Review SCM SC 2c zaagtafel / compacte paneelzaag

Hans.P

Nieuw lid
26 mrt 2021
5
10
Venlo
Na lang wachten is ie er dan.
Een maand geleden heb ik mijn Holzkraft Minimax SCM SC 2C opgehaald bij Epper in Bittburg. Door omstandigheden heb ik nog niet veel kunnen zagen. Ik heb hem wel geplaatst en afgesteld. Gisteren nog een nieuw transportonderstel geplaatst van Bora. Ben nu operationeel.
In het algemeen ben ik zeer te vrede over de kwaliteit afwerking en fabrieksafstellingen. 2 puntjes welke ik heb moeten aanpassen. Aan de voorkant van het frame zat een klemplaatje van de geleiding een tikkeltje scheef waardoor de schuiftafel een tikje had. Schroefje los en weer vast en het was opgelost.
Puntje 2 was dat de kunststof afzuigkap om het zaag blad net een beetje aanliep maar ook dit was zo verholpen.
Na het afstellen werk alles perfect. De voorritser werk ook fantastisch. Je kunt boven of onderkant van plaat materiaal na het zagen.niet van elkaar onderscheiden.
Ik heb hem voor dagelijks gebruik dwars in mijn garage staan zodat de schaafbank die ik wat minder gebruik er achter staat en ook als doorschuif tafel kan dienen.
Met de afkorttafel er af gebruik ik zo maar 1.6 meter van de garage inclusief schaafbank. Afkorttafel monteren en demonteren duurt 1 minuut.
Voor lange werkstukken draai de zaag een kwart slag en zet ik hem in het midden van de garage eventueel met de deur open.
Even tijdelijk een opbergplank tegen de muur gemaakt voor hulpgereedschappen.
Dit moet na de winter naar de ander kant verhuizen als daar een wand komt voor gereedschappen met werkbanken er voor met geïntegreerde afkortzaag.
Hier onder enkele foto's.
Gezien de uitgebreide review van L.N. ga ik deze nooit overtreffen. Het minpuntje van de afzuigdiameter valt op te lossen door een pvc pijp van 110 in de opening te duwen, dan kun je weer met normale verlopen werken naar je afzuiging.
Ik werk zonder boven afzuiging en heb het spauwmes lager gezet voor verdekte snede. De afzuiging werk nog prima, stofvrij is het bij mij nooit. Wil je nog wat weten dan vraag maar.
 

Bijlagen

  • 20210811_214213.jpg
    20210811_214213.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 208
  • 20210811_214027.jpg
    20210811_214027.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 201
  • 20210811_213831.jpg
    20210811_213831.jpg
    132,2 KB · Weergaven: 207
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
3500 euro zie enkele berichten eerder.
Nou, da’s geen geld.

Niet de digitale uitlezing genomen, dat zou voor mij nog het enige zijn wat ik mis en ik twijfel over de motor. Heb maar 1 groep in de schuur en uitbreiden is niet supersimpel/goedkoop. een 230V 2.2kW machine kan dus uitkomst bieden.

@L.N. waarom heb je de rail van de langsgeleider ingekort i.p.v. je afkortgeleider? (Mis je de lengte? (Lijkt me niet)

@beide: wie woont waar, ik kom graag een keer kijken
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@Hiertebreeddaartelang: je bent welkom om langs te komen. Ik woon in Maastricht.

Hou er rekening mee dat Holzkraft de SC 2C enkel in 400V verkoopt. Daarnaast heb je een goede afzuiging nodig en ik weet niet of die samen met de 230V versie van de SC 2C op 1 groep kan. Mijn Felder AD14 en Hammer lintzaag kunnen net op 1 groep, maar dan moet ik de afzuiging 30 seconden na de lintzaag starten.

Tegen problemen door het afkorten van de langsgeleider ben ik nog niet aangelopen. Dat zou enkel zijn bij stuk van meer dan 160 cm lang en breder dan 140 cm. Die heb ik nog niet hoeven zagen. En ik kan het altijd zagen met mijn invalzaag als het toch nodig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Overigens kunnen de Holzkraft-verdelers voor bijvoorbeeld vlak-vandiktebanken zoals de FS 30C wel opties bestellen dus het lijkt me niet ondenkbaar dat ze op aanvraag ook de SC 2C in 230V kunnen leveren.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
In november 2019 heb ik deze zaag ook gekocht en ik was dit forum nog een review verschuldigd, waar ik gewoon niet aan toe ben gekomen, excuses! Ik sluit me aan bij de goede berichten hier. Het was voor mij een wikken en wegen tegenover Hammer en Robland etc. Ook ik heb de zaag in Duitsland gekocht, wat een prima ervaring is geweest.

Inmiddels wil ik wel de zaag verkopen, dus ik bied hem later op de dag aan in het Marktplein. De zaag neemt erg veel ruimte in en sinds ik deze maand een HK 85 handcirkelzaag heb, merk ik dat ik de zaagtafel steeds minder gebruik. Ik ga hem missen, want een roltafel is echt heerlijk werken en de zaaghoogte van bijna 10cm ook, maar zoals gezegd, het is een hoop ruimte die je opoffert. Ik zal straks een linkje maken naar de advertentie.

Groeten
Willem
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik kan het nergens echt goed terugvinden, maar welke breedte moet je beschikbaar hebben om deze machine goed te kunnen gebruiken? De benodigde lengte met schuiftafel is geen probleem.
We gaan onze schuur renoveren en ook de indeling gaat op de schop. Het zou jammer zijn als naderhand blijkt dat er in de toekomst geen deftige zaagtafel gaat passen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik kan het nergens echt goed terugvinden, maar welke breedte moet je beschikbaar hebben om deze machine goed te kunnen gebruiken? De benodigde lengte met schuiftafel is geen probleem.
We gaan onze schuur renoveren en ook de indeling gaat op de schop. Het zou jammer zijn als naderhand blijkt dat er in de toekomst geen deftige zaagtafel gaat passen.
Ik meen dat de tafel incl. Roltafel en aanslag rond de 2.75m breed is. Als je er dan nog langs wilt kunnen lopen is 3.5m a 4m wel lekker lijkt me.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb een gedeelte van de stang afgezaagd waar de langsgeleider over glijdt. Daardoor win ik nog eens 15 cm in de breedte.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ah ja ik wist dat ergens dat plaatje de ronde deed.
Dus met een breedte van ergens tussen de 300 en 335cm kom ik prima uit.
Thanks.
Ik zal binnenkort een nieuw topic starten met meer over de complete renovatie en alles waar ik rekening mee moet houden.
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Sinds een paar weken ook de bezitter van een (gebruikte) SC2. Weinig tijd gehad dus ik ben nog bezig met afstellen en finetunen maar vooralsnog een goede "step-up" van mijn Elektra Beckum PK300.

Wel een vraag aan de ervaringsdeskundigen in dit topic: Bij het wisselen van het zaagblad moet ik de stofopvang schuintrekken om het blad eruit en erin te krijgen. Is nogal een "dingetje". Ik kan me niet voorstellen dat dit de normale werkwijze is. Doe ik iets fout of is dit normaal?
 

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
Sinds een paar weken ook de bezitter van een (gebruikte) SC2. Weinig tijd gehad dus ik ben nog bezig met afstellen en finetunen maar vooralsnog een goede "step-up" van mijn Elektra Beckum PK300.

Wel een vraag aan de ervaringsdeskundigen in dit topic: Bij het wisselen van het zaagblad moet ik de stofopvang schuintrekken om het blad eruit en erin te krijgen. Is nogal een "dingetje". Ik kan me niet voorstellen dat dit de normale werkwijze is. Doe ik iets fout of is dit normaal?
Hoi Bosman,
Ik heb ondertussen een Hammer gekocht, dus ben niet zeker van mijn antwoord, maar draai je de zaag geheel naar boven bij het verwisselen?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Hoi Bosman,
Ik heb ondertussen een Hammer gekocht, dus ben niet zeker van mijn antwoord, maar draai je de zaag geheel naar boven bij het verwisselen?
Ja dat wel. Toch is het lastig het blad tussen de as waarop het blad moet en in de stofopvang te krijgen. Dit lukt mij niet zonder de plastic stofopvang flink naar buiten te trekken...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Als je het blad helemaal naar boven draait, dan heb ik wel genoeg ruimte. Maar het blijft een beetje pielen....
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Als je het blad helemaal naar boven draait, dan heb ik wel genoeg ruimte. Maar het blijft een beetje pielen....
Ok. Dank. Dan ligt het dus niet aan mij 😄
Ik vind dit wel een puntje voor zo’n kwaliteitsmachine… maar ja…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.