Volgens mij zijn (waren) peaktools (Qangsheng) schaven uit de doos altijd vlak genoeg om je daar niet druk over te maken... Nou heb ik al een paar jaar geen nieuw Qangsheng meer gekocht dus ik kan niet met zekerheid zeggen of dat nog steeds zo is, maar vooralsnog heb ik geen reden om daar aan te twijfelen...
Ik geef je volledig gelijk.
Ik zie ook geen reden om eraan te twijfelen.
Op mijn werk komen er jaarlijks een tiental nieuwe Quangheng nr 4 binnen. Sporadisch in de vorm van ondersoort Dictum, soms ondersoort Jooma, voor het grootste gedeelte zijn het ondersoort Peacktool/ luban schaven.
De laatste jaren geen problemen te melden over de bodem. Er kan wel iets schelen aan de keerbeitel of aan een ander onderdeel, en dat lossen we op. Een tweetal keren vergruisde de schaafbeitel bij gebruik. Baptist stuurde vlot een andere.
Heel exceptioneel komt er ook nog eens een Lie Nielsen , nog steeds nr 4, binnen.
Die schaven ook goed, ik zou zelfs meer durven zeggen, die schaven even goed als de Quancheng soorten.
Ook Stanleys komen binnen, oudere (niet de echt waardevolle) ; een gedeelte daarvan moet helaas worden afgekeurd.
En dan is dat niet omdat bijvoorbeeld het keermes niet aansluit , getorst is en nog meer verkeerde vormen heeft. Wringen en slaan met de hamer veilen, slijpen wetten om onderdelen functioneel te krijgen, behoren tot de routines die we wel doen.
Het gebeurt dat het enkele uren voor één schaaf vraagt, maar er zijn schaven die zelfs dan nog niet goed zullen zijn. Die worden afgekeurd, we beginnen er niet aan, er zijn grenzen aan de redelijkheid.
Aankoopadvies: koop je een nieuwe schaaf nr 4, dan kan Stanley niet meer worden aangeraden.
Ik zou in eerste instantie zeker niet aan de bodem beginnen te prutsen.
Die beitel eerst echt scherp krijgen en dan leren schaven en leren afstellen.
En die rulertrick die Cosman toont (maar niet heeft uitgevonden) zou ik ook maar opgeven.
Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu