Smidse gekregen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Je hebt ventilatoren die boven op de pijp geplaatst worden, maar je hebt ze ook die gewoon op het dak staan en lucht in de schoorsteen blazen. Net zo als bij jouw smidse. De opmerking was eigenlijk voor xl500sz bedoelt.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
269
99
Ik zou die 380 motor mooi laten zitten, met dat vermogen is ene kleine enkelfase naar 3 fase frequentieregelaar echt niet zo duur. En je maakt je vuurtje nog regelbaar ook, al weet ik niet of dat voordelen geeft.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Zou kunnen, maar ga het niet doen. 230 V komt er op. Het vuur is hoe dan ook regelbaar door mechanische kleppen waar je voluit mee kunt gaan of helemaal dicht en alles daar tussenin. Dus als ik even koffie ga doen sluit ik gewoon de kleppen bijna helemaal af en krijgen de kolen net genoeg lucht om te blijven gloeien. Het motortje draait er wel om door....

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Nieuwe motor is aangekomen en nu dacht ik, onder het kapje zit een kroonsteentje met twee draden, daar sluit ik een snoertje op aan, doe stekker in het stopcontact en toen....ging het licht uit. Wat kun je nu in vredesnaam verkeerd doen met een doodnormale 1fase 230V motort? DIng is hagelnieuw.
DSCF6272.JPG
DSCF6273.JPG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Je kan de bedrading beter aansluiten volgens het schema wat in het deksel staat. Je hebt nu stroom gezet op de thermische beveiliging. De draden van je 220 moeten met oogjes op het zwarte blokje worden aangesloten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
De draden die aan het kroonsteentje zitten zijn nu gewoon met elkaar verbonden, dus je hebt een vette kortsluiting gemaakt. In de wikkeling zit een thermisch element mee gewikkeld, dat bij een bepaalde temperatuur bijvoorbeeld 80 graden, de stroom onderbreekt. Dat is dus een beveiliging.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.732
3.136
Gaanderen
Je bent mijn redder @chevy66 , maar het is toch vreemd dat een motor op deze manier wordt afgeleverd?
Ik dacht, hup kabeltje er aan en draaien...:(
Bedrijven gaan uit van een bepaalde kennis als je aan elektra gaat werken. Ik verkocht een keer een festool RS4 aan een mevrouw in mijn winkel. Uitgelegd hoe ze er mee moest werken. Komt na 2 uur terug, hij schuurt niet.
Wij even proberen. Schuurpapier plakte niet. Ze had zonder schuurpapier geschuurd. Ja, ik had inderdaad niet gezegd dat er schuurpapier op moet. We hebben er hard om gelachen en een nieuw zooltje erop gezet.
Je gaat uit van een bepaalde basiskennis als verkoper.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Inmiddels loopt de motor als een zonnetje. (y):)
Nu is het volgende deel het deels vervangen van wat plaatwerk dat de lucht naar boven moet verplaatsen. Ik denk dat ik alles laat zitten en er een pijp met bocht van 200 mm in zet, er is materiaal genoeg om dit aan vast te zetten.
DSCF6239.JPG

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Haha, kreeg een berichtje van de leverancier, "Oeps, kroonsteentje is voor een beveiliging, zijn PTC's
(Niet dat ik weet wat dat zijn, maar goed.)
"Heb andere motoren bekeken, en daar zit de uitleg wél bij."
De goede man kon zich het misverstand voorstellen.
Zucht, heb ik weer.
Maar leuk dat de firma wel even reageerde. (y)

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
428
189
Groene Hart
Weer een ervaring rijker.
Er is toch niets kapot gegaan? Of heb je nog ouderwetse stoppen ipv zekeringautomaten?
Dank voor het delen in ieder geval.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Automaten en er is niets stuk. Wat ik nu moet doen is een opvulling maken voor onder de nieuwe motor. De oude was iets hoger en had een ashoogte van 90 mm, de nieuwe van 70 mm. Maar er is vast iets te vinden van 20 mm dikte.

• Leuk
Waarderingen: mink

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Ja zoiets zal het wel worden, of gewoon twintig mm hechthout plaatje, ik zie wel, daar beneden komt geen hitte kijken dus het maakt niet erg veel uit. Ik zag trouwens op YT een hand aangedreven blower met een grote vertraging, die met een minimale inspanning een enorme boost aan lucht geeft. Zou ik die hele andere motor helemaal niet meer nodig hebben. Bahco maakte ze vroeger ook, maar zie daar nog maar eens aan te komen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.