Review SCM SC 2c zaagtafel / compacte paneelzaag

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
Voor een machine in die prijsklasse wilde ik de machine zien en Epper was de dichtstbijzijnde dealer was voor mij. De ontvangst was goed en de zaak was speciaal voor mij open gegaan. Ook heeft de eigenaar lang de tijd voor mij genomen. Maar de contacten daarna liepen stroef. Ik begrijp niet zo zeer waarom, want ze krijgen nog geld van mij. Ze hadden een fout gemaakt in de factuur voor de toebehoren en kreeg maar steeds geen nieuwe factuur. Dus heb ik ook niet alles betaald, want er zou nog een nieuwe factuur komen met het juiste bedrag. Die is nooit gekomen, ondanks dat ik er maanden naar heb gevraagd (zou de betaling in orde maken met een extra bestelling, maar die is dus ook nooit doorgegaan). Ik weet niet of ik de dealer zou aanraden.

De SCM zou door een transportfirna geleverd worden, maar uiteindelijk hebben ze hem zelf geleverd. Ze hadden door Corona minder werk, voornamelijk omdat er veel minder nieuwe machines werden geleverd (Noord-Italië, waar SCM zit, werd op dat moment zwaar getroffen door COVID-19, waardoor de productie een stuk lager lag). Het installeren heb ik zelf gedaan. Dat kon ik wel laten doen, maar was weer duurder. Bovendien stelt het niet veel voor. Als particulier zou ik het zeker zelf doen. Als bedrijf zou ik het misschien laten doen, omdat het minder uitmaakt of je eigen personeel betaald om de SCM in elkaar te zetten of dat je extern personeel er voor betaald.
Duidelijk.
Bedankt voor het advies.
Nog maar eens een nachtje over slapen.
 

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
Voor een machine in die prijsklasse wilde ik de machine zien en Epper was de dichtstbijzijnde dealer was voor mij. De ontvangst was goed en de zaak was speciaal voor mij open gegaan. Ook heeft de eigenaar lang de tijd voor mij genomen. Maar de contacten daarna liepen stroef. Ik begrijp niet zo zeer waarom, want ze krijgen nog geld van mij. Ze hadden een fout gemaakt in de factuur voor de toebehoren en kreeg maar steeds geen nieuwe factuur. Dus heb ik ook niet alles betaald, want er zou nog een nieuwe factuur komen met het juiste bedrag. Die is nooit gekomen, ondanks dat ik er maanden naar heb gevraagd (zou de betaling in orde maken met een extra bestelling, maar die is dus ook nooit doorgegaan). Ik weet niet of ik de dealer zou aanraden.

De SCM zou door een transportfirna geleverd worden, maar uiteindelijk hebben ze hem zelf geleverd. Ze hadden door Corona minder werk, voornamelijk omdat er veel minder nieuwe machines werden geleverd (Noord-Italië, waar SCM zit, werd op dat moment zwaar getroffen door COVID-19, waardoor de productie een stuk lager lag). Het installeren heb ik zelf gedaan. Dat kon ik wel laten doen, maar was weer duurder. Bovendien stelt het niet veel voor. Als particulier zou ik het zeker zelf doen. Als bedrijf zou ik het misschien laten doen, omdat het minder uitmaakt of je eigen personeel betaald om de SCM in elkaar te zetten of dat je extern personeel er voor betaald.
Hoi LN,
Ik zit ook naar een Hammer k3 comfort te kijken. In Nederland is deze ongeveer net zo duur als de SCM.
Klopt het dat ik de Hammer als Nederlander niet in Duitsland kan kopen ? Ik wordt overal naar Nederland doorverwezen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
Hammer/Felder heeft in Nederland en België 1 verkooppunt en die verkopen niet over de grenzen heen. In Duitsland zijn er meer verkooppunten, maar die mogen officieel niet over de landsgrenzen heen verkopen. Maar in het verleden was het wel mogelijk om een lintzaag in Duitsland te kopen. Of dat ook voor grotere machines geldt weet ik niet en of dat nu nog kan weet ik ook niet.

Stuermer Machinen zegt dat hun verkooppunten ook geen SCM-producten over de grens mogen verkopen. Maar volgens mij houden de meeste verkooppunten zich er niet aan.

Bij mij was een Hammer K3 duurder dan een “Nederlandse“ SCM SC2. Een Holzkraft SC2 was nog een stuk goedkoper. Ik kwam bij Hammer niet helemaal goed uit met de varianten, waardoor ik een relatieve dure oplegtafel er bij moest kopen. Een grotere K3 Winner Comfort was goedkoper dan het kleinere model met oplegtafel dat ik wilde.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
Klopt het dat ik de Hammer als Nederlander niet in Duitsland kan kopen ?
felder, scm & nog anderen werken met officiële verdelers die elk een eigen regio toegewezen krijgen
strikt genomen is dat tegen het principe van de vrije markt
het vermijdt dat de verdelers mekaar beconcurreren en uit de markt werken
ik denk dat de situatie anders ligt wanneer je in duitsland gaat kopen én de machine daar meeneemt
dienst-na-verkoop is dan een andere zaak
heb er geen ervaring mee
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.061
907
Enschede, Twente
dienst-na-verkoop is dan een andere zaak
heb er geen ervaring mee
Garantie geldt altijd Europa-wijd, ook al doen fabrikanten daar vaak moeilijk over. En in mijn beleving mag een Duitse leverancier van een merk niet weigeren aan een Nederlander (of Belg) te verkopen.
Het systeem van omlijnde verkoopgebieden heeft wel een reden. de overhead voor een NL-verkoper is hoger dan die van een DE-verkoper (marketing, kosten kantoor, etc.), dus moet die NL-verkoper hogere prijzen rekenen dan de DE-verkoper, om aan zijn marge te komen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
Garantie geldt altijd Europa-wijd, ook al doen fabrikanten daar vaak moeilijk over. En in mijn beleving mag een Duitse leverancier van een merk niet weigeren aan een Nederlander (of Belg) te verkopen.
interessant aspect
ik heb reeds in duitsland festool-machines gekocht
de verkoper heeft mij uitgelegd dat festool tijdens de eerste 2 (of +1) jaren de waarborg moet uitvoeren
bij problemen in die periode mag ik dus de machine bij festool.be binnenleveren
in theorie eender waar bij festool, maar er is geen reden om de machine voor herstelling naar festool.xx te sturen
koop ik hier bij een verdeler van scm een machine, dan komt die die meestal leveren + installeren
bij problemen wend ik mij tot hem
of dat tijdens of na de waarborgperiode is, maakt niet uit
koop ik in duitsland een scm, tot wie kan ik mij dan tijdens de waarborgperiode wenden ?
de plaatselijke verdeler van scm maakt immers geen deel uit van de fabrikant
heeft die de wettelijke of contractuele plicht om de waarborg uit te voeren ?
ook hiermee heb ik geen ervaring
wie wel ?
zou een interessant onderwerp voor een apart draadje kunnen zijn
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
Onderstaande geldt voor aankopen van nieuwe producten en voor particulieren:

Er Is fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Het eerste is een gunst van de fabrikant en het andere ligt vast in Europese richtlijnen. De wettelijke garantie ligt altijd bij de verkoper en niet bij de fabrikant. Dat maakt dat je bij een defect altijd de verkoper kunt aanspreken. Het betekent in de meeste gevallen dat jij het product terug moet sturen/brengen naar de verkoper. Als service (dus niet wettelijk verplicht) kan het zijn dat de reparatie ter plekke wordt uitgevoerd. “Europese garantie” is er die zin ook niet echt.

Fabrieksgarantie is een extra service. Bij een defect kun je er voor kiezen om die weg te bewandelen ipv garantie via de verkoper. Festool, maar ook bv Bosch Professional en Apple, geven de mogelijkheid om de machines bij een bepaald aantal dealers in te leveren. Ook de garantieperiode kan hierdoor langer zijn en mogelijk worden extra zaken meegenomen, zoals de diefstalverzekering van Festool. Dit vervangt nooit de wettelijke garantie. Een verkoper kan nooit een garantiegeval weigeren en jouw doorsturen naar de fabrikant.

Zie ConsuWijzer voor een bron.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Precies... en alles onder (de optionele) fabrieksgarantie is dus volledig aan het merk om in te vullen, dus zowel de voorwaarden waaronder je de garantie kan gebruiken als de manier waarop er invulling aan wordt gegeven (waar je je spullen inlevert enz).

En voor degenen die niet verder gaan lezen, NL heeft de EU richtlijnen anders ingevuld. Minimale wettelijke garantie is 2 jaar maar niet beperkt tot 2 jaar (zoals bijvoorbeeld BE) maar tot wat je van een product mag verwachten... en dat is veelal (veel) langer dan 2 jaar. Af te dwingen bij de verkoper, en niemand anders.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
De wettelijke garantie ligt altijd bij de verkoper en niet bij de fabrikant. Dat maakt dat je bij een defect altijd de verkoper kunt aanspreken. Het betekent in de meeste gevallen dat jij het product terug moet sturen/brengen naar de verkoper.
@L.N.
ik denk begrepen te hebben dat jij jouw scm in duitsland gekocht hebt + daar zelf gehaald
wanneer je op de wettelijke garantie beroep moet doen, dan zal je de machine weer naar duitsland voeren
Keesj kan dezelfde weg opgaan
bij een scm-zaag is er weinig kans op problemen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
@ZotVanHout Garantie en reparatiewerkzaamheden heb ik in overweging genomen. Binnen de garantieperiode zou een monteur van Epper naar mijn machine komen voor een reparatie. Buiten garantie zou ik voor de monteur moeten betalen. Gezien de reistijd (150 km enkele reis) wordt dat een duur geintje. Maar SCM Nederland zit nog verder weg (235 km enkele reis), waardoor een monteur van hen waarschijnlijk nog duurder zal zijn.

De machine brengen is niet echt een optie, want dan zou ik een auto moeten huren met een hydraulische klep. De machine zal vast niet dezelfde dag gerepareerd worden, waardoor ik voor het halen ook een auto moet huren. 2 dagen autohuur en 600 km rijden is niet goedkoop (€350). Een hanger huren kan natuurlijk ook en is een stuk goedkoper, maar het is veel gedoe om de SCM met de kleine wielen op de aanhanger te krijgen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
530
32
Zweden-Delft
Mooie review. "Spouwmes moet eruit bij verdekte zaagsnedes" dit is wel een misser vind ik. Bij mij zou het betekenen, ik ken mijzelf, dat het spouwmes op een gegeven moment ergens in een lade verdwijnt en er nooit meer uit komt. Die van mijn huidige tafel, die ik altijd meeneem, is om die reden ook spoorloos al jaren.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
Mooie review. "Spouwmes moet eruit bij verdekte zaagsnedes" dit is wel een misser vind ik. Bij mij zou het betekenen, ik ken mijzelf, dat het spouwmes op een gegeven moment ergens in een lade verdwijnt en er nooit meer uit komt. Die van mijn huidige tafel, die ik altijd meeneem, is om die reden ook spoorloos al jaren.
Het is inderdaad jammer dat dit zo moet. Mijn vorige zaagtafel had dat niet en het is toch wel handig. Nu plaats ik het spouwmes altijd terug voor de veligheid en voor de stofafzuiging. De afzuiging boven het zaagblad zit aan het spouwmes vast en het weghalen hiervan zorgt dat het afzuigen van stof een stuk minder is.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Het is inderdaad jammer dat dit zo moet. Mijn vorige zaagtafel had dat niet en het is toch wel handig. Nu plaats ik het spouwmes altijd terug voor de veligheid en voor de stofafzuiging. De afzuiging boven het zaagblad zit aan het spouwmes vast en het weghalen hiervan zorgt dat het afzuigen van stof een stuk minder is.
Ik kon geen passend SCM spouwmes voor verdekte snedes vinden (is er vast wel, kon het zo even snel niet vinden) en heb er een van Felder gekocht, deze passend gemaakt, en zo heb ik 't opgelost. Voelt toch stuk veiliger dan helemaal zonder.
 

Hans.P

Nieuw lid
26 mrt 2021
5
10
Venlo
Hallo
Ik heb me aangemeld voor dit forum omdat ik veel informatie vind over diverse onderwerpen. Maar wat echt mijn interesse heeft gewekt is de review ven mmini max sc 2. De zeer uitgebreide review is echt duidelijk.
Ik heb deze sc 2 ook besteld maar veel duurder dan wat jij er voor betaald hebt.
Gezien de levertijd heb ik nog niet definitief bevestigd.
Kun jij mij vertellen waar jij de sc 2 gekocht hebt.

Ik maak voor de hobby meubels maar ook groter projecten.
 

Bijlagen

  • 20200919_172120.jpg
    20200919_172120.jpg
    148,1 KB · Weergaven: 39
  • P1020715.JPG
    P1020715.JPG
    69,5 KB · Weergaven: 39

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
@Hans.P De zaag is in Duitsland gekocht bij Epper Maschinen. Een gedeelte van het SCM assortiment wordt in Duitsland onder de naam Holzkraft verkocht. Je hebt soms wat minder keus in de uitvoering of minder opties, maar het is vaak wel een stuk goedkoper. Holzkraft is een merk dat producten van verschillende merken relabeled tot Holzkraft en niet alle Holzkraft producten zijn van SCM.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
@Hans.P Zou je ons kunnen vertellen wat de prijs op de offerte was? Dan kunnen we zien of de SC2 goedkoper of duurder is geworden.
 

Hans.P

Nieuw lid
26 mrt 2021
5
10
Venlo
Dat kan.
Guten Morgen,
die Maschine liegt ohne Vorritzeinrichtung bei 3200€ netto, die Lieferzeit liegt ca. in Kalenderwoche 24
Mit der Vorritzeinrichtung liegt die Maschine bei 3400€ netto, hier liegt die Lieferzeit in KW 23.
Wie am Telefon besprochen, kämen Sie die Maschine hier bei uns abholen, daher biete ich erst einmal keine
Frachtkosten zu Ihnen an.
Sollten Sie noch Fragen haben stehe ich Ihnen gerne zur Verfügung!
Gruß aus Bitburg,
Mit freundlichen Grüßen,
Matteo Petry
Leiter Innendienst
Epper GmbHSüdring 37
D-54634 Bitburg
Ik heb dit besteld.
1617368919248.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.146
1.000
Bedankt! De prijs is dus iets omhoog gegaan, want ik heb €3660 betaald (incl BTW) voor de versie zonder voorritser. Dat was incl bezorgen. De netto prijs in Duitsland is zonder BTW, dus die moet je bij de prijs van @Hans.P tellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.