Ik dacht dat een domino, en dus wellicht ook een losse pen, sterker zou zijn dan een deuvel. En omdat ik ook voor deuvels geen mal heb heb ik maar voor de pen gekozen. Al is het erg lastig om midden in een vlak dit precies uit te meten! Hopelijk gaat het straks allemaal passen....Origineel is deze stoel met deuvels. Maar dat zie je toch niet. Ga je dit model nog afwerken?
Waarschijnlijk is een domino of losse pen sterker maar daar gaat het niet om. Ik heb jaren geleden geholpen met het maken van een stuk of 6 van deze stoelen en die moesten lijken op het origineel dus ook het patina geprobeerd na te maken. Toen was ik nog niet zo ver met houtbewerking als nu. Heb dus het grove werk gedaan. Zelf vind ik namaken met het doel te zeggen dat ze origineel niet mijn ding. Ik zelf kijk was de makkelijkste en beste oplossing is. Deuvels is niet altijd makkelijk uit te meten.Ik dacht dat een domino, en dus wellicht ook een losse pen, sterker zou zijn dan een deuvel. En omdat ik ook voor deuvels geen mal heb heb ik maar voor de pen gekozen. Al is het erg lastig om midden in een vlak dit precies uit te meten! Hopelijk gaat het straks allemaal passen....
Dit exemplaar is meer bedoeld om wat handigheid te krijgen in het maakproces. Ik heb nog niet nagedacht over een afwerking. Ik heb nog wat Polyvine liggen....
Inderdaad altijd handig om een prototype te maken, nu kan je nog fouten maken en dus bij de definitieve stoel alles goed doen.Dit exemplaar is meer bedoeld om wat handigheid te krijgen in het maakproces.
Ook met een Domino ontkom je er niet aan om af te tekenen. Inderdaad zo dun mogelijk met een potlood aftekenen (bij zacht hout niet te hard drukken dus ook, om geen afdruk in het hout achter te laten) en later weggummen en nog even met een schuurpapiertje erover. Schuren sowieso pas na het droog passen, dus na het maken van de verbindingen en voor het lijmen bij panelen waar je anders moeilijk bij kunt met schuren. En anders eerst lijmen/monteren en dan pas schuren voor plekken waar je na het monteren nog makkelijk bij kunt.Om de losse gaten in te frezen (voor de pen-gat verbinding) moet ik de plaatsen aftekenen. Ik denk dat ik die alleen weg kan krijgen dmv schuren? Hoe doen jullie dit? Of heeft iedereen een Domino?
Inderdaad gewoon vlakschuren (of -schaven als het een groter verschil is).Gewoon vlak schuren? Of komt dit eigenlijk alleen voor bij beginners?
Vurenhout is inderdaad niet makkelijk te schaven rondom de noesten. Heb gisteren nog wat metertjes door de Hammer gehaald, en ondanks de spiraal-as toch wat minder mooie stukken. Inderdaad met warrige draad. Terwijl het eiken van laatst eruit kwam zo glad dat schuren bijna niet nodig leek.Ik merk dat ik met schaven soms meer verniel dan dat het opknapt. Ligt dat vooral aan mijn gebrek aan schaafkwaliteit of heeft het ook te maken met het vurenhout met noesten?
Ondanks dat ik echt secuur en haaks probeer te werken ontstaat er soms een verschil na het verlijmen. Ik zal de volgende keer de gaten iets langer frezen zodat de losse pennen iets bewegingsruimte hebben, maar hoe lossen jullie dit op? Gewoon vlak schuren? Of komt dit eigenlijk alleen voor bij beginners?