Restauratie gietijzeren lintzaag Kichner uit 1900

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Bij moderne lintzagen kun je de tafel iets verschuiven. Kan dat bij deze zaag ook? Of zit de geleider niet vast aan de tafel?
 
  • Leuk
Waarderingen: Roodborst

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Als je toch graag een zijdelingse verstelmogelijkheid wilt toevoegen, zou een excentrisch gedraaide as de oplossing kunnen zijn.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Ja, dat denk ik ook. Zolang er hout uitsteekt loopt het blad niet tegen de houder.
Maar @oscarlottum heeft er blijkbaar wat buikpijn van: "Het zaagblad loopt maar 1 mm van de linker-klemijzer af. Lijkt mij zo eerlijk gezegd te link voor als ik bijv. bochtig zaagwerk ga doen."

Als ik dan zie dat er wel redelijk eenvoudig een extra stelmogelijkheid kan worden toegevoegd geef ik dat aan als mogelijke oplossing. Aan hem de keuze.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Ik ga so-wie-so eerst kijken hoe het in de praktijk uitziet, ik weet nog niet wat de marges zijn of de wielen nog 'inlopen', of het geleidersblok in het blad zelf al het meeste opvangt etc. Opzich zou het idee van een 'excentrisch gedraaide as' een oplossing kunnen zijn, als het moet.... ik kom er op terug.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Het is dan makkelijker om een stukje as van de goede maat te nemen, die door te slijpen en er een stukje strip tussen te lassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
Ik heb een update mbt de renovatie van de Lintzaag op m'n website geplaats:
Renovatie KIRCHNER Lintzaag
De Lintzaag zelf is af (op 1 euvel na *...). De elektra moet nog, heb wat spulletjes besteld...
Ik kan niet wachten om 'm aan te zetten en het eerste houtje er door te duwen 😊

*] doordat er nieuwe bandjes op de wielen zitten is de omtrek van de wielen toegenomen, daardoor lijnt de zaaggeleiding onder de tafel niet goed meer uit met het lint. De zaag gaat daar nu met slechts 1 mm spelingaan 1 kant langs ijzer... weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. Gaat in ieder geval niet weg door afstelling. Of ik moet de zaaggeleiding afflexen en opnieuw 6 mm verder vast lassen of ik ga 5 mm wegvijlen........
Oscar geen idee of jij dit al uitgevogeld had maar ik kwam hier gisteren achter. Mijn kirchner heeft dezelfde geleiders en deze zijn aan de voorkant verstelbaar afhankelijk van de breedte van je kunt.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
@Tjeenk Hmm dat klinkt dan toch anders, bij die van mij kan ik alleen de as roteren en vastzetten, er is geen mogelijkheid om de as te verstellen. Zie foto. De 2 vierkante bouten zetten de as vast verder geen andere afstelling. Of zie iets over het hoofd?
 

Bijlagen

  • IMG_4710.jpeg
    IMG_4710.jpeg
    138,8 KB · Weergaven: 17

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
@Tjeenk Hmm dat klinkt dan toch anders, bij die van mij kan ik alleen de as roteren en vastzetten, er is geen mogelijkheid om de as te verstellen. Zie foto. De 2 vierkante bouten zetten de as vast verder geen andere afstelling. Of zie iets over het hoofd?
Nee bedoel dit.
@Tjeenk Hmm dat klinkt dan toch anders, bij die van mij kan ik alleen de as roteren en vastzetten, er is geen mogelijkheid om de as te verstellen. Zie foto. De 2 vierkante bouten zetten de as vast verder geen andere afstelling. Of zie iets over het hoofd?
Nee ik bedoel de bovengeleiders:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.