Smidse gekregen

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Ik weet dat er op deze manier een hoop vermogen verloren gaat en er ruim de helft zal over blijven, maar we gaan zien of dat dan voldoende is om de smidse goed werkend te krijgen.
Ik denk dat het de moeite waard is om te proberen. Een vriend van me is zijn leven lang al in de elektromotoren bezig en die komt van de week langs met een doos condensatoren waarvan hij meent dat er iets mee te beginnen is. Ik heb er niet genoeg kennis van om aan de zijne te twijfelen. En als het toch "roken" wordt heeft het niets gekost en kan ik altijd nog iets anders er bij zoeken, nou ja, door die vriend laten zoeken... We gaan het beleven...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Die ventilator heeft op 220 volt net zo veel vermogen nodig om te werken, als op 380. Als het met minder vermogen had gekund, had de fabrikant er wel een kleinere motor op gezet. Het uitbranden van de wikkelingen van een goede motor lijkt me een vrij zinloze bezigheid. Geef hem desnoods weg aan iemand die er wat aan heeft.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Haha, we gaan het beleven zoals ik al zei. Mijn elektromotorenkammeraad is van mening dat het kan. Maar als het gaat zoals jij aangeeft ben je de eerste die de geblakerde rokende resten van de motor krijgt te zien.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Je kan die motor wel met een steinmetz laten lopen, maar dan moet je de ventilator er wel afhalen en vervangen door een kleinere.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Tja, das dan weer minder handig want deze ventilator sluit precies aan in de luchtkoker die de lucht naar boven blaast. Ik weet niet of ik die zomaar kan verkleinen, dan heb je ook weer verlies. Zou iets doen met een frequentieregelaar wellicht een optie zijn?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Je kan die motor inderdaad met een frequentieregelaar laten lopen. Dat is een betere optie. Maar je hebt meerdere motoren in dat ding?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Ja, eentje voor de luchtstroom naar boven da er voor moet zorgen dat de rookgassen mee naar buiten gevoerd worden en de andere zit onder de vuurpot voor het aanjagen. Ze worden tegelijk geschakeld.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Je kan toch even de gegevens van die motortjes opschrijven en kijken of er wat bruikbaars te vinden is met dezelfde bouwvorm ?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Nou, voor die op de foto staat zie ik nog wel kans een 230 vorm te vinden, maar die onder de vuurpot zit is min of meer geïntegreerd met de blaasmond, even geen foto van hier. Dat is nog wel even iets om over na te denken. Gelukkig heb ik mijn veldsmidse nog om ad hoc klusjes te doen....

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Je kan ook eens beginnen met het aanleggen van een krachtstroom aansluiting. Dat lost je probleem ook op.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Dat is een optie, maar die bewaar ik voor het laatst. Van de meterkast naar waar ik heen moet ben ik honderd meter verder. Hoop kabelwerk, hoop spitten.:(

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Even een kleine zelfstandige in je buurt charteren met een minigraver. Kabeltje ligt er in een ochtend.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Die machine zal het probleem niet zijn, de lokale hovenier woont drie huizen verderop. Maar het erf is verhard met veel puin en ik weet niet hoeveel procent daarvan uit asbest bestaat. Ze hadden hier vroeger een loonbedrijf waar veel groot materieel over het erf reed en ik schat de laag puin op een kleine halve meter. Gebleken is na vandaag dat de bestaande motor niet echt geschikt is voor ombouw naar 1 fase. Ik ga nu op voor een 230 v variant en heb die gevonden. De oude is 0.32 kw bij 1350 rpm en die ik vond is 0.37Kw bij 1400 rpm. Ik denk dat ik dat maar ga doen, alleen nog iets bedenken voor het aparte model dat onder de vuurpot hangt

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Raket er onder door schieten? Die nieuwe motor gaat prima. Als hij dezelfde bouwvorm en asmaat heeft. Hoe ziet dat andere ventilatortje er uit?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
Zit verstopt, kan er nu niet goed bij voor een foto, maar dat komt wel.
Raket is ook zoiets, dan zal het erg diep moeten, gezien de puintroep.
Ik ga nog even proberen welk motortje er onder past en als het even kan wordt het twee nieuwe

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
228
75
Groningen
www.kiwood.nl
Steinmetz kun je uitrekenen hoe groot de condensator moet zijn. Zelf ook wel eens geprobeerd, hele slechte ervaring mee ;-)

Kan je wel even helpen met een vfd installeren, denk dat ik misschien redelijk in de buurt woon, niet al te ver van nivoba.

(Als ik dan de eventueel de constructie van de afzuig even mag opmeten, zoek ook voor een smidse nog een afzuiger.)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Je kan een trekverbeteraar voor een open haard gebruiken. Die werkt met het zelfde principe.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.243
494
Prov. Groningen
@chevy66. Hoe dan? Hier zit de blower helemaal onderin en blaast dan door een pijp van 200 de lucht naar boven waar het onderweg de rookgassen van het smidsvuur oppikt en mee neemt naar buiten. Ik meende dat een trekverbeteraar bovenin zit?
@XL500SZ Misschien zit je zelfs dichter bij v/h Nivoba, ik woon al jaren niet meer in Veendam. Maar je bent van harte welkom om het spul eens te bekijken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.