Vandaag een andere smidse gehaald. Stond bij iemand thuis nadat hij het had gered van de oudijzerboer. Om vervolgens hopeloos in de weg te staan voor enkele jaren in zijn schuur. Komt van machinefabriek Nivoba uit Veendam, v/h Holthuis. Nieuw bazen vonden het een sta in de weg en hij kon de ijzerbak in. Daar heeft Henk een stokje voor gestoken en hij mocht hem mee naar huis nemen. En al pratende kwamen wij er achter dat ik jaren met zijn vader heb gewerkt en dat hij het vak van lasser heeft geleerd van mijn oom, die ook bij de machinefabriek heeft gewerkt en de enige en laatste man was die nog gebruik maakte van de smidse aangezien hij die opleiding had genoten bij een kleine smid bij ons in het dorp. Daarna is het vuur nooit meer ontstoken en werd het de bovengenoemde sta in de weg. Ik vind het bar leuk dat de smidse en de tangen door mijn oom zijn aangeraakt en dat ik nu zoveel jaren later er weer mee mag werken. Er moeten wat zaken worden aangepast want ik ontbeer krachtstroom. Ik denk dat een motor van 230 v hier ook wel op zal passen. Eentje voor de afzuiging en eentje voor de aanjager. In de afzuiging zit wat plaatwerk dat lichtelijk is vergaan, maar dat is i.d.d. wat ik zei, plaatwerk en best te vervangen. Zoveelste winterklusje.