Stalen HEA balk en staander aan elkaar bevestigen

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.318
647
Moordrecht
Damn, wat een discussie! Maakt de beslissing ook niet makkelijk. Morgen ff wat schroefstempels halen iig..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.073
3.018
Stempels zo zetten, dat je de stalen balk er nog tussen krijgt en hem op zijn plaats kan rijden. Wordt nog een flinke vracht puin.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.318
647
Moordrecht
Heb nog een bak staan, al zal niet alles daarin gaan. Wordt wel een flinke balk, van 4,3 m, heb er nu al respect voor. Heb nog niet helemaal duidelijk hoe of wat, ben er wel een beetje huiverig voor
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.318
647
Moordrecht
Ok, dit gaat nu echt gebeuren. Het is een HEA140 geworden, het is een krijgertje.. van 4,80m. (had de breedte met de lengte verwisseld in eerste instantie, meten is weten!) Komend weekend gaat de muur eruit. Ik laat 40 cm staan waar ik de balk op kan leggen en aan de andere kant ligt hij in een gat in de binnenmuur. Nu is de vraag: hoeveel ruimte laat ik over om er ondersabelingsmortel tussen te krijgen? ook dat heeft ruimte nodig, ik kan wel proberen om het er zo strak mogelijk in te krijgen, maar daarmee zit 't nog niet vast. Tips?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu is de vraag: hoeveel ruimte laat ik over om er ondersabelingsmortel tussen te krijgen? ook dat heeft ruimte nodig, ik kan wel proberen om het er zo strak mogelijk in te krijgen, maar daarmee zit 't nog niet vast. Tips?
bij de metalen profielen die ik hier geplaatst heb, lag de mortel er wanneer elk profiel geplaatst werd
links + rechts een vast stukje plaatsen dat niet meer verschuift
daar rond meer mortel dan nodig is
het profiel tot op het vast stuk laten zakken
tegelijk drukt het de mortel samen & het teveel weg
mortel er nadien onder wringen kan
maar in mijn werkwijze heb ik meer vertrouwen
elk profiel ligt er al 30 jaar en draagt 1.200 kg
ze hebben een kleine aardbeving doorstaan
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
313
omgeving Rotterdam
Voordat je ondersabelt, waar ligt de balk dan op?
Als je vulplaatjes gebruikt, kijk dan of je de mortel er met een voegijzer goed in kan drukken. Voor de voetplaten van ons hekwerk heb ik eerst alles op hoogte gezet met moeren en vervolgens met gietmortel alles aangegoten, zoals wij dat bij brugopleggingen ook doen. In de palen voor het hek zit geen beweging meer in.

Bij de methode van ZotVanHout kun je veel voorbereiden in alle rust, maar je hebt minder controle bijvoorbeeld of de balk wel waterpas blijft liggen of dat je mortel wegdrukt bij het plaatsen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
418
184
Groene Hart
Als je er later ondersabelings mortel onder stopt, let er dan op dat je krimpvrije mortel neemt, die is daar speciaal voorbedoeld.
Normale mortel krimpt iets bij het drogen, en ik weet niet of dat in jouw geval kwaad kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en mk23

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.073
3.018
Je gooit een kwak specie in het gat , legt de balk er in en dan tik je er met een hamer op totdat de specie op dikte is. Daarna metsel je de rest van het gat dicht. Even aan laten trekken en met de voegspijker doorstrijken. Daarna eventueel afbezemen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
De balk goed leggen en klemmen met wat wiggen bijvoorbeeld en een cm of 2 overhouden voor de ondersabelingsmortel er met een voegspijker in te duwen lijkt mij het makkelijkst. Later kun je de wiggen er weer uithalen en ook de openingen volproppen met mortel. Krimparme gietmortel kan ook maar dat moet de situatie toelaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij de methode van ZotVanHout kun je veel voorbereiden in alle rust, maar je hebt minder controle bijvoorbeeld of de balk wel waterpas blijft liggen of dat je mortel wegdrukt bij het plaatsen.
iets bijstellen
met 'vast stukje' doel ik op een steun die je onder beide uiteinden van het profiel legt
een hea 160 is 160 mm breed
ligt die 100 mm op, zorg dan voor een vaste strook van minimum 160 mm lang en bv 30 mm breed, die je dwars op de lengterichting van het profiel legt
die strook kan je vooraf waterpas leggen met al dan niet mortel er onder
om de strook aan beide uiteinden van het profiel op dezelfde hoogte te leggen, gebruik je een laserwaterpas
in het vlak van 100 x 160 mm heb je nog 70 mm over waar je mortel kan leggen die onder het profiel komt
wegdrukken zie ik niet direct gebeuren
plat drukken wel, waardoor de mortel goed aansluit en ondersteunt
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.318
647
Moordrecht
Het plan was om de balk tegen het plafond (dwars op de balken) aan te drukken en dan in de ruimte tussen het stukje muur en de onderkant van het gat de mortel met een voegspijker idd ertussen te vrotten. gat dichtmetselen idd en de boel uiteindelijk aftimmeren. mortel tussen houten balken en staal lijkt me niet wenselijk. Cementgebonden producten en hout gaan op de lange termijn niet samen. daarbij verwacht ik een hechtingsprobleem op het staal

Ik kan me natuurlijk vreselijk vergissen in de werkwijze, maar dat was iig het plan. Heb al een paar goeie tips gezien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.073
3.018
Ondersabelen met een voegspijker gaat op zich prima, maar hou genoeg ruimte. Met een 6mm voegspijker sta je te klooien om het gat te vullen. Houten balken en cement lijkt me geen probleem, er zijn vele wijken zo gebouwd. Pas in de eind 60 er jaren ging men betonnen vloeren gebruiken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.318
647
Moordrecht
Komt wel goed dus..

Wb cement en hout: zolang er geen vocht bijkomt is het idd ok, anders heb je kans dat uitzettend hout je beton (of mortel) beschadigd.

Ik ga er een topic voor aanmaken, thx allen!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.188
443
met een gewone voegspijker kan je eigenlijk te weinig kracht uitoefenen om een stalen ligger goed te ondersabelen
houd een voeg van 30mm aan

zelf heb ik een stukje hardhout en een vuistje gebruikt om de voeg goed te vullen maar dat was in een steens muur dan heeft de sparing een achterzijde die de mortel tegenhoud.

bij een spouwmuur kan je beter een plankje in de spouw plaatsen
en voor de voeg een gietmortel gebruiken zodat het hele profiel goed oplegd en daarna pas de rest van het gat dichtmetselen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.318
647
Moordrecht
met een gewone voegspijker kan je eigenlijk te weinig kracht uitoefenen om een stalen ligger goed te ondersabelen
houd een voeg van 30mm aan

zelf heb ik een stukje hardhout en een vuistje gebruikt om de voeg goed te vullen maar dat was in een steens muur dan heeft de sparing een achterzijde die de mortel tegenhoud.

bij een spouwmuur kan je beter een plankje in de spouw plaatsen
en voor de voeg een gietmortel gebruiken zodat het hele profiel goed oplegd en daarna pas de rest van het gat dichtmetselen.
Deze tips ter harte genomen, dank daarvoor! Ik zat zelf al op ruim 4 cm bij het muurtje en 2,5 aan de andere kant. Helaas kwam de tip voor wat achter in het gat te laat, balk zat er al in.. Dus ik heb geprobeerd er een 2,5 x 15x8 cm blokje tussen te rammen, maar dat zit nu muurvast en ik krijg het ook geen mm verder. Voorin wel 2,5, maar achterin blijkbaar niet. Wel gat vullend en de breedte van de steen, dus ik ben geneigd om het te laten zitten. Anders wordt het uitboren.. Krijg er nu toch geen mortel mee tussen
De andere kan heb ik bekist en met een lang end hout naar achteren gemept. Weer zonde van het mooie stukje wengé, dat dan weer wel:ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.