Damn, wat een discussie! Maakt de beslissing ook niet makkelijk. Morgen ff wat schroefstempels halen iig..
bij de metalen profielen die ik hier geplaatst heb, lag de mortel er wanneer elk profiel geplaatst werdNu is de vraag: hoeveel ruimte laat ik over om er ondersabelingsmortel tussen te krijgen? ook dat heeft ruimte nodig, ik kan wel proberen om het er zo strak mogelijk in te krijgen, maar daarmee zit 't nog niet vast. Tips?
iets bijstellenBij de methode van ZotVanHout kun je veel voorbereiden in alle rust, maar je hebt minder controle bijvoorbeeld of de balk wel waterpas blijft liggen of dat je mortel wegdrukt bij het plaatsen.
Deze tips ter harte genomen, dank daarvoor! Ik zat zelf al op ruim 4 cm bij het muurtje en 2,5 aan de andere kant. Helaas kwam de tip voor wat achter in het gat te laat, balk zat er al in.. Dus ik heb geprobeerd er een 2,5 x 15x8 cm blokje tussen te rammen, maar dat zit nu muurvast en ik krijg het ook geen mm verder. Voorin wel 2,5, maar achterin blijkbaar niet. Wel gat vullend en de breedte van de steen, dus ik ben geneigd om het te laten zitten. Anders wordt het uitboren.. Krijg er nu toch geen mortel mee tussenmet een gewone voegspijker kan je eigenlijk te weinig kracht uitoefenen om een stalen ligger goed te ondersabelen
houd een voeg van 30mm aan
zelf heb ik een stukje hardhout en een vuistje gebruikt om de voeg goed te vullen maar dat was in een steens muur dan heeft de sparing een achterzijde die de mortel tegenhoud.
bij een spouwmuur kan je beter een plankje in de spouw plaatsen
en voor de voeg een gietmortel gebruiken zodat het hele profiel goed oplegd en daarna pas de rest van het gat dichtmetselen.