Stalen HEA balk en staander aan elkaar bevestigen

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
In mijn toekomstige werkplaats staat een muur in het midden die ik eruit wil hebben. Ik dacht de vloer op te kunnen vangen met een H-balk, aan de ene kant in de muur te plaatsen en aan de andere kant te ondersteunen met een stalen profiel (houten balk mag ook) Alleen, hoe ga ik die twee aan elkaar bevestigen? Ik kan ze aan elkaar lassen (moet nog wel iemand vinden die dat voor me kan doen), of een kopplaat op de koker (aan beide zijden) en dan in de grond en aan de ligger vastbouten.

Wie weet raad?167_2160.jpg

Dit is de foto vanuit de verkoop:
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Zomaar even een schot voor de boeg: Wat is de totale lengte/breedte maat van de nieuwe werkplaats? En weet je zeker dat die muur die je weg wilt halen dragend is? Los van die vragen: een HEA is nogal looiig, dus voor het gemak van monteren > gaten in de onderflens van de balk ter plaatse van de twee oplegpunten. Laat je het benodigde staalwerk door iemand prefab klaar maken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
1) lengte overspanning houten balken 4.20m, breedte 4,70m
2) Nee, maar hij is wel met die bedoeling gebouwd. De man die dat gedaan heeft werkte voor een bouwbedrijf, ik heb 'm ook gesproken, hij woont nog steeds hier op t dorp

Je kan de balken gezaagd kopen, dus als ik de goede maat opgeef, komt dat vast goed.

Wb gaten boren, in een flens die aan een koker gelast gaat worden kan ik zelf de gaten boren, de balk is wat lastig, die krijg ik niet onder mijn kolomboor met dat gewicht. Aan beide zijden hoeft niet, hij komt in de muur.

Ik heb ook geen idee of de balk zwaar genoeg is, al vermoed ik van wel. Maar dat is niet gebaseerd op enige vorm van kennis.

Maw, ik weet t niet zo goed. Lassen lijkt me het makkelijkst, alleen dat kan ik dus niet
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Kun je het trapgat niet verplaatsen? Druk je er een balk onder van muur naar muur.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bovenop en onderop de koker een plaat lassen (kan iedereen maar zou ik je leverancier laten doen, doen het dagelijks, hebben de spullen ervoor en draaien hun hand er niet voor om) waar aan de onderzijde 4 gaten (zeg 10mm) op de hoeken om te monteren met ankers. Aan de bovenzijde heb je de keuze om te bouten of met klemplaatjes te werken om de balk op zijn plaats te houden.

Plaatje hieronder is een doorlopende balk maar werkt prima voor een eindpunt.

1629390419909.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Hoe lang moet de ligger zijn en hoe hoog de kolom? En staat de muur op een betonvloer?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als de vloerbalken van muur tot muur lopen, zou ik kijken of je de stalen balk niet van muur tot muur kan laten lopen door hem wat op te schuiven. Een paal midden in je ruimte is onhandig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Er komt zo te zien niet veel gewicht op. De balk moet vooral het doorbuigen van de vloerbalken beperken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als de vloerbalken van muur tot muur lopen, zou ik kijken of je de stalen balk niet van muur tot muur kan laten lopen door hem wat op te schuiven. Een paal midden in je ruimte is onhandig.
Eens, is ook niet mijn ideaal. Trapgat ergens anders kan, maar dan moet er een hoop gezaagd worden. Opschuiven zou betekenen dat de balk dan iets minder dan een meter of twee van de deur afkomt, iets uit het midden dus. Is wel een serieuze mogelijkheid. Dan wordt deze dus wel gesteund boven een raam? Is dat niet al een zwakke plek? Tenzij het alleen om doorbuigen gaat
Daarbij is ook de vraag; Is de plaats waar de kolom komt te staan voldoende gefundeerd??
Ik denk een punt van aandacht.

M.vr.gr. jan
Een goeie, ik hoop maar dat Chevy gelijk heeft
Hoe lang moet de ligger zijn en hoe hoog de kolom? En staat de muur op een betonvloer?
Ligger zou zijn tot de rand vh trapgat 351cm, hoogte tot aan de balk 238 cm (gaat de HEA nog vanaf dus)

Houten balken zijn overigens 140mmx57mm, elke 60 cm
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Houten balken zijn overigens 140mmx57mm, elke 60 cm
Dan heb je de ondersteuning halverwege wel nodig. Als er geen constructie op staat maar alleen voor de vloer geeft dat een hoop vrijheid.
Loophoogte trap vrij houden en gewoon volledig oversteken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Kan je betere foto's maken van hoe alles zit? Waar zitten er ramen en deuren? zolder heeft die een schuine kap? Hoe hoog? Als ik van deze ene foto uit ga, zou ik de trap tegen de achterwand zetten, waar nu dat rode en witte kastje staan. Eventueel met een bovenkwart. Zijn de wanden in spouw gemetseld?
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ga ik doen. Wordt morgenavond

Wat de trap betreft, die ga ik doorzagen en dubbel scharnierend maken, zodat deze tegen het plafond hangt. Heb ik in m'n huidige werkplaats ook gedaan. Katrolletje en een tegengewicht, maken dat het prima werkt. Boven wordt alleen algemene opslag.

Muren zijn in spouw gemetseld idd, deur zit tegenover de trap en bij de achterste muur, naar de garage. Ramen naast de entree en naast de trap. Kap is schuin, nokhoogte is vanaf de verdiepingvloer een meter of 2,5-3. Muur naar de garage loopt boven door, met een doorgang met gemetselde latei.

Screenshot_20210819-225253_funda.jpg
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Balken 14.0x5.7 cm, overspanning 420.0 cm, 60.0 cm hart-op-hart dus?
Zeg voor die ( berg)vliering even 300 kg/m2 = 0.03 kg/cm2 alles bij elkaar, dus eigen gewicht en variable belasting.

Buigmoment 0.03x420x420x60/8 = 39690 kgfcm

Weerstandsmoment balk = 1/6×14×14×5.7 = 186.2 cm3

Buigspanning = 39690/186.2 = 213.15 kgf/cm2
Voor naaldhout wordt in mijn polytechnisch zakboekje 70 kgf/cm2 (7 MPa) aangehouden.
Je komt dus op toelaatbaar 100 kg/ m2. Dat is wat weinig voor een zolder van een werkplaats met stahoogte.
Ik heb de formuletjes en criteria voor doorbuiging even niet in m'n hoofd, maar dat is meestal meer kritisch.

Ik zou die muur dus inderdaad maar als dragend beschouwen en een goede vervanger zoeken.
 
Laatst bewerkt:

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Schakel toch liefst een constructeur in... die kan je ook vertellen of je bijvoorbeeld een extra poer moet storten onder de kolom voet.
Ook betreft het een constructieve wijziging waar je normaal gesproken een omgevingsvergunning voor nodig hebt, of je die aanvraagt laat ik ff in het midden.
Maar daar zou je ook een constructief berekeningetje en tekeningetje voor moeten (laten) maken.

Out of the box gedacht, misschien is verzwaren van de bestaande balklaag ook een optie, al verwacht ik dat de balken dan erg hoog moeten worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als ik op de tweede foto afga, lijkt je nieuwe schuur groter dan 4 x 4.
Klopt, die is 7 bij 4,70. De eerste 2,80m is garage, dat wordt mijn (hout)opslag en wat tuingereedschap en fietsen. De rest vd ruimte wordt werkplaats. Tussen de garage en werkplaats staat ook nog een muur
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als de vloerbalken van muur tot muur lopen, zou ik kijken of je de stalen balk niet van muur tot muur kan laten lopen door hem wat op te schuiven. Een paal midden in je ruimte is onhandig.
Zo zou ik het ook proberen te doen, dan kun je de buitenmuren en de funderingsbalk gebruiken zonder dan je in de vloer nog een puntlast moet opnemen.
Hoe je de stalen bint omhoog krijgt is nog een andere uitdaging:) maar misschien kun je in de houtenvloer twee gaten maken en dan met twee takels de boel naar boven hijsen, vulplaten ertussen en dan vastbouten aan de staanders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.