Speelhuisje opbouw

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Eens met Civixx.

Overigens lijkt dit meer een model/demowoning hoe je een houten huis bouwt. iig goed overdimensioneerd. Sjappo!

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Hout klaar voor het dak en wat kleine latten gezaagd voor als we beginnen met de planchetten

De dak bedenking heb ik ook al weest halen

Grtz

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Het dak ook klaar voor de singels op te leggen

Het terrasje ligt er ook al een deel van avond nog de rest gaan zagen bij mijn opa

Grtz

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Knap werk, maar als het daar blijft staan zoals je zegt ga je het dan een beetje van de grond zetten met oog op regen, vochtinwerking denk aan stukjes PVC eronder te schuiven misschien, een beetje is al ok. Het is maar een gedacht ;)

Groeten, John

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Super! volg het met veel interesse ben inderdaad ook nieuwsgierig naar het eind resultaat

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Knap werk, maar als het daar blijft staan zoals je zegt ga je het dan een beetje van de grond zetten met oog op regen, vochtinwerking denk aan stukjes PVC eronder te schuiven misschien, een beetje is al ok. Het is maar een gedacht ;)

Groeten, John

het huisje staat 8 mm van de grond met pvc voetjes

grtz

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
De afwerkingen voor het terrasje

de eerste lat is al gemaakt voor de afwerking

De planchetten heb ik vandaag mee gebracht

De updates volgen
Grtz

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Van daag nog een klein beetje verder gedaan
De plank gelegt tussen de palen

RARA waar zou dit komen

Grtz

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Juist dit komt onderaan aan de voorkant , zijkanten en achterkant de plank is afgeschuind omdat er geen water zou blijven opstaan en het platte boordeke is ongeveer de dikte van de planchette die er tegen komt.
normaal worden de planken vrijdag geplaatst en hopelijk volgende week geen regen zo dat ik de afwerking kan beginnen en de singels op het dak kan leggen

updats volgen

grtz

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
490
3
Juist dit komt onderaan aan de voorkant , zijkanten en achterkant de plank is afgeschuind omdat er geen water zou blijven opstaan en het platte boordeke is ongeveer de dikte van de planchette die er tegen komt.
Mja, door capillairwerking en/of de wind zal er toch nog altijd water tussen de planchet en “plat boordeke” boord kunnen sukkelen. Het blijft dan op dat boordeke staan, net omdat je het horizontaal hebt uitgevoerd.

Ik zou de planchet dan ook minimaal laten overhangen voorbij dit “plat boordeke”, ~of~ - nog beter - het “boordeke” herprofileren (afschuinen) op maat van je planchetten; er omzeggens een extra planchet van maken, die dan gewoon wat dikker uitloopt op de schuine zijde.

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Mja, door capillairwerking en/of de wind zal er toch nog altijd water tussen de planchet en “plat boordeke” boord kunnen sukkelen. Het blijft dan op dat boordeke staan, net omdat je het horizontaal hebt uitgevoerd.

Ik zou de planchet dan ook minimaal laten overhangen voorbij dit “plat boordeke”, ~of~ - nog beter - het “boordeke” herprofileren (afschuinen) op maat van je planchetten; er omzeggens een extra planchet van maken, die dan gewoon wat dikker uitloopt op de schuine zijde.

Zo gaat het komen de planchette op de plint

Grtz

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
490
3
Je hebt zelf een voorbeeld :), nl de aansluiting tussen 2 planchetten. Kan je geen gelijkaardig profiel aan het hardhout frezen?

Andere forummers met ervaring in het 'verbinden' (de tand en groef zou uiteraard los moeten zitten om onderling 'werken' mogelijk te maken) van 2 verschillende houtsoorten zouden hier eigenlijk best hun licht over laten schijnen.

tuoh

Oud hout
De beste oplossing is inderdaad om ook aan de plint een tand te frezen die dan past in de groef van de eerste planchet. Voordeel is dat beide kunnen werken, en dat de "naad" droog blijft.

Het teststuk hierboven is vragen om problemen, zo zou ik het zeker niet uitvoeren, de naad gaat een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op capillair water:p Dat word miserie vanaf de eerste dag, en dat zou jammer zijn voor zo een degelijke constructie.

Dat er twee verschillende houtsoorten onderling verwerkt worden maakt hier niks uit, zolang er maar ruimte is om ze te laten werken, voorzie dus altijd wat speling, ook tussen de volgende panchetten van dezelfde houtsoort trouwens.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.