tafel met onzichtbare regels

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het oppervlaktetraagheidmoment samen met de materiaaleigenschappen bepalen de weerstand tegen doorbuiging. Zij die er meer van willen weten kunnen een mechanica studieboek raadplegen.

Veel leuker is... : Het blijft een boeiend vormgegeven tafel. Vind ik. Die vormgeving houdt me bezig. Waar ik wat moeite mee begin te krijgen is - als ik het goed zie - dat de poot die "door" het ladeblok loopt, niet draagt. Wat me daarin stoort - denk ik - is dat het een technisch grapje lijkt. En toch.... Zou ik het wel als bureau willen :). .

mvg
klaas0639
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Potverdorie, oceans '11:. Mooie constructie op de foto die je plaatste.
Ik weet niet zeker of ik het esthetisch nou zo'n mooie vormgeving vind, maar voor iemand met een beetje aanleg voor techniek is het intrigerend.
Zou graag zo'n bureau hebben:).

Ja precies Klaas, zo zie ik dat ook !
Ladeblok komt op mij ook wat fors over (in verhouding tot het wat kleine werkblad) maar de wijze waarop de constructie is gedaan is waar ik erg van gecharmeerd ben.

Groeten, Ekko
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het blijft een boeiend vormgegeven tafel. Vind ik. Die vormgeving houdt me bezig. Waar ik wat moeite mee begin te krijgen is - als ik het goed zie - dat de poot die "door" het ladeblok loopt, niet draagt. Wat me daarin stoort - denk ik - is dat het een technisch grapje lijkt.

Hahaha Klaas... onze denkwijzen komen aardig overeen. Ik heb ook al zitten denken: zou hier een domino achter schuil gaan, of... ??? Maar ik heb er geen moeite mee, hou juist van dit soort 'eigenaardigheden'.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
maar kan dat (nog) niet met een goede theorie onderbouwen

De werking van de strips steunt op de stijfheid van de stalen strips en niet op zijn breuksterkte. Een rubber strip met gelijke breuksterkte zou in niets helpen. Bij het buigen geeft de stalen strip niet mee en gaat het hout erboven in compressie. Dus in plaats dat het blad half trekt half duwt is nu 'al' het hout aan het duwen. Komt daarbij dat de stijfheid 8x groter is bij een verdubbeling van de hoogte van het blad, en het resultaat kan spectaculair zijn.
 
A

Athanor

Guest
Interessante reacties hierboven. Duidelijk is, dat de meningen nog wel verschillen over de zin (of onzin) van het gebruik van spanners. Gevoelsmatig ben ik geneigd de voorstanders ervan in het gelijk te stellen, maar kan dat (nog) niet met een goede theorie onderbouwen.
Ik denk dat het beter is dit om te keren..... de theorie gebruikt de hypothese dat een dun tafelblad zonder verder constructief hulpmiddel gaat doorbuigen. Deze theorie ga je door empirisch onderzoek onderbouwen of verwerpen. Het onderzoek is leuk: bij elke tafel die je ziet ga je door de knieën en zicht langs het blad om te zien of deze recht is of doorbuigt; je schat in hoe oud de tafel is en je kijkt op welke manier er constructieve hulpmiddelen zijn gebruikt om het blad recht te houden. Eventueel maak je wat categorieën in excel die je scoort.

Het is een eigenaardigheid van mij om zo bijna elke tafel die ik tegenkom te screenen, ik gebruik geen excel, maar krijg gaandeweg wel de bevestiging dat voornoemde hypothese juist is: een dun blad zonder ondersteuning zakt door!

Veel plezier met je onderzoek:D

Fons
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik heb net een tafel af die een gelijkaardig blad heeft, nog twee lagen olie en deze kan in de woonkamer.Ik zal regelmatig mijn arendsoog eens langs het blad leggen en jullie op de hoogte houden als en indien zo hoeveel dit doorbuigt.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het onderzoek is leuk: bij elke tafel die je ziet ga je door de knieën en zicht langs het blad om te zien of deze recht is of doorbuigt; je schat in hoe oud de tafel is en je kijkt op welke manier er constructieve hulpmiddelen zijn gebruikt om het blad recht te houden.

Inderdaad, heel herkenbaar Fons. Ik heb diezelfde eigenschap (soms tot ergernis van mijn vrouw... ;) )

een dun blad zonder ondersteuning zakt door!

Beschouw je de spanners als hierboven besproken dan ook als ondersteuning ??
Overigens, voor alle duidelijkheid, ook ik ben er ook van overtuigd dat een dun blad doorbuigt. De vraag is echter hoe je dit doorbuigen tot een minimum kan weten te beperken zonder gebruik te maken van duidelijk zichtbare regels.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De vraag is echter hoe je dit doorbuigen tot een minimum kan weten te beperken zonder gebruik te maken van duidelijk zichtbare regels.
Maak het blad in de lengte bol en monteer het met de bolling naar boven. Mik de bolling zo uit dat de tafel onder z'n eigen gewicht net nog bol blijft staan. Twee spankabeltjes eronder die zorgen dat het blad nét niet vlak kan komen als er gewicht op komt. Giet het vervolgens in epoxy om te zorgen dat het niet gaat werken. Nadelen: alles rolt van je tafel af en het ziet er een beetje plastic uit. Maar de doorbuiging is minimaal en je ziet geen regels :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor hetzelfde effect zou je er ook 2 strookjes unidirectioneel carbon onder kunnen lijmen met epoxy. Ik had altijd de nodige proefstukjes liggen met 1cm dik pu schuim en 6 mm multiplex. Verbazend wat het doet met de stijfheid. Klaas zou gelijk hebben als de spanstrip precies op de hartlijn zou lopen, maar hoe meer deze onder de hartlijn ligt hoe groter het effect wordt.

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Op de neutrale lijn, daarmee bedoel ik de lijn waarvan aan de ene zijde de constructie op druk en aan de andere zijde op trek wordt belast, doet de spanner niks. Deze neutrale lijn zal in een homogene sym. constructie samenvallen met de hartlijn.

Ik ga uit van een vlak tafelblad. Als je toestaat dat de spanner het blad bol trekt wordt het een ander verhaal. Daarmee bedoel ik niet dat de knikker er dan af rolt :).

Ik zou wel meer mensen willen horen over de vormgeving.

mvg
klaas0639
 
A

Athanor

Guest
Beschouw je de spanners als hierboven besproken dan ook als ondersteuning ??
Ja, daar gaat het al mis als ik te pragmatisch te werk ga.... ik had natuurlijk een lijst met gebruikte definities moeten maken:eek:
In dit geval bedoel ik hulpmiddelen die beogen het blad recht te houden!

Fons

P.S. mijn vrouw kijkt ook altijd zo bijzonder als ik de tafels observeer;)
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Het infresen van bv u-profielen van, laat zeggen 25 mm hoog (kijk dan maakt 3 mm wel verschil) heeft mijns inziens wel degelijk zin. Dat wil zeggen in de breedterichting. De bedoeling is vooral kromtrekken te voorkomen door werking van het hout. Voor een tafel van twee meter lengte zouden 3 of 4 profielen moeten voldoen.
Of je ze gebruikt heeft dan vooral te maken met het soort hout, de kwaliteit ervan, de vochtigheid tijdens verwerken en voor wie je de tafel maakt. Voor een klant neem je liever minder risico. Gebruik in de lengterichting -tegen doorzakken- lijkt mij zeker over die lengte, niet zinvol.
En beiden tegelijk gaat niet ;-).

Het verhaal van @Vincent over trek- en drukkrachten klopt volgens mij verder wel.

Van de vormgeving ben ik eerlijk gezegd minder gecharmeerd. Dat heeft vooral met verhoudingen te maken en plaatsing van de poten. Ondanks de ranke uitstraling van de afzonderlijke onderdelen (poten en blad zonder regels) maakt het geheel een iets te lompe indruk.
De versie met het kastje vind ik zelfs nog erger: technisch erg mooi en consequent, maar esthetisch te weinig eenheid en elegantie.
Ik hoop dat ik niemand beledig? Is natuurlijk ook een smaakkwestie....
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het
Van de vormgeving ben ik eerlijk gezegd minder gecharmeerd. Dat heeft vooral met verhoudingen te maken en plaatsing van de poten. Ondanks de ranke uitstraling van de afzonderlijke onderdelen (poten en blad zonder regels) maakt het geheel een iets te lompe indruk.
De versie met het kastje vind ik zelfs nog erger: technisch erg mooi en consequent, maar esthetisch te weinig eenheid en elegantie.
Ik hoop dat ik niemand beledig? Is natuurlijk ook een smaakkwestie....

Ja ik werd aangenaam getroffen door het "technisch grapje" (en dat is niet badinerend bedoeld, ik vind het echt leuk). Maar naarmate ik er langer naar keek ging de vormgeving me doen twijfelen. Dat het toch in mijn hoofd bleef rondzingen kwam waarschijnlijk door de nog niet verwoorde behoefte om het ontwerp zo aan te passen dat de vormgeving in evenwicht komt. Inderdaad NeoEko, het is nu niet elegant. En toch.... wordt ik blij van het ontwerp.

Mvg
klaas0639
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
ik hoop met deze constructie het gevoel te hebben dat er geen regels zijn.
waar de blokjes tussen het blad en de poten zitten moesten normaal afstandsbussen in inox komen om zo een zwevend blad te krijgen maar zo was de tafel niet stabiel genoeg.

DSC_1587.jpgDSC_1592.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Verbazend wat het doet met de stijfheid. Klaas zou gelijk hebben als de span-strip precies op de hartlijn zou lopen, maar hoe meer deze onder de hartlijn ligt hoe groter het effect wordt.

Hartlijn ?? Jaap en Klaas, kan een van jullie me dit (liefst aan de hand van een tekening) verduidelijken ??

EDIT:
Bedoelen jullie het hart vanuit de lengte en/of de breedte van de tafel of...
bedoelen jullie met de hartlijn het midden van het blad (bij 30 mm dikte van het blad is de hartlijn dus 15 mm)
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
@NeoEko
Nee natuurlijk beledig je niemand... mij in ieder geval niet. En wat je zegt, over smaak valt niet te twisten. ;)

Ik zelf vind de tafel helemaal aan het begin van dit topic wel mooi. Een rank en groot blad, waardoor de balans tussen grootte van de tafel t.o.v. de tafelpoten beter in balans is.
De poten zijn enerzijds fors, maar door het gebruik van de open constructie met dunne balkjes tegelijkertijd ook wel weer rank... ik kan het wel waarderen.
Zoals eerder al opgemerkt vind ik het bureau esthetisch wat minder. Wellicht dat het met een groter blad of en iets ranker ladeblok beter in balans zou kunnen zijn.

Maar... waar ik vooral erg gecharmeerd over de wijze van uitvoering. Het prikkelt de zinnen in zowel uiterlijke als technische zin.

@Vincent:
Ook een mooie oplossing. Dank voor deze aanvulling !
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ja, daar gaat het al mis als ik te pragmatisch te werk ga.... ik had natuurlijk een lijst met gebruikte definities moeten maken.
In dit geval bedoel ik hulpmiddelen die beogen het blad recht te houden!

Helder Fons... Ennuh, ik zal mijn vrouw zeggen en dat er meer vrouwen zijn die het gedrag van tafel-fetisjisten opmerkelijk vinden ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.