Bedankt voor deze mooie bijdrage weer
@Roeland ! Ik vind het ontwerp van de brug heel elegant. En hoe je in een paar duidelijke foto's tot het resultaat komt, lijkt het ook heel makkelijk.
Hoeveel van dit soort zagen heb je inmiddels liggen?!
Dit vind ik ook interessant! Waarom laat je de lijnolie niet eerst harden?
Paul het lijkt makkelijk en het is makkelijk, met een spookschaaf leren werken, binnen halfuurtje heb je de basis onder de knie. Het is namelijk heel intuïtief je moet alleen durven. Heel anders als leren schaven die leerweg is heel wat langer. Als je een spookschaafje kiest dan niet met bolle(ronde) zool dan moet je al aardig kunnen werken met het spookschaafje.
Momenteel heb ik nu 5 van deze Coping zaagjes liggen. 1 van het YT filmpje en dus 2 die ik in de loop van de jaren had gemaakt en nu dus 2 erbij die als voorbeeld even snel gemaakt zijn. De eerste hiervan is eigelijk een niet af Proto type en ziet er door al zijn zaag sporen ietwat knullig uit. Over de laatste ben ik tevreden was een verassing dat het Lariks zo mooi aaibaar is geworden.
Overigens heb ik nog een stuk of wat grotere spanzagen voor schulpen, pennen zagen en zelf zwaluwstaart zagen.
De lijn olie breng ik aan en laat ik niet uitharden dan komt de schellak beter tot zn recht en is het hout eigelijk direct verzadigd. Ook door het aanbrengen van de schellak kan de olie niet of nauwelijks uitharden maar gaat wel een soort van verbinding aan met de schellak.
Dit werkt ook in combinatie met bv (kleur)was. Als ik alleen schellak aanbreng moet ik wel 3 tot 4 lagen aanbrengen om dezelfde oppervlak te verkrijgen.
Groetnis,
Roeland