Ik vind dit altijd leuke materie om over na te denken, al vraag ik me altijd af in hoeverre je echt zelfvoorzienend moet zijn. Van wat ik begrijp via een bevriende Oekraïner werken de nutsvoorzieningen daar in tijden van oorlog over het algemeen prima. Regionaal zijn er natuurlijk van tijd tot tijd problemen met electra en water voorziening die men over het algemeen wel weet op te lossen. Ik denk dat het advies om je zelf voor te bereiding om een aantal dagen zelfvoorzienend te zijn het juiste is. Het volledig zelfvoorzienend zijn voor stroom en water klinkt leuk maar is volgens mij niet nodig. Het lijkt me meer nuttig om zelfvoorzienend te zijn qua geld. In tijden van oorlog krijgt de economie een flinke tik, mocht jouw baan ineens niet meer mogelijk zijn heb je geen inkomsten meer. De handel in goederen die men nodig heeft zal toch door blijven gaan, maar zonder geld kun je daar niet aan mee doen. Ik zou die 15k investering voor een deftig batterij systeem liever als spaargeld hebben als we in een oorlogssituatie komen. Zolang de bank hypotheek blijft innen kan ik vast wel bij mijn spaargeld en anders is een voorraad cash in huis de meer robuuste oplossing.
Wat betreft de stroomvoorziening zijn er verschillende producten op de markt die offgrid ondersteuning in combinatie met zonnepanelen. Lijkt me geen slecht idee om zoiets in huis te hebben om een paar dagen te overbruggen. Bijvoorbeeld Victron heeft een heel scala aan producten van groot tot klein om een batterij systeem met net connectie en zonnepanelen, dat kun je met verschillende componenten samenstellen zoals je wilt.
Een alternatief is een portable power station, er zijn inmiddels een hele hoop verschillende aanbieders. Dit zijn systemen met een batterij, oplader, omvormer en bijna altijd een ingang voor zonnepanelen in 1 doos. Ik heb een kleine in de camper voor de stroom voorziening, die dingen hebben geen net connectie nodig om op te laden. Deze apparaten kunnen via een klein zonnepaneel systeem opladen om vervolgens 230 te leveren om een groter panelen systeem op te starten. Wel even opletten hoe je dat in elkaar steekt, ik denk niet dat je zo'n knutsel systeem officieel niet in huis mag hebben. Ik zou aanrader om voor het investeren in batterijen en panelen te investeren in de juiste kennis om zulke systemen op te zetten op het moment dat het net faalt. Een kleine power station kan je van de nodige basis voorzien voor een aantal dagen terwijl jij die tijd heb om je groepenkast om te bouwen.
Voor wie zelfvoorzienend wil zijn is de energievraag is ook wel een ding om rekening mee te houden. Een koelkast draaien op een niet te grote batterij gaat prima. Koken op inductie zal lastiger worden, hoge piekbelasting vraagt om een relatief groot systeem, als je bij je huis kan koken op vuur is dit ook geen probleem meer. Warm water maken om te douchen vraagt niet heel veel energie als je een warmtepomp boiler hebt. In ons huishouden met 4 personen hebben we het over 2-3 kwh per dag, en dat ding vraagt zo'n 500-600 watt. En wat zou je verder nog hebben?