Stroomaggregaat

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.302
162
Enkhuizen
Wij hebben al jaren een dieselaggregaat van 6.5 Kva, zeg maar 5000 watt en daar draait dan het hele huis op indien nodig. De diesel van Aspen is bij lange na niet goedkoop, maar door steeds zo nu en dan een klipje te kopen hebben we in de loop der tijd een aardig voorraadje opgebouwd. Het spul is zeer lang houdbaar. Daarnaast nog een benzineuitvoering van het zelfde vermogen plus voorraad Aspen blauw. Tja, niets is voor eeuwig, maar een tijdje zingen we het wel uit.
En hoe sluit je dat dan aan op het huisnet?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Ik sluit de toevoer vanaf de meter af en heb op de deel waar het aggregaat staat twee punten waar ik het aansluit. Ik weet het, zo hoort het niet maar het werkt wel. Dan zijn vriezers, koelkast , verlichting en wasmachine in staat te werken. Computer e.d. laat ik maar even voor wat ze zijn, maar dat is in zo'n geval ook niet zo nodig. Maar zoals al eerde iemand opmerkte, je moet wel een heleboel brandstof hebben om het lang vol te houden en ik denk dat onze aandacht eerder uit gaat naar het overleven zonder stroom. Daarom vriezen we steeds minder in en wecken veel meer. Als er ooit echt beroerde situatie ontstaat helpen die paar honderd liter brandstof ons ook niet meer en ben ik blij met ons bos van 1.5. Ha. Dan hebben we het i.i.g. warm en kunnen koken. Want vergeet niet, als er echt langdurig geen prik meer is in het stopcontact, er waarschijnlijk ook geen gas en water meer zal zijn, en evenmin een werkend riool in de meeste gevallen.

• Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
535
789
47
Breda
Zo'n houtgestookte cv heb je geen ruk aan, zonder stroom. En je verwarmt natuurlijk niet je hele huis. Alleen de kamer waar je kachel staat. Daar ga je in koude tijden in wonen met je hele familie.
Ik had het over een offgrid versie van de Ökofen hout cv. Mooie systemen die bedoeld zijn voor bijvoorbeeld het hoge noorden.

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
118
38
Alkmaar
Ik zou er niet te veel van maken. Je mag je in Nederland immers niet verdedigen en de politie is tegen die tijd te druk om jou te beschermen.

Als jouw huis als enige in de straat een paar dagen licht heeft, een werkende koelkast heeft, voedsel en warmte? Reken er maar op dat na een week alles weg is. Zorg dan wel voor een grote EHBO koffer, zal je nodig hebben!

Meer ontopic, zo'n Honda 2kW loopt best lang op een fles aspen. Kan je af en toe de vriezer en koelkast even laten koud worden. Daarna moet hij wel 24 uur koud blijven als je de deur niet opent.
Vroeger was maar een kamer in het huis warm en in je slaapkamer een lekkere dikke deken, dus een openhaard (binnenkort verboden in uw gemeente...) zou je redmiddel wel eens kunnen zijn.
Verder zou ik eerder investeren in kennis, kunde en gereedschap. :cool:

• Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Wat is dan de meerwaarde van dat cv gedeelte? Als je met je houtvoorraad zo lang mogelijk wil doen, zal je het te verwarmen deel van het huis zo klein mogelijk moeten maken. Zo'n ding is leuk om je huis mee te verwarmen in een normale situatie. Hout dat in het zicht ligt, ben je binnen een week kwijt aan mensen die met meer zijn en het ook koud hebben.

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
12
6
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
Vroeger was maar een kamer in het huis warm en in je slaapkamer een lekkere dikke deken, dus een openhaard (binnenkort verboden in uw gemeente...) zou je redmiddel wel eens kunnen zijn.
Verder zou ik eerder investeren in kennis, kunde en gereedschap. :cool:
Een voordeel.. Als er geen stroom meer binnenkomt is Stookwijzer | Atlas Leefomgeving ook niet meer te bezoeken. En voor mijn gemak(srust) neem ik dan maar 'groen' aan als resultaat.

• Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.131
Gaanderen
Er staan een aantal mooie essen hier in de straat. De vraag is hoe krijg je dat natte hout in de brand. Gelukkig heb ik nog een aantal kuub droog liggen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Essen is, met enige goeie wil, zelfs vers te stoken... niet echt geweldig maar beter dan niets.
Bevat namelijk veel minder water dan andere houtsoorten.

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
215
33
Wanroij
Ik lees even geïnteresseerd mee. Toevallig dezelfde discussie thuis gehad.
Ben wel benieuwd of bij een grote stroomstoring er evengoed gas uit de pijp komt, dat gas word ergens toch ook door gepompt(met stroom?)
Afijn. Ben ook aan het zoeken naar een kleine generator, als slaapapneu patiënt zou ik dat wel erg waarderen, en mijn directe omgeving ook. Slapen zonder mijn c-pap apparaat daar word ik erg chagrijnig van...

• Leuk
Waarderingen: luk knops

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Daar kan je niet op koken. Zo'n ding is prima voor een huis dat op hout verwarmd wordt in normale omstandigheden. Maar ze nemen veel ruimte in. Je hebt veel meer aan een kleine kachel waar je op kan koken. En in het bijgevoegde verhaaltje, doen ze alsof elke gietijzeren houtkachel het rendement van een open haard heeft en dat valt dus wel mee. S'avonds even een uurtje de kachel aan, kan je met zo'n tegelkachel wel vergeten.

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
535
789
47
Breda
Isolatie is efficienter dan verwarming. In mijn zelf gebouwde cabin hoef ik geen kachel aan te doen wanneer we met 4 personen binnen zitten terwijl het buiten vriest. En ja, er wordt dan ook nog voldoende geventileerd.

Meest blij ben ik met mijn koude kelder die ik heb laten ingraven naast mijn huis. Temperatuur is gemiddeld 10-15 graden het hele jaar door. Volgestopt met meel, rijst en weckpotten met groente uit eigen tuin. Ook een grote pot met eieren die in kalkwater liggen. Nu m’n kipjes een winterstop houden heb ik nog steeds verse eieren. 🤗

Komend jaar ga ik met een bevriende jager kijken hoe we zijn overschot aan damherten, konijnen en ganzen kunnen conserveren.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.033
542
Noord-Veluwe
Tja, dat met die kelder was ook mijn idee. Maar ze kregen 'm niet goed afgezonken in het grondwater. En om te voorkomen dat hij later alsnog omhoog gedrukt zou worden hebben ze zo ongeveer een halve meter beton om de prefab bak heen gestort. We hebben nu dus de betonnen binnenkant. Dan een dikke laag isolatiemateriaal. En tenslotte een slotgracht vol beton. Alles bij elkaar is de wand nu tegen de 80 cm dik geworden. Op zich allemaal geen probleem. Maar je wilt graag dat een kelder koel is. Nou, dat is de mijne dus niet. Die is het hele jaar door slechts 2 graden kouder dan de rest van het huis. Jammer, want ik heb er altijd heel veel ingemaakt, gedroogd en anderszins bereid spul uit de moestuin in staan. Het enige voordeel dat ik zie is dat de kelder zo'n beetje bombproof is. 😏

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
535
789
47
Breda
Tja, dat met die kelder was ook mijn idee. Maar ze kregen 'm niet goed afgezonken in het grondwater. En om te voorkomen dat hij later alsnog omhoog gedrukt zou worden hebben ze zo ongeveer een halve meter beton om de prefab bak heen gestort. We hebben nu dus de betonnen binnenkant. Dan een dikke laag isolatiemateriaal. En tenslotte een slotgracht vol beton. Alles bij elkaar is de wand nu tegen de 80 cm dik geworden. Op zich allemaal geen probleem. Maar je wilt graag dat een kelder koel is. Nou, dat is de mijne dus niet. Die is het hele jaar door slechts 2 graden kouder dan de rest van het huis. Jammer, want ik heb er altijd heel veel ingemaakt, gedroogd en anderszins bereid spul uit de moestuin in staan. Het enige voordeel dat ik zie is dat de kelder zo'n beetje bombproof is. 😏
Haha, heel herkenbaar.
Ik heb er voor gekozen om er maar een mancave bovenop te zetten. Was goedkoper dan muren van 80cm dik.
in het begin merkte ik dat de temperatuur in de kelder heel erg schommelde. Maar nadat ik de plafond van de kelder geïsoleerd heb blijft de temperatuur erg stabiel laag. Moet nog wel aan de slag om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen.

Mijn kelder muren zijn slechts 25cm dik. 80cm is wel stukken beter bij een aanval met kernwapens. 😂

• Haha
Waarderingen: hdv

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.886
1.106
Leeuwarden
Daar kan je niet op koken. Zo'n ding is prima voor een huis dat op hout verwarmd wordt in normale omstandigheden. Maar ze nemen veel ruimte in. Je hebt veel meer aan een kleine kachel waar je op kan koken. En in het bijgevoegde verhaaltje, doen ze alsof elke gietijzeren houtkachel het rendement van een open haard heeft en dat valt dus wel mee. S'avonds even een uurtje de kachel aan, kan je met zo'n tegelkachel wel vergeten.
Ik krijg de indruk dat je het principe van een tegelkachel niet goed begrijpt. Je kunt op dit model inderdaad niet koken. Maar als je een dergelijke kachel in de middag een uurtje flink stookt, straalt hij de hele avond een aangename warmte uit. Wij weten dit uit ervaring met onze Finse Speksteenkachel. Speksteen houdt de warmte overigens nog efficiënter vast een geeft die geleidelijk af.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
475
202
Noardeast-Fryslân
Een alternatief is uiteraard het kopen van een camper. Moet hij wel of-grid kunnen functioneren uiteraard. Heeft meteen een extra voordeel: mocht de grond je te het worden onder de voeten dan staat je mobiele 2e huis al klaar.

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
118
38
Alkmaar
Een alternatief is uiteraard het kopen van een camper. Moet hij wel of-grid kunnen functioneren uiteraard. Heeft meteen een extra voordeel: mocht de grond je te het worden onder de voeten dan staat je mobiele 2e huis al klaar.
Of een zeilboot. Dan is eten je limiterende factor.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.645
1.085
Riemst
Haha, heel herkenbaar.
Ik heb er voor gekozen om er maar een mancave bovenop te zetten. Was goedkoper dan muren van 80cm dik.
in het begin merkte ik dat de temperatuur in de kelder heel erg schommelde. Maar nadat ik de plafond van de kelder geïsoleerd heb blijft de temperatuur erg stabiel laag. Moet nog wel aan de slag om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen.

Mijn kelder muren zijn slechts 25cm dik. 80cm is wel stukken beter bij een aanval met kernwapens. 😂
Je kan er een warmtepompboiler in zetten. Dan wordt je kelder nog koeler en droger.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.