Smidse gekregen

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.173
454
Prov. Groningen
Vandaag een andere smidse gehaald. Stond bij iemand thuis nadat hij het had gered van de oudijzerboer. Om vervolgens hopeloos in de weg te staan voor enkele jaren in zijn schuur. Komt van machinefabriek Nivoba uit Veendam, v/h Holthuis. Nieuw bazen vonden het een sta in de weg en hij kon de ijzerbak in. Daar heeft Henk een stokje voor gestoken en hij mocht hem mee naar huis nemen. En al pratende kwamen wij er achter dat ik jaren met zijn vader heb gewerkt en dat hij het vak van lasser heeft geleerd van mijn oom, die ook bij de machinefabriek heeft gewerkt en de enige en laatste man was die nog gebruik maakte van de smidse aangezien hij die opleiding had genoten bij een kleine smid bij ons in het dorp. Daarna is het vuur nooit meer ontstoken en werd het de bovengenoemde sta in de weg. Ik vind het bar leuk dat de smidse en de tangen door mijn oom zijn aangeraakt en dat ik nu zoveel jaren later er weer mee mag werken. Er moeten wat zaken worden aangepast want ik ontbeer krachtstroom. Ik denk dat een motor van 230 v hier ook wel op zal passen. Eentje voor de afzuiging en eentje voor de aanjager. In de afzuiging zit wat plaatwerk dat lichtelijk is vergaan, maar dat is i.d.d. wat ik zei, plaatwerk en best te vervangen. Zoveelste winterklusje. :)
DSCF6234.jpg
DSCF6231.jpg
DSCF6235.jpg
DSCF6226.jpg
DSCF6232.jpg
DSCF6233.jpg
DSCF6229.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Super score, die dingen zijn bij messenmakers zeer geliefd. Met tangen is het een waardevol geheel. Die zijn niet meer zo eenvoudig te krijg.
Succes
I
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.173
454
Prov. Groningen
@Wim Kluck Hoezo zijn de tangen niet meer zo eenvoudig te verkrijgen? Ik was ongeveer tien jaartjes jong toen ik mijn eerste tang(etje) smeedde en zo hoort het ook. Een smid maakt zijn eigen tangen. Bij deze lading tangen zitten er een paar specialen bij waarvan ik geen flauw idee heb waar die voor hebben gediend. Ik laat ze mooi voor wat ze zijn, wellicht kom ik er ooit achter.... :ROFLMAO:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.787
452
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Super score, die dingen zijn bij messenmakers zeer geliefd. Met tangen is het een waardevol geheel. Die zijn niet meer zo eenvoudig te krijg.
Succes
I
Het bijzondere is Wim, dat het ambachtelijke smeden weer helemaal 'hot' is. In de VS zit weer een bedrijf dat zelfs nieuwe aambeeld en blokken maakt en verkoopt. Ook pneumatische en mechanische smeedhamers worden daar weer nieuw gemaakt. Nog niet zo heel lang geleden was een aambeeld hooguit oud ijzer of een tuindecoratie. Ik had er toen eentje moeten kopen, maar gemiddeld genomen loop ik achter trends aan...
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.173
454
Prov. Groningen
Nou Wilco, dat een aambeeld niet lang geleden oud ijzer prijs deed waag ik te betwijfelen.
Of het moet al zijn dat een aambeeld 2 euro de kilo aan oud ijzer op gaat leveren, want dat is minimaal al een hele tijd dat wat er wordt gevraagd. Tenminste, voor een goed aambeeld. 3 euro is al gebruikelijker. Maar het is goed nieuws dat er weer meer aandacht komt voor het smeden al zal dat uiteraard binnenkort door XR worden aangepakt, want ja, niet groen hè die kolen..? :ROFLMAO:
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
238
173
Schouwen-Duiveland
Nu zit ik een beetje in het wereldje van messensmeden en dergelijke. Maar als je een 100+kg aambeeld wilt kopen zal je toch al tegen de €6-7 per kilo moeten neertellen minimaal.
Maar dan moet hij wel goed zijn en niet gescheurd, doorn gebroken of helemaal hol geslagen ed. zijn.

De tijd dat mensen zeiden neem dat ding maar mee want hij staat in de weg dat lomp zware ding is al een jaar of 15 voorbij
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.173
454
Prov. Groningen
Noujadabedoelik....:ROFLMAO: Ik vroeg enkele jaren geleden mijn achterbuurman of hij wist wat hij weg gaf toen ik zijn aambeeld mocht hebben. Toen ongeveer 3 euro de kilo. Och zei hij, als ik hem nodig heb weet ik toch waar ie staat...? Dat is er eentje van ruim tweehonderd kg.... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.787
452
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nu zit ik een beetje in het wereldje van messensmeden en dergelijke. Maar als je een 100+kg aambeeld wilt kopen zal je toch al tegen de €6-7 per kilo moeten neertellen minimaal.
Maar dan moet hij wel goed zijn en niet gescheurd, doorn gebroken of helemaal hol geslagen ed. zijn.

De tijd dat mensen zeiden neem dat ding maar mee want hij staat in de weg dat lomp zware ding is al een jaar of 15 voorbij
Die 15 a 20 jaar terug is dan ook ongeveer de periode waar ik het over had. Ik had er toen eentje kunnen krijgen die als tuindecoratie had gediend. Toen geen belangstelling, nu spijt ;-) Ach ja, zo gaat het soms. Nu heb ik een stuk spoorstaaf dat nog steeds voldoet.
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.555
591
Dat is een mooi wit kookfornuis!

gefeliciteerd!

kun je een foto maken van de vuurpot? Meer bepaald de inrichting om de slakken los te maken van de opening voor de luchttoevoer.
Is het een draaiende blok, of een soort stamper ,...

Gewoon gaten, of een rooster als luchttoevoer zal het gelukkig wel niet zijn.

Zelf zou ik overwegen om de rookkap te herbouwen zodat er mat natuurlijke trek kan gewerkt worden.

Wel benieuwd welke afzuiging je op de huidige opstelling zou zetten.

groeten
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.050
3.010
Waarom zou je natuurlijke trek willen, als je de dampen kan afzuigen? Dit is een smidsvuur van de laatste generatie. Veel beter vindt je ze niet. Een smid wil tegenwoordig ook ouder dan 40 worden, zonder ademhalingsproblemen.
 
  • Haha
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.173
454
Prov. Groningen
De motor op de foto blaast als het ware lucht door een koker en neemt dan onderweg de dampen mee die opstijgen uit het smidsvuur. Ik denk dat ook zonder die motor er wel trek zal zijn, maar dat zal moeten blijken. En werkt het niet en er is ook geen prik op het stopcontact, dan heb ik buiten onder een afdak de oude veldsmidse staan en die behoeft daar geen trekkap.;)
Wat evt. nog een dingetje gaat worden is de pijp. Ik heb daar nu een rvs van 150 mm voor, maar de uitgang van de kap is 200.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.