Steltman Stoel

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.901
1.077
Omgeving Eindhoven
Dus eerst eens proberen maken met goedkoop vuren uit de Gamma en dan voor echt met beter hout.
Voor dat soort klussen gebruik ik vaak pallethout, is nog goedkoper 😎. Vooral aan pallets waar metselstenen of bestrating op hebben gestaan zitten mooie balkjes, mits je ze goed spijkervrij maakt en het niet erg vindt dat er wat spijkergaten in je testwerkstukken zitten. En handels in bouwmaterialen en bestrating hebben er vaak een hoop liggen waar ze graag vanaf willen.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
650
405
Twente
Dus eerst eens proberen maken met goedkoop vuren uit de Gamma en dan voor echt met beter hout.
Dat was ik oospronkelijk ook van plan, maar wanneer je de kopse maten in verhouding wilt houden met het origineel moet je rare houtmaten hebben, en zelfs balken verlijmen. Tulpenhout is redelijk gunstig geprijsd, en is ook kops mooi glad te schaven. Met vuren krijg je dat niet zo mooi. Misschien gebruiken om de verbindingen te oefenen, maar zou er denk ik geen stoel van maken.

• Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
468
217
Wetteren, Belgie
Dat was ik oospronkelijk ook van plan, maar wanneer je de kopse maten in verhouding wilt houden met het origineel moet je rare houtmaten hebben, en zelfs balken verlijmen. Tulpenhout is redelijk gunstig geprijsd, en is ook kops mooi glad te schaven. Met vuren krijg je dat niet zo mooi. Misschien gebruiken om de verbindingen te oefenen, maar zou er denk ik geen stoel van maken.
Bedankt voor de tip

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
650
405
Twente
Naar aanleiding van mijn stoel wou mijn vader er eigenlijk ook wel een.... Dus ik heb er nog een gebouwd!

Ging een stuk sneller dan de vorige, nu ik ook zeker weet dat is m'n maatvoering kan vertrouwen....
Weer begonnen met planken van Fijnhout Drenthe, wederom tulpenhout. Ben daar goed geholpen, met een medewerker fijn door de balken gesnuffeld tot ik iets moois had.

1716672494287.png

Al vrij snel de basis voormekaar:
1716672553464.png

Zitting lijmen (zitten deuvels tussen):
1716672597635.png

... En op maat maken...

1716672650210.png

Droogpassing, ook nog kijken of alles kwa maatvoering / haaksheid klopt:
1716672685164.png

Het verlijmen heb ik nu anders aangepakt, en m.i. veel fijner. Ik verlijm eerst alles wat aan de zitting zit, en het korte stukje aan de achter "C" vorm. De rugleuning en armleuning zijn echter nog niet verlijmd:
1716672822688.png

... die komen daarna:

1716672889998.png

Voor de finish wou m'n vader graag een grenen kleurtje. Ondertussen had ik thuis iets met monocoat gedaan, en dat beviel heel goed. Dus samples "pine" besteld, maar uiteindelijk toch de "pure" aangebracht.

1716672987839.png

Aangezien ik de stoel eigenlijk een paar maanden geleden al had zullen opleveren had ik "mijn" stoel dan maar als placeholder aan m'n ouders uitgeleend. Gisteren heb ik de stoel afgeleverd en m'n eigen stoel weer mee naar huis genomen. Dat gaf wel de gelegenheid om het "setje" even op de foto te zetten!

1716673428629.png

Bijlagen

• 1716673398207.png
    1716673398207.png
    482,7 KB · Weergaven: 4

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.