Gewoon in de verpakking laten en doorsturen naar mijBlad is dikker en de Knew zit nog in de verpakking![]()
Als ik kijk naar stevigheid, prijs en en het plezier van zelf maken, scoort Roeland 3 tienen met zijn spanzaag. Doe alles wat je wilt en lijkt me nog stijver dan een Knew.
Als je graag geld uitgeeft en/of houd van mooie spullen, maakt Knew ook een titanium versie..
Bekijk bijlage 133451
jaap.
Ik gebruik een oud spanzaagje van marples.
Bij deze kun je ook de handvatten draaien.
Ik gebruik hierin de zaagjes van gramercy tools.
Dit zijn ook fijne zaagjes.
Kijk is aan da's ook een mooi spanzaagje en gelijk klaar voor gebruik, dank aan Marples. Marktplts in de gaten houden is ook nog een optie als het niet wilt lukken om er één zelf te maken, bedankt voor het delen van je mooie zaag we houden het open als extra optie
Nee ik koester mijn verzameling.ok Wim Kluck da’s mooi als jij je Knew Concepts bijna niet gebruikt dan wil je misschien wel afstand van doen, niet geschoten is altijd mis![]()
Mooie filmpjes Roeland! Hoe heb je de hardware gemaakt/waar heb je die gekocht waarmee het zaagblad en het handvat zijn bevestigd?Beste 48mc,
Leidend voor het maken van een spanzaag is de lengte van het te kiezen zaagblad.
Je kunt kiezen voor zaagjes van een elektrische figuurzaag (met pinnetjes) deze zijn wat korter als de Pegas zaagjes voor een beugel. In het onderstaande(oude) filmpje van mij gebruik ik een slis verbinding die ik borg met een toogpen. Dat hoeft in principe niet, sterker nog liever niet want dan kun je de brug in hoogte verstellen ten op zichtte van het zaagblad. Echter hoe hoger je de brug zet hoe minder spankracht je op het zaagblad kan zetten.( iets met benen en draaipunt) Des te lager een grotere spankracht. En zoals Wim al aangaf Essen is super geschikt en ver boven eiken te verkiezen. In het filmpje gebruik ik de ferm elektrische figuurnaadjes van Ferm. Ook niet verkeerd!
Het tweede filmpje betreft een spanzaag met schulpzaag gemonteerd die 360 graden gedraaid kan worden.
Ook gemaakt van Essen met een doorgaande pen en gat verbinding, hiervan is de hardware ook weer zelf gemaakt en het zaagblad van een oud zaaglint gemaakt.
Kortom leuke projectjes. Voor een coping saw essen gebruiken stam plusminus 15 a 18 mm die je nog kunt vormen, poten een mm of 10 dik en 18 a 22 mm breed.
Je hoeft geen volledige slis te maken maar een 5 a 6 mm diep het is alleen om de poten vlak en recht te houden. Verhouding slis 1/4 2/4 1/4. dus bv stam 20mm dan poten 10mm dik oortjes slis 5mm. Maar is een kwestie van gevoel het mag ook zijn stam 20mm en 12mm poten dan oortjes slis 4mm.
Groetnis,
Roeland
Ps de Pegas zaagjesdie ik vaak gebruik Coping Skip 6.5 zijn 165mm lang 0,50x2,4mm
Dank Wim! Maar het als de foto's van @Roeland hierboven is dat bedoeld voor zaagbladen met een gat, zonder pin.Naast de zeer mooie oplossing van Roeland is dit er ook een Gestellsägen - Spannsägen
even zoeken naar Sägeangeln (ook heek eenvoudig zelf te maken(
Dank je wel. Word er wel wat verlegen van..Wowww Roeland, en dat heb je eventjes uitgeprobeerd om te zien of dat ging lukken, OMG jammer je woont te ver weg anders kwam ik je persoonlijk een hand geven, plus een goed biertje als een soort van tegenprestatie /compensatie. Het meeste wat je opnoemt qua gereedschap heb ik wel ergens liggen het is misschien de tap die ontbreekt wellicht heeft mijn pa die nog ergens liggen, ik ga ermee aan de slag, je bent een topper!!!!
Roeland, dit soort bijdrages zijn goud waard. Ik sluit me bij het eerdere aan: als ik in de buurt zou zijn, zou ik een biertje langsbrengen!@Paul90,
Van al mijn zelf gemaakte spanzagen heb ik de hardware zelfgemaakt uitgezonderd mijn coping zaagje met Pegas hardware.
De Pegas gebruikt een verticaal houdertje met een keep(snede) Dat systeem vind ik zeer prettig omdat je dan het zaagblad goed kunt richten ook de hele fijne vertanding. Je zorgt dat de houders (staanders.)parallel lopen. Zodat je het zaagblad niet tordeert, dit heb ik dus schaamteloos gekopieerd.