Te korte chuck adaptor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is me nu niet meer duidelijk. Kan je die klauwen gebruiken zonder adapter? Voor zover ik het begrijp zit er een 'eigen' type draad in van Record Power en moet je de juiste adapter voor je draaibank meebestellen. Een adapter van 1"x8TPI naar M33 gaat dus niet passen. Het moet de adapter voor een schroefdraad met 1"x8TPI zijn die bij de klauw hoort. Of ben ik hier mis in?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
De adapter die @Duckmans heeft heeft wel een stuk M33 draad maar is niet een DIN 800 M33 aansluiting. Daar hoort een centreerdeel 34 mm doorsnede bij, 9 mm lang, en een borst 50 mm:
Screenshot_20230312-234814_Chrome.jpg
In de wandelgangen wordt de DIN 800 M33 aansluiting vaak afgekort tot 'M33', maar er is dus veel meer aan de hand. Een goede adapter van zeg 1" UNC naar 'M33' heeft dat allemaal.
De DIN 800 M33 aansluiting in spindel en klauwplaat geeft uitstekende stabiliteit maar het geheel is wel wat langer dan zeg een 1 1/4 UNC opname, die ongeveer dezelfden diameter heeft. Voor een adapter, die wordt gedraaid uit stafmateriaal is dat niet zo'n probleem. Het is lastiger in de klauwplaat. Daar betekent het een verandering van het gietstuk, en dat is al duur, maar daar begint het pas. Hij past niet meer in het doosje waarin hij wordt verkocht en productie mallen moeten worden aangepast. Leveranciers van budget klauwplaten als de goedkope HBM's kunnen daarom geneigd zijn om in hun bestaande klauwplaten een M33 tap te draaien en ze zo te verkopen als 'M33', want daar is vraag naar, maar zonder dat ze voldoen aan de DIN800 standaard die wij als publiek aannemen als we de term 'M33' horen.
De adaptertjes die met die klauwplaten worden geleverd om ze op bijvoorbeeld een 1" UNC spindel te kunnen zetten zijn daar dus ook aan aangepast. Ze voldoen niet aan DIN800 en kunnen niet zonder meer worden gebruikt voor een andere klauwplaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
De adaptor van steinert die jurriaan in het begin al vermeldde is toch goed? Wat is het probleem dan nog?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
IK kwam er afgelopen woensdag achter dat mijn oude chuck niet op een midi 2 past. Beide m 33. Chuck draait er prima op maar komt niet vergenoeg. Ik zou laten zien hoe ik een vaas uitholde maar dat ging niet.
Diezelfde chuck past goed op mijn drechslermeister twister FU 180 Dus hetzelfde merk als de midi.
Deze chuck past ook op mijn kopdraaibank (zit wel een nieuwe as in) Dit alles zonder een adaptor. Ik zal het eens aan Ronald Kanne vragen. Daar komen die banken vandaan.
Wim, wat mankeerde er precies? Oude chuck te lang of te kort? Nb binnenkort moet ik demodraaien en ben benieuwd of ik risico loop met mijn RecordPower en Nova chucks. Op de Nova 1624II en de Stratos draaibank passen ze uitstekend. Groet Hans van Wijk, RADiUS)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn oude chuck is een axminster. Nog nooit een probleem gehad op mijn draaibanken. Nu was de passing van de delen zonder schroefdraad niet goed. Heel simpel de chuck moest nog een of twee gangen verder op de schroefdraad. Dat ging niet en dan is het niet verantwoord om te gaan draaien met een vaas van 20 cm. Om de vaas op een andere chuck te zetten moet je de buitenzijde weer geheel zuiver draaien en daar had ik geen zin in.
Past ook prima op mijn FU180 en op de union graduate kopdraaibank. Ik was dus verbaasd dat deze niet op de midi 2 past.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Zaten er onregelmatigheden op dat cylindrische stuk? De passing daarvan is nogal strak en die @#$% schroefjes kunnen lelijke sporen met ribbels nalaten als je denkt dat ze al zijn losgedraaid/vergeet dat je ze hebt vastgedraaid. Ik heb op mijn MidiPro een keer de diamantvijl moeten hanteren om de boel weer vlak te krijgen want anders kreeg ik de opspanplaat er niet goed op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zaten er onregelmatigheden op dat cylindrische stuk? De passing daarvan is nogal strak en die @#$% schroefjes kunnen lelijke sporen met ribbels nalaten als je denkt dat ze al zijn losgedraaid/vergeet dat je ze hebt vastgedraaid. Ik heb op mijn MidiPro een keer de diamantvijl moeten hanteren om de boel weer vlak te krijgen want anders kreeg ik de opspanplaat er niet goed op.
Geen idee de Chuck van andere gebruikers pasten wel.
 

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
Als ik het goed begrijp heb je een nieuwe klauw gekocht met direct de juiste draad van 1 x8TPI.
Klopt, eigenlijk de beste oplossing past perfect .ik ben zelf wat zuiniger en zoek naar een goedkopere oplossing.
Maar mijn vrouw houdt daar niet van
Bestel wat goed is en veilig.
Dus hebben we dat maar gedaan:)
Per slot van rekening draait er toch een flink gewicht met een stuk hout erin snel in de rondte
Dan is het wel zo prettig als je er op kan vertrouwen dat het veilig is
Gr rinus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.