het verschil tussen beide is redelijk duidelijkIk twijfel of ik dit nu via rampamoeren of inslagmoeren ga doen.
Als er veel trekkracht op zou komen zou ik eerder zeggen rampamoeren. Maar omdat dat hier niet het geval is, zou ik zelf inslagmoeren nemen. En dan monteren aan de kant waar de verbinding niet zit, zodat je deze dus vaster in het hout trekt bij aandraaien.
Voor monteren (en voor het boren van het doorlopende gat) even met een forstner- of speedboor een breder gat boren zodat de kop mooi wordt verzonken.
Rampamoeren willen inderdaad wel eens meedraaien en zijn soms lastig exact haaks in het hout te monteren.
Dat heet een Stokeind.Als de draadstangen permanent in de schenen moeten blijven kun je ook denken aan slotbouten of schroeven met een draadeinde.
Deze methode gebruik ik ook wel eens. Vind ik eigenlijk beter werken dan rampamoeren. Lijmen doe ik met 2 componentenlijm of wood max.Het hangt sterk van de toepassing af wat het meest geschikt is. Ik heb recent nog 40mm lange M12 ronde Koppelmoeren (om draadstangen te verbinden) met constructie (bruis) lijm in tafelpoten gelijmd om er stelvoeten in te kunnen draaien.
Koppelmoeren lopen ook door tot veel grotere diameters, M12 en hoger. Inslag en rampamoeren hebben vaak een beperkt bereik M8 ofzo.Deze methode gebruik ik ook wel eens. Vind ik eigenlijk beter werken dan rampamoeren. Lijmen doe ik met 2 componentenlijm of wood max.