Pergola tegen gevel instabiel

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
In een dakvlak, als in een dicht dakvlak, ligt er bijna altijd plaatmateriaal op de liggers, voldoende geschroefd en verankerd. Dit plaat materiaal werkt dan als "schijfwerking" en verzorgd de stabiliserende 'diagonalen'.

Ik heb zelf kort geleden een redelijk zelfde opzet afdak gemaakt, maar dan 'quick and dirty' daar komt de stabiliteit niet zo zeer uit de diagonalen, maar meer uit de totale combinatie. Iedere verbinding in deze constructie is met stalen bevestigers gemaakt, die zijn niet momentvast, eerder gewoon scharnierend.
Mijn poeren staan wel redelijk 'momentvast' door de lange stalen kokers waaraan de staander vast zit, waardoor er weinig beweging meer in de constructie zit. Echter, een schommel zou ik er niet aan ophangen zonder extra maatregelen te treffen.
Ja precies, leuk om andere projecten te zien. Hoe jij de staanders hebt lijkt me al veel stabieler dan een poer met een klein draad erin. Toen ik de staander erin had gedraaid moest ik hem gelijk schoren anders kantelde hij al heel erg een kant op. Ik denk dat deze manier van verankering ook niet echt geschikt was achteraf.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Mijn mening. Ik denk dat je de schoren niet vast genoeg hebt. Hoe vast zat de pen en gat houtverbinding? M.a.w. hoe precies heb je deze gemaakt. Als je hier al ruimte op hebt zitten, loop je al een punt achter.
Een tellerkopschroef van 18 die 3 cm in het achterliggende hout zit is naar mijn mening ook niet genoeg. Die moet er minimaal 9 cm inzitten.
De 2 schoren zouden in principe meer dan genoeg stevigheid moeten geven, mits het goed word uitgevoerd.
Nou die zitten echt heel vast. Vooral met de nagels erin. Wel zit er wat ruimte aan 1 kant omdat er teveel is afgezaagd. De pen zit er wel volledig in. Het zou misschien best kunnen dat er speling zit maar dat kan ik me haast niet voorstellen hoe vast het zit.
9FB28383-EF8C-4AFF-8C0E-C9E31400A91E.jpeg
F362FD21-0F9D-43AC-9ED5-E8CD39A5C11B.jpeg
image.jpg
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Ik vind zelf deze wel fijn, is wel erg op huizen gericht, misschien niet helemaal wat je zoekt: Learn to Timber Frame, Will Beemer | 9781612126685 | Boeken | bol.com . Basis is in alle ontwerpen wel een "vast" frame op de grond, en ook hier worden natuurlijk uiteindelijk nog planken op gespijkerd die torsiestijfheid geven. Maar het geeft wel goede voorbeelden van houtverbindingen en constructies. Heb dit boek wel gebruikt als basis voor wat constructies in m'n eigen achtertuin.
Andere tip: als je iets bedenkt, zet dan eerst een ontwerp en wat je wilt bereiken hier op het forum. Er zijn altijd mensen die op je ontwerp willen schieten!
Dank voor de aanbeveling zal die eens bekijken. En idd beter geweest om een topic te starten met een ontwerp. Voor de volgende!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Dank voor de aanbeveling zal die eens bekijken. En idd beter geweest om een topic te starten met een ontwerp. Voor de volgende!
Op zich is dat inderdaad een heel fijn boek. Maar let op: het gaat niet over houtskeletbouw, maar over "timber frame" (weet eerlijk gezegd niet hoe je dat netjes in het NL vertaalt). Jouw initiële vraag was naar een boek over houtskeletbouw. Dat is in het Engels een "stick frame". De techniek die jij deels in jouw pergola hebt toegepast (schoren met pennen) valt wel onder timber framing.

En verder merk ik op dat je stabiliteit verwachtte in de palen op de betonpoer. De betonpoer is echter puur ter fundering en de stabiliteit moet uit de constructie komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rowinbakker

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Nadat ik alles gelezen heb ben ik benieuwd in welke richting de schommel moet zwaaien. Van en naar het huis zou nu ook al moeten werken lijkt me. Dwars daarop word nooit wat met de gekozen liggers.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Nadat ik alles gelezen heb ben ik benieuwd in welke richting de schommel moet zwaaien. Van en naar het huis zou nu ook al moeten werken lijkt me. Dwars daarop word nooit wat met de gekozen liggers.

Van en naar het huis zit geen beweging in daar zou een schommel aan kunnen hangen idd. Dwars daarop was idd voor eventueel een hangschommel/bank. Wordt ook nooit wat wanneer ik dus diagonalen plaats in het dakvlak?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dwars daarop was idd voor eventueel een hangschommel/bank. Wordt ook nooit wat wanneer ik dus diagonalen plaats in het dakvlak?
op voorwaarde dat je met de hangbank niet met jullie vieren begint te schommelen zoals met een standaardschommel, kan je die wel in de richting van de liggers hangen
zelf zou ik die aan 2 balkjes hangen, die op 2 liggers rusten
op welke wijze diagonalen in het dakvlak het plaatsen van de hangbalk verhinderen, zie ik niet
integendeel, de diagonalen verhogen de stijfheid van het dakvlak
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zie dagelijks mensen die met pen en gat werken in hout constructies die eigenlijk niet goed weten wat ze doen. Ze maken een pen en gat, al of niet strak passend, zetten het in elkaar en boren een gat en slaan er een pen (toognagel/ronde pen) door.
Ziet er leuk uit, maar zal nooit een stijve verbinding worden.
Het is de bedoeling dat de toognagel de verbinding strak trekt. dat kan alleen als het gat van de pen niet in het verlengde ligt van de gatverbinding. Je boort ze dus niet tegelijk door, maar zorgt dat het gat van de pen iets er naast staat (die de verbinding dicht trekt). De toognagels maak je zelf. Je schaaft ze zeskant taps toelopend.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Ik zie dagelijks mensen die met pen en gat werken in hout constructies die eigenlijk niet goed weten wat ze doen. Ze maken een pen en gat, al of niet strak passend, zetten het in elkaar en boren een gat en slaan er een pen (toognagel/ronde pen) door.
Ziet er leuk uit, maar zal nooit een stijve verbinding worden.
Het is de bedoeling dat de toognagel de verbinding strak trekt. dat kan alleen als het gat van de pen niet in het verlengde ligt van de gatverbinding. Je boort ze dus niet tegelijk door, maar zorgt dat het gat van de pen iets er naast staat (die de verbinding dicht trekt). De toognagels maak je zelf. Je schaaft ze zeskant taps toelopend.

Dank voor je kritische noot. Deel je mening. Had ook eerder het plan om het zo te doen. Kennis van me die ook wel veel bouwervaring heeft vertelde me dat een normale ronde nagel dwars erdoor ook vast genoeg zou zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.