Stroomaggregaat

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
366
266
Van de week een bestelling gedaan van thuisbatterijen van EvaPower Thuisbatterij | Energieopslag voor Jouw Huis. Dit wordt als het goed is uiterlijk januari geleverd.

Een paar maanden geleden al een pre-order van een thuisaccu van HomeWizard gedaan gezien gezien de energie regels maar die heb ik inmiddels geannuleerd en ben voor eva-power gegaan, dit met oog op eventuele calamiteiten. Grote verschil is het feit dat de eva-power een powerstation is en je dus je apparaten op kan inprikken. Heb ook gelijk de grootste uitvoering besteld dus kan 6144Wh opslaan in totaal.

Ik heb ook de nodige zonnepanelen op het dak liggen, die kan ik met een kabel (die ik nog moet bestellen) direct inprikken op de accu's, opladen met panelen gaat volgens mij met maximaal 1200W.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.271
Klein-Brabant, Vlaanderen
Van de week een bestelling gedaan van thuisbatterijen van EvaPower Thuisbatterij | Energieopslag voor Jouw Huis. Dit wordt als het goed is uiterlijk januari geleverd.

Een paar maanden geleden al een pre-order van een thuisaccu van HomeWizard gedaan gezien gezien de energie regels maar die heb ik inmiddels geannuleerd en ben voor eva-power gegaan, dit met oog op eventuele calamiteiten. Grote verschil is het feit dat de eva-power een powerstation is en je dus je apparaten op kan inprikken. Heb ook gelijk de grootste uitvoering besteld dus kan 6144Wh opslaan in totaal.

Ik heb ook de nodige zonnepanelen op het dak liggen, die kan ik met een kabel (die ik nog moet bestellen) direct inprikken op de accu's, opladen met panelen gaat volgens mij met maximaal 1200W.
mogen we jouw kosten-baten-analyse ?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
366
266
mogen we jouw kosten-baten-analyse ?
Dat is bijzonder lastig uit te rekenen en waarschijnlijk voor iedereen anders. De initiele reden was dat ik de nachten wil kunnen overbruggen zonder energie van het net nodig te hebben. Mijn capaciteit is op basis van het typische energieverbuik per nacht, in elk geval wanneer de zon schijnt.

Daarnaast zijn er mogelijkheden met variabele tarieven voor de inkoop van energie, met automatiseren is het mogelijk de accu's te laten laden op momenten dat de energieprijzen goedkoop zijn.

Het feit dat er apparaten direct op aangesloten kunnen worden op de output en zelfs zonnepanelen op de input is de bonus waardoor ik besteld heb. Dus ja, natuurlijk snap ik dat ik met 6000Wh en zonnepanelen als bron niet ver ga komen maar ik denk dat ik een heel eind kom in een aantal basisbehoeften over een aantal dagen door spaarzaam om te gaan met energie als de energieleveranciers niet werken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
een kennis van me heeft een tool online staan die, op basis van je kwartierwaarden over 1 jaar (logging te activeren en vervolgens op te vragen bij Fluvius) berekent wat de mogelijke winst is van een thuisbatterij voor je eigen situatie. dat is een hobby project zonder commerciële bedoelingen.
de gemiddelde resultaten van alle berekeningen zijn ook te zien en dat is
~300€/jr voor een 5kWh batterij en ~375€/jr voor een 10kWh batterij met huidige energieprijzen.
met een investering van resp ~5k€ of 7k€ kom je dan aan terugverdientijd van 16-18jr, maw ongeveer de levensduur van de batterij. maw je krijgt in het beste geval je geld terug.
2%/jr capaciteitsverlies (waardoor je na 15jr 1/4 van je capaciteit kwijt bent) wordt niet meegerekend. toekomstige opbrengsten worden niet geactualiseerd. …
m.a.w. zelfs met erg optimistische aannames moet je al een sterk van het gemiddelde afwijkend verbruiksprofiel hebben om eraan te verdienen.

het natuurlijk best mogelijk dat dit in andere landen, waar elektriciteit niet gebruikt wordt als een vorm van belastingen anders is.

dit alles is geldig in normale omstandigheden.
de waarde van de gemoedsrust om verder te kunnen als het net plat gaat, waar het hier eigenlijk over ging, is moeilijk in geld uit de drukken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
dit alles is geldig in normale omstandigheden.
de waarde van de gemoedsrust om verder te kunnen als het net plat gaat
Wat jij schrijft klopt,
Bedenk daarbij ook dat opladen van die accu’s gestuurd wordt door wifi / internet vanaf je groepenkast, vraag is of dat allemaal blijft werken.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
een paar dagen zonder stroom is voor de meeste mensen alleen een beetje ongemak.
Als het lang duurt zijn drinkwater en eten de eerste zaken die van belang zijn.
Daarna komen je sociale eigenschappen in een groep kan je leven en de taken verdelen
in je eentje is het overleven en dat is heel iets anders.

wat kou betreft daar kan je je prima op kleden.
ik heb in een koepeltentje geslapen bij nachtvorst
Een dergelijke kleine ruimte is door je eigen warmte toch best snel een stuk warmer dan de omgeving
dat kan je ook in je huis toepassen door met je gezin bijvoorbeeld in een kleine slaapkamer te verblijven in plaats van in de grote woonkamer.

jorisvh

Post veel
bij wat voor soort contract. Vast, variabel of dynamisch?

EDIT: sorry, laat maar, je zit in Belgie. In Nederland is "alles" anders.
de berekening van het effect van een batterij op afname en injectie blijft gelden. de strategie is hier vrij basic: batterij opladen bij overschot en batterij eerst gebruiken, enkel relevant voor vaste of dynamische tarieven dus. en dit kan je met wat formules in excel makkelijk zelf programmeren.
met dynamische tarieven (die in België nog in de kinderschoenen staan) heb je een betere strategie nodig en naast historische data van verbruik ook historische prijsinfo. en, de veronderstelling dat het verleden relevant is voor de toekomst.

volgens mij blijft - voor België - gelden dat het enkel opbrengt als je atypisch bent en over hebt als de rest tekort heeft of andersom.

en als je verder wil kunnen als het net plat gaat kom je er niet met standaard oplossingen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
bij de dynamische tarieven in nederland zijn de prijzen ca. 2 dagen vooraf bekend je kan de accu dan ook gebruiken om de goedkoopste momenten te benutten om stroom af te nemen van het net.
er zijn diverse arduino projecten gaande met dit principe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.