Update tijd
Alle planken met de hand geschaaft, heb nogal geworsteld met het aphselia hout, de schaafbeitel verloor enorm vlug zijn scherpte, na het slijpen van een 'back bevel' van 10° is dit enorm verbeterd, de beitel hield zijn scherpte vele malen langer! Had de beitel redelijk diep staan zodat ik in 1 haal de vergrijzing eraf schaafde, dit liet wel wat kleine sporen staan die ik dan met de bandschuurmachine heb verwijderd, als laatste ga ik gans de poort nog es opschuren met excenter schuurmachine. Is misshien een nogal grove methode maar als je 22 planken van 110 cm bij 14 cm moet schaven moet het toch een beetje vooruit gaan hé
Kanten proper geschaaf met HNT gordon schaaf:
Heb de 24 pennen voor de pen gat verbindingen zelf gemaakt door middel van een dowel plate, dit doe ik dus nooit of te nimmer meer, veel te omslachtig, geen mooi resultaat. Bij projecten in de toekomst zal ik pennen via het net bestellen, zal me veel tijd en problemen besparen!
En dan 'le moment supreme' lijmen!! Had nogal wat kopzorgen over deze ingewikkelde operatie. Heb het verlijmen in twee delen gedaan, eerst de verticale balken in de onderste horizontale balk. Doordat ik de 'drawbore' pen gat verbinding gebruik zijn er geen klemmen nodig en is dit mogelijk. Uiteindelijk waren al mijn kopzorgen over het lijmen overbodig want alles is zeer soepel verlopen!
Gebruikte lijm is West System epoxy lijm, heb trage verharder gebruikt, wat je ongeveer 90 minuten geeft om alles te monteren, geeft je toch wat speelruimte als er iet fout gaat.
Epoxy met harder:
Silica vuller toegevoegd, je blijft die toevoegen tot je de vereiste dikte heb bereikt, zeer handig als je zoals ik verticale verbindingen moet lijmen, je kunt de lijm lekker dik maken dan druipt hij niet naar beneden.
Goed gemixt, en zoals je kunt zien op het testhoutje druipt de lijm niet.
Alles klaar voor het lijmen, bovenste regel met kettingtakel klaargehangen, is toch iets te zwaar om even vlug met de hand te monteren
Wat creatief met touwen moeten omspringen om de vulplanken een beetje op hun plaats te houden tijdens het monteren.
Verbinding gelijmd zonder pennen
Pennen erin geklopt, de verbinding stond als strak tegen mekaar aan voor de pennen maar door de gaten iets uit de lijn te boren trok de verbinding toch nog klein beetje strakker!
Aangezein de boven en onderregel niet honder procent recht waren moesten ik toch nog 2 klemmen gebruiken vooraleer ik de pennen kon inkloppen. Mijn improvisatie klemmen werkten perfect!
Schaven schaven schaven en nog es schaven!
Afgewerkte pen gat verbinding, ben zeer tevreden met het resultaat!
Nu rest me enkel het monteren van de geleidewielen en verder schaven schaven schaven gevolgd door schuren schuren schuren
en dan is de poort klaar en kan ik aan de palen beginnen!