Rampamoeren vs inslagmoeren

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
In een balkje beuk van 40x40mm heb ik schroefdraad nodig voor het gebruik in combinatie met de samurai jig voor mijn bovenfrees.
Ik twijfel of ik dit nu via rampamoeren of inslagmoeren ga doen. Zou dat veel uit maken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik twijfel of ik dit nu via rampamoeren of inslagmoeren ga doen.
het verschil tussen beide is redelijk duidelijk
een inslagmoer heeft weerhaken & draait niet mee, maar heeft geen draad aan de buitenkant
zet je die aan de zijde van het werkstuk waar de trekkracht op komt, dan trek je die er uit

een rampamoer trek je er minder makkelijk uit, omdat er draad aan de buitenkant zit
aan de andere kant van de trekkracht zitten verhindert het uittrekken
maar door de afwezigheid van weerhaken zou ze mee kunnen draaien => verlijmen ?
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als er veel trekkracht op zou komen zou ik eerder zeggen rampamoeren. Maar omdat dat hier niet het geval is, zou ik zelf inslagmoeren nemen. En dan monteren aan de kant waar de verbinding niet zit, zodat je deze dus vaster in het hout trekt bij aandraaien.
Voor monteren (en voor het boren van het doorlopende gat) even met een forstner- of speedboor een breder gat boren zodat de kop mooi wordt verzonken.
Rampamoeren willen inderdaad wel eens meedraaien en zijn soms lastig exact haaks in het hout te monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Als er veel trekkracht op zou komen zou ik eerder zeggen rampamoeren. Maar omdat dat hier niet het geval is, zou ik zelf inslagmoeren nemen. En dan monteren aan de kant waar de verbinding niet zit, zodat je deze dus vaster in het hout trekt bij aandraaien.
Voor monteren (en voor het boren van het doorlopende gat) even met een forstner- of speedboor een breder gat boren zodat de kop mooi wordt verzonken.
Rampamoeren willen inderdaad wel eens meedraaien en zijn soms lastig exact haaks in het hout te monteren.

Ok dan heb ik toch hetzelfde beeld. Verzinken is inderdaad een goede optie.
Voor een forstnerboor heb ik wel een kolomboor of standaard nodig denk ik maar dat moet goed komen
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Als de draadstangen permanent in de schenen moeten blijven kun je ook denken aan slotbouten of schroeven met een draadeinde. Als de draadstangen los moeten kunnen van de scheen zijn rampamoeren lastiger aan te brengen maar dat kan in een 'blind' gat waardoor de zool van de scheen glad blijft zonder gat waar rommel in kan komen of de mogelijkheid dat de scheen ergens op blijft haken.
Gat om de slagmoer in te verzinken kun je trouwens ook maken met een slangenboor of met een speedboor.
Kwestie van voorkeur, voorraad, en voorhanden zijn.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor hardere houtsoorten kun je ook deze gebruiken, nederlandse naam weet ik niet maar in het engels heet het een threaded insert:
1626804961467.png
Die hebben een volledige interne schroefdraad, bij een rampamoer begint de draad pas na ongeveer 5mm, het metaal van deze dingen is ook beduidend dikker.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Rampamoerenvind ik lastig recht in het boorgat te krijgen. Gaan bij mij dus vaak scheef. Is daar een handigheidje voor? Om ze dus recht in het boorgat te krijgen voor alle duidelijkheid; scheef indraaien heb ik inmiddels onder de knie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi en Steve88

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Gebruik ipv een inbus sleutel een stuk draadeind of een lange slotbout met een moer die je in de rampamoer draait, dan de moer erop en draaien maar, met een hefboom om de moer er recht in te zetten.
1626815208584.png
1626815146239.png
 

Bijlagen

  • 1626815185244.png
    1626815185244.png
    218,8 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik maak een malletje van een balkje op z'n kant met een ruim gat onderin diep genoeg om de de rampamoer, een ringetje en een gewone moer in te laten passen en daarboven een gat waar de lange bout net doorheen past. Het balkje houdt dan de bout vertikaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en thomasz

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het hangt sterk van de toepassing af wat het meest geschikt is. Ik heb recent nog 40mm lange M12 ronde Koppelmoeren (om draadstangen te verbinden) met constructie (bruis) lijm in tafelpoten gelijmd om er stelvoeten in te kunnen draaien.

Er zijn overigens ook lange Rampa moeren ontdekte ik pas, zie deze. Wanneer je eerst een kruiskop of inbus bout in de Rampa moer draait en deze borgt met een moer, dan kun je met een accu schroefmachine voorzichtig en gecontroleerd de rampamoer erin draaien. Indien je de Rampa moer zou lijmen, draai er dan ook een bout in voordat je hem met (een beetje) lijm monteert, zo blijft de draad schoon.
 
  • Leuk
Waarderingen: TinoT en rinus

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het hangt sterk van de toepassing af wat het meest geschikt is. Ik heb recent nog 40mm lange M12 ronde Koppelmoeren (om draadstangen te verbinden) met constructie (bruis) lijm in tafelpoten gelijmd om er stelvoeten in te kunnen draaien.
Deze methode gebruik ik ook wel eens. Vind ik eigenlijk beter werken dan rampamoeren. Lijmen doe ik met 2 componentenlijm of wood max.
 

Ben55

Nieuw lid
26 dec 2019
12
9
Er zijn nu ook rampamoeren voor zachter hout beschikbaar
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een rampa moer kan je een passend stuk draadeind inzetten moer er boven op en met de kolomboor er in draaien. Balkje vast zetten aan de tafel. Het zelfde als recht tappen. Boorkop gewoon met de hand draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.