schrijverskistje

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
802
850
de buurt van den bosch
Ik weet dat je leer gewoon kan lijmen met witte houtlijm op hout,maar ik wil het proberen met dubbelzijdig tape.
Welke kunnen jullie mij aanbevelen??? en is dit verstandig???
Kistje is vanmorgen gelijmd, zit in de tape en spanbanden.
Volgende zenuwslopend klusje is het deksel eraf zagen.
Moet een schuin dekseltje worden.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.522
716
Enschede
ingoogni.nl
Welke kunnen jullie mij aanbevelen??? en is dit verstandig???
De eerste gedachte is tapijttape, maar dat is tegenwoordig veel dunner dan vroeger en het heeft versterkingsvezels die structuur geven. Je zou moeten proberen of dat doordrukt in het leer.

Een ander is 3M 1600T dubbelzijdig plakband. Dit is een tape op basis van een opgeschuimde PE. Het geeft dus extra dikte en veert een beetje. De tape is ook voor buitengebruik geschikt.

Er zijn echter honderden tape basis lijm combinaties, misschien heeft 3M of Tesa een expertise centrum waar je navraag kunt doen.

Het lastige van tape is dat je eerst de tape naadloos moet plakken voor je er het leer op kunt plakken. Een alternatief kunnen transfer lijmen zijn. Je zet dan alleen een lijmlaag zonder drager over op de ondergrond.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
802
850
de buurt van den bosch
De eerste gedachte is tapijttape, maar dat is tegenwoordig veel dunner dan vroeger en het heeft versterkingsvezels die structuur geven. Je zou moeten proberen of dat doordrukt in het leer.

Een ander is 3M 1600T dubbelzijdig plakband. Dit is een tape op basis van een opgeschuimde PE. Het geeft dus extra dikte en veert een beetje. De tape is ook voor buitengebruik geschikt.

Er zijn echter honderden tape basis lijm combinaties, misschien heeft 3M of Tesa een expertise centrum waar je navraag kunt doen.

Het lastige van tape is dat je eerst de tape naadloos moet plakken voor je er het leer op kunt plakken. Een alternatief kunnen transfer lijmen zijn. Je zet dan alleen een lijmlaag zonder drager over op de ondergrond.
Er zijn ook vellen met dubbelzijdig tape,wel zo makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
802
850
de buurt van den bosch
Heb de sleuven voor de spieën gezaagd(met een japans zaagje langs een latje gezaagd)met een figuurzaagje het meeste eruit gezaagd en met een beiteltje afgewerkt.Daarna de spieën gelijmd. Is altijd een secuur werk.
Eerstvolgende klusje is een sponning schaven in de bodem en bevestigen.
Daarna kan ik de deksel er af zagen en begint het afwerken in de kist.Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • DSC01046.JPG
    DSC01046.JPG
    110,3 KB · Weergaven: 34
  • DSC01047.JPG
    DSC01047.JPG
    116,7 KB · Weergaven: 36

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
802
850
de buurt van den bosch
Heb weer wat kunnen doen.Latjes gezaagd en op dikte en breedte gemaakt met de lange futselplank met geleider.Sommige had ik nodig voor verstek en de andere voor de inktpotjes en de verborgen lades.
Plankjes geschaafd van 9 mm naar 6mm.hier doe ik er een paar tegelijk, is makkelijker.
Ook nog een sponning geschaafd voor de bodem.
 

Bijlagen

  • DSC01050.JPG
    DSC01050.JPG
    79,4 KB · Weergaven: 19
  • DSC01051.JPG
    DSC01051.JPG
    82,2 KB · Weergaven: 18
  • DSC01052.JPG
    DSC01052.JPG
    79,9 KB · Weergaven: 17
  • DSC01053.JPG
    DSC01053.JPG
    71,9 KB · Weergaven: 15
  • DSC01054.JPG
    DSC01054.JPG
    53,1 KB · Weergaven: 14
  • DSC01055.JPG
    DSC01055.JPG
    67,9 KB · Weergaven: 14
  • DSC01056.JPG
    DSC01056.JPG
    97,1 KB · Weergaven: 24

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
802
850
de buurt van den bosch
Heb de paneeltjes gelijmd waar het stukje leer op komt.
Op de breadboard ends manier.
De gaten geboord i.c.m. een deuvelmal(waar de domino inkomt)afgewerkt met een beiteltje.
Buitenste gaatjes met een vijl ovaal gemaakt voor werking van hout.
Middelste deuvel vol gelijmd en de buitenste maar net een stukje.
 

Bijlagen

  • DSC01057.JPG
    DSC01057.JPG
    229,4 KB · Weergaven: 16
  • DSC01058.JPG
    DSC01058.JPG
    175 KB · Weergaven: 17
  • DSC01059.JPG
    DSC01059.JPG
    108 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.