.
- De valdeur van het middelste vak wil ik ook graag met luidsprekerdoek spannen. Zat eraan te denken om hiervoor dan 16mm te gebruiken aangezien speakerdoek zo'n 1mm dik is.
bedoel je dat het front enkel een kader in hout, bespannen met doek wordt zodat het akoestisch open is en je speakers in de kast kan zetten?
ivm met de valdeur lijkt me dat wel vreemd. valdeuren worden al snel gebruikt om even iets op te leggen en dat is geen goed plan met speakerdoek, denk ik.
- We twijfelen nog over deze stijl, maar het idee is nu om de bovenste plank af te laten wijken door hier een houten blad voor te nemen of misschien een betonlook plaat?
als je richting massief zoekt, kijk dan eerder richting keukenwerkbladen dan plaatmateriaal. Is qua maatvoering dichter bij wat je nodig hebt (lang, smal). Bvb samengestelde eiken, beuken, rubberzool panelen, al dan niet met doorlopende lamellen.
- Het lastige vind ik ook dat ik niet zo snel langer dan 244cm plaatmateriaal kan vinden, wat zijn hier jullie tips in qua leveranciers ?
3050x1530, 2800x1870, … zeker in MDF zijn dat allemaal standaard maten die een echte houthandel, geen bouwmarkt, zou moeten hebben. Maar, die grote platen maar die zijn niet handig als hobbyist. Zo’n plaat kan je niet of nauwelijks alleen tillen.
Kan je de kast niet in 2of 3 delen maken die je naast elkaar hangt? Als je er 1 bovenblad op oplegt ziet niemand dat. Maakt alles ook handiger te manipuleren, lakken, …
Of, je ontwerp aanpassen aan wat je kan krijgen bvb 2440 of 2500 lang?
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
In aanvulling over Joris z'n opmerking over ruimte......
Ik heb inderdaad door de haaklat een soort loze ruimte achter m'n kast.
De zijkanten heb ik net als het bovenblad gelijk met de muur gehouden.

Het onderblad valt een 20mm korter uit.....
Daardoor ontstaat een gleuf.

De holle ruimte achter de kast gebruik ik voor kabeldoorvoer om zoveel mogelijk buiten de binnenkast om te kunnen doen.

En ik heb in elke holte een PC fan aangesloten die de warme lucht afvoert via dus de onderste gleuf van de kast.
Ik merkte dat door alle apparatuur bij mij in de kast de temperatuur toch wel een dingetje werd.
Na installatie van de fans nooit meer een issue gehad.
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Als ik zoiets voor een klant zou moeten uitrekenen zou ik denk ik het binnenwerk / kastromp in een melamine (gemelamineerd spaanplaat) adviseren. De verbindingen doen wij zoveel meubel met deuvels, aan de onderzijde zouden hier eventueel schroeven bijkunnen, anders minifix. De fronten en het bovenblad zou ik adviseren in een MDF met HPL. Als je mat en krasvast wil is bijvoorbeeld Arpa Fenix een mooi product. Goedkoop is het niet, maar zeker goedkoper dan spuitwerk. Het probleem wordt dan alleen het afwerken van de diktekanten. Dit doen wij standaard met een ABS kantenband op de kantaanlijmer. Dit geeft een goede, stootvaste afwerking. Om thuis te doen is dat wel een uitdaging.
Bedankt voor deze ideeën! Arpa fenix lijkt inderdaad precies wat we zoeken! Heb je ook een dergelijke tip voor melamine spaanplaten? Ik zie veel merken voorbij komen.

Ik denk zelf dat dit een veel mooier resultaat gaat opleveren dan wanneer ik het zelf zou aflakken. Het is alleen wel minder vergevingsgezind vermoed ik. Het voordeel van MDF en lakken, leek mij het kunnen plamuren en wegwerken van 'makkelijkere' schroefverbindingen en evt. foutjes.

Het schrikt me niet af! Ik denk dat dit het gewenste resultaat op zal leveren. Zo te zien kan ik op diverse plekken de gewenste planken bestellen en met een kleine meerprijs zijn ze al van matchende kantenband voorzien.
Voor het boren en plaatsen van het beslag heb ik HM-boren nodig als ik goed op het forum heb gezocht en moet dit met enig beleid. Hier misschien nog tips over?

De grootste uitdaging lijkt me het speakerdoek front paneel maken hiermee. Heb je hier toevallig ook ervaring mee?
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Ik was een antwoord aan het typen en toen was het hele topic plots weg 🤔. Ik zie nu dat het het weer terug is, inclusief wat ik al ingetikt had 🙏.
Mogelijks dus herhaling van wat ondertussen hierboven al gezegd is.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Dat kan zeker maar beter geen massief zachthout gebruiken. Eerder mpx, veel stabieler.
1 of ander type kastophangers werkt ook prima en leidt tot minder ruimteverlies in de kast.
Deze had ik ook voorbij zien komen en is zeker een goed alternatief. Ik denk echter dat ik misschien toch voor een multiplex haaklat ga en zoals Puff beschrijft de extra ruimte gebruik voor ventilering.
120cm is te veel, dat gaat doorzakken. Kan je er geen extra stijl in steken die je stevig met de bodem, bovenblad en rug verbindt? Front kan gewoon 120 blijven zodat het uitzicht niet verandert
Duidelijk inderdaad. Ik ga het vak of in 3-en opdelen met een front van 120 of 3x ~80/85. Met de keuze voor gemelamineerd spaanplaat zou dat moeten kunnen als ik deze site The Sagulator – WoodBin (hier gevonden) mag geloven. Ik ga nog eens terug naar de tekentafel in ieder geval.
mpx is sterker dan MDF en lichter maar wel moeilijker strak te lakken, zeker de kanten. Er is wel gegrondeerde mpx te koop, maar dat lost het probleem van de kanten niet op natuurlijk.
Ik denk dat ik hier kies voor de optie zoals Jan voorstelt om voor met kantenband afgewerkt gemelamineerd spaanplaat te gaan voor de constructie.

bedoel je dat het front enkel een kader in hout, bespannen met doek wordt zodat het akoestisch open is en je speakers in de kast kan zetten?
ivm met de valdeur lijkt me dat wel vreemd. valdeuren worden al snel gebruikt om even iets op te leggen en dat is geen goed plan met speakerdoek, denk ik.
Ja dit bedoel ik inderdaad! In principe is het idee dat er achter die middelste klep alle media-apparatuur en een centerspeaker zit. Speakerdoek valkleppen zie ik veel voorkomen in commerciële tv-meubels om dus sound-bars te verstoppen en infrarood van afstandbedieningen door te laten voor de media-apparatuur. In mijn eerste post zit een voorbeeld bijgevoegd.
als je richting massief zoekt, kijk dan eerder richting keukenwerkbladen dan plaatmateriaal. Is qua maatvoering dichter bij wat je nodig hebt (lang, smal). Bvb samengestelde eiken, beuken, rubberzool panelen, al dan niet met doorlopende lamellen.
Bedankt voor de tips! Ik ga het de vrouw voorhouden ;) maar ik denk dat de keuze toch ook gauw op een zo'n Apra Fenix plaat komt die Jan voorstelde en dan in een contrasterende kleur.
3050x1530, 2800x1870, … zeker in MDF zijn dat allemaal standaard maten die een echte houthandel, geen bouwmarkt, zou moeten hebben. Maar, die grote platen maar die zijn niet handig als hobbyist. Zo’n plaat kan je niet of nauwelijks alleen tillen.
Kan je de kast niet in 2of 3 delen maken die je naast elkaar hangt? Als je er 1 bovenblad op oplegt ziet niemand dat. Maakt alles ook handiger te manipuleren, lakken, …
Of, je ontwerp aanpassen aan wat je kan krijgen bvb 2440 of 2500 lang?
Ik vermoed inderdaad dat ik het zaagwerk aan een goede houthandel zal moeten uitbesteden.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Nog een kleine toevoeging op je IR opmerking.

IR is een raar iets vind ik, het is moeilijk om, als er geen echte line of sight is, het makkelijk en betrouwbaar te laten werken.

Ik heb in mijn kast dan ook en IR extender zitten.
De oogjes vd extender zitten op de ontvanger oogjes van de apparatuur geplakt en het "hoofd oogje" zit bijna onzichtbaar onder mn TV geplakt.

Hierdoor komen alle signalen daar binnen en worden vervolgens in mn kast gedistribueerd.
Ik heb dan ook met dichte deuren altijd een stabiele bediening.

Let wel......het zijn wel weer meer draadjes in de kast....:p

 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
Grappig dat je het zegt! Ik heb hier vandaag ook naar zitten kijken, bedankt voor de link!

Ik ben terug naar de tekentafel gegaan n.a.v. al jullie opmerkingen.
Moet het nog verder uitwerken, maar ik zit nu te denken om de kast in 5 (gelijke) vakken op te delen.
Elke met een eigen valdeur en de middelste gewoon open zonder front.

Geen gedoe met speakerdoek en dan de center speaker daar mooi in het zicht met inderdaad een IR extender om de signalen naar de apparaten te krijgen.

Het enige waar ik nog mee zit is dat ik de vakverdeling niet uitgelijnd krijg met de stopcontacten (1 plaat met 3 vakken) en dat die dus half achter het open vak vallen en half achter het vak ernaast en dus precies achter het wandje. Ik ben er nog even druk mee aan het puzzelen :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het enige waar ik nog mee zit is dat ik de vakverdeling niet uitgelijnd krijg met de stopcontacten (1 plaat met 3 vakken) en dat die dus half achter het open vak vallen en half achter het vak ernaast en dus precies achter het wandje.
ook van stopcontacten hebben wij kaas gegeten
wanneer ze op de wip tussen 2 vakken zitten, kan je ze zowel naar links als rechts verplaatsen & zelfs ontdubbelen, maw ik elk vak plaatsen
reglementair bestaat de kans dat je het aantal toegelaten stopkontakten (onder 1 afdekplaatje) overschrijdt
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
ook van stopcontacten hebben wij kaas gegeten
wanneer ze op de wip tussen 2 vakken zitten, kan je ze zowel naar links als rechts verplaatsen & zelfs ontdubbelen, maw ik elk vak plaatsen
reglementair bestaat de kans dat je het aantal toegelaten stopkontakten (onder 1 afdekplaatje) overschrijdt

Ah ik zal de situatie beter schetsen:
Het zijn 2 stopcontacten en 1x een dubbele ethernet aansluiting in hetzelfde afdekraam van 3 groot horizontaal.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ah ik zal de situatie beter schetsen:
Het zijn 2 stopcontacten en 1x een dubbele ethernet aansluiting in hetzelfde afdekraam van 3 groot horizontaal.
dat het niet esthetisch is dat ze op de wip tussen 2 vakken, kan ik me voorstellen
toch zie ik geen groot probleem
wat achter de wand zit + je in het vak van de wand wil houden, kan je herplaatsen door dat in de wand zelf te plaatsen
wat tussen de 2 wanden zit, kan je door wat te hakken verplaatsen
 

Vigni

Nieuw lid
8 dec 2021
17
1
Nederland
dat het niet esthetisch is dat ze op de wip tussen 2 vakken, kan ik me voorstellen
toch zie ik geen groot probleem
Ik ben het met je eens dat het geen groot probleem is! Maar wel een met meerdere oplossingen die ik nog even naast elkaar moet zetten. Op zich vind ik het nog niet eens zo heel erg dat hij net er tussen inzit in het openvak gaat er toch een speaker voor staan, dus je zal het niet zien. En het vak er naast wordt opberging / techniek die niet vaak opengaat.
wat achter de wand zit + je in het vak van de wand wil houden, kan je herplaatsen door dat in de wand zelf te plaatsen
wat tussen de 2 wanden zit, kan je door wat te hakken verplaatsen

Ik snap denk ik niet helemaal wat je hiermee bedoelt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik snap denk ik niet helemaal wat je hiermee bedoelt?
ik evenmin
van de huidige situatie kan ik mij geen precies beeld vormen
dus kan ik ook geen precieze alternatieven voorstellen
het makkelijkste is dat je de het afdekplaatje laat waar het is
komt er een zijwand in het midden van een middenplaatje, dan is de situatie anders
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.