Pergola tegen gevel instabiel

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Dag mensen!

Heb recent mijn eiken pergola project zo goed als afgerond. Het is mijn eerste constructieve project maar ik ben niet te spreken over de stabiliteit in de horizontale richting. Waarschijnlijk omdat ik geen schoren heb geplaatst in de richting naar de gevel toe maar ik zou graag jullie mening en mogelijke oplossingen horen!

Details:
- Staanders staan op betonpoeren, toen de constructie nog niet stond vond ik dat al niet stabiel
- Voorkant schoren met pen en gat, ringbalk ligt in inkeping van de staanders met een pen erdoor.
- Liggers in inkeping met een tellerkopschroef 8 bij 180, gaat 3 cm in het hout eronder. (Misschien is dit ook niet vast genoeg?)

Hier de foto’s:
68DA10C8-F6D1-41C5-AC6C-FD6BF8B30FCC.jpeg
1AD6E7C4-9395-4A61-8584-D7C23460282E.jpeg
13EE3CE3-9915-46DC-92FC-EAC30895AAC6.jpeg
6A466A9E-22CD-47BD-A5CC-F17BD64E0C47.jpeg
Alvast dank!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ben niet te spreken over de stabiliteit in de horizontale richting.
met 'horizontaal' bedoel je 'evenwijdig met de muur' ?
het horizontale vlak dat de liggers vormen is geen stijve struktuur
de tellerkopschroeven zouden inderdaad meer dan 3 cm in de ringbalk mogen gaan, maar dan nog zullen ze hoofdzakelijk als scharnierpunt voor de liggers dienen
begin met links en rechts in het horizontale vlak een diagonaal tussen de 2 buitenste liggers te plaatsen
je kan dit zelfs met lijmklemmen simuleren
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
maak schoren in het dakvlak om de stabiliteit in de dwarsrichting uit je woning te ontlenen
dat zou je bijvoorbeeld met een stalen staaf rond 12 kunnen doen.

die kleine schoortjes in het spant zijn onvoldoende


1629272652302.png
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
met 'horizontaal' bedoel je 'evenwijdig met de muur' ?
het horizontale vlak dat de liggers vormen is geen stijve struktuur
de tellerkopschroeven zouden inderdaad meer dan 3 cm in de ringbalk mogen gaan, maar dan nog zullen ze hoofdzakelijk als scharnierpunt voor de liggers dienen
begin met links en rechts in het horizontale vlak een diagonaal tussen de 2 buitenste liggers te plaatsen
je kan dit zelfs met lijmklemmen simuleren
Ja evenwijdig met de muur. Wat bedoel je met het horizontale vlak, diagonaal op de liggers? Zoals boertje125 ook aangeeft?
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
maak schoren in het dakvlak om de stabiliteit in de dwarsrichting uit je woning te ontlenen
dat zou je bijvoorbeeld met een stalen staaf rond 12 kunnen doen.

die kleine schoortjes in het spant zijn onvoldoende


Bekijk bijlage 106578
Hoe zou ik dat het beste kunnen doen zonder staal en zonder veel aanpassingen? Daarbij ook goed om te weten ik wil het graag dicht laten groeien, boven de liggers wil ik nog kleine latjes plaatsen om de klimplanten beter te begeleiden. Maar het moet ook stevig genoeg zijn voor een hangschommel. Dank voor de reactie!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Er zit blijkbaar toch ergens ruimte in de verbindingen, maar je zegt ook dat toen de constructie nog niet stond je al twijfels had over de stabiliteit (van de poeren)?
Op de midden kolom met schoor zie ik geen toognagels (houten pen): weet je zeker dat daar geen speling zit?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hoe wordt die hangschommel gebruikt? Kijk daar heel goed mee uit als je nu al twijfels hebt! Ik heb hier een vrijstaande pergola met schommel gebouwd, en toen onze oudste nog klein was ging dat prima. Ondertussen is hij een stuk groter en mag hij niet meer zo hard als hij eigenlijk wil. Ikzelf kan er prima op schommelen, maar het is de onbenulligheid (=dynamische krachten) die je niet moet onderschatten....
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Er zit blijkbaar toch ergens ruimte in de verbindingen, maar je zegt ook dat toen de constructie nog niet stond je al twijfels had over de stabiliteit (van de poeren)?
Op de midden kolom met schoor zie ik geen toognagels (houten pen): weet je zeker dat daar geen speling zit?
Die in het midden met schoor zit inderdaad nog geen nagel in, maar zit er al wel heel vast in. Er zit bij sommige liggers wel speling, misschien als ik daar extra schoeven schuin in doe dat het ook al stabieler wordt?

In het begin toen ik 1 staander op de poer draaide dan beweegt het heel veel, dan zit er veel speling in omdat het draad ook niet heel lang was. Maar heb begrepen dat dat normaal is aangezien de stevigheid vanuit de constructie moet komen.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Hoe wordt die hangschommel gebruikt? Kijk daar heel goed mee uit als je nu al twijfels hebt! Ik heb hier een vrijstaande pergola met schommel gebouwd, en toen onze oudste nog klein was ging dat prima. Ondertussen is hij een stuk groter en mag hij niet meer zo hard als hij eigenlijk wil. Ikzelf kan er prima op schommelen, maar het is de onbenulligheid (=dynamische krachten) die je niet moet onderschatten....
Ja daarom! Het moet wel veilig blijven, als ik een hangschommel aan de dikke ringbalk maak, dan gaat het denk ik wel goed, daar krijg ik geen beweging in. Maar als ik er 1 aan een ligger gaat hangen en je zwaait dan als een gek heen en weer, zal alles mee bewegen…
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat bedoel je met het horizontale vlak, diagonaal op de liggers? Zoals boertje125 ook aangeeft?
in hetzelfde vlak als boertje getekend heeft
het verschil tussen zijn & mijn voorstel is dat hij de diagonalen tussen 4 liggers getekend heeft, waardoor ze boven of onder de liggers komen, terwijl ik een een diagonaal tussen de 2 uiterste liggers links + rechts dacht
je kan bijkomende diagonalen tussen elk paar liggers plaatsen tot je voldoende stijfheid verkrijgt
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Die in het midden met schoor zit inderdaad nog geen nagel in, maar zit er al wel heel vast in. Er zit bij sommige liggers wel speling, misschien als ik daar extra schoeven schuin in doe dat het ook al stabieler wordt?

In het begin toen ik 1 staander op de poer draaide dan beweegt het heel veel, dan zit er veel speling in omdat het draad ook niet heel lang was. Maar heb begrepen dat dat normaal is aangezien de stevigheid vanuit de constructie moet komen.
Schroeven in die liggers gaan je probleem niet oplossen. Zoals ik het zie zijn je hoeken (waar nu de schoren in zitten) niet stijf genoeg. Beide hoeken moeten stabiel en stijf zijn: daar mag geen beweging in mogelijk zijn. Ik zou eerst de ontbrekende nagels er maar eens in zetten. Die twee schoren werken samen voor de stabiliteit van je constructie. Als er in 1 van de 2 ook maar een beetje muziek zit, heb je inderdaad een minder stabiele constructie. Mocht er alsnog een kruisverband in je dakvlak nodig zijn, dan kun je dat ook met rvs voorgespannen staaldraad doen. Met een paar spanners er in kun je die strak zetten ( en als het nodig is naspannen na verloop van tijd).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Volgens mij zijn de hoeken gewoon niet stijf genoeg. De ligger had beter de zelfde sectie als de staanders kunnen hebben. Als de staanders goed aan de poeren vast zitten en de hoeken zitten strak, dan kan de beweging alleen nog uit de buiging van het hout komen. De bovenligger is dan dus bepalend en die heb je half zo zwaar gemaakt als de staanders.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Volgens mij zijn de hoeken gewoon niet stijf genoeg. De ligger had beter de zelfde sectie als de staanders kunnen hebben. Als de staanders goed aan de poeren vast zitten en de hoeken zitten strak, dan kan de beweging alleen nog uit de buiging van het hout komen. De bovenligger is dan dus bepalend en die heb je half zo zwaar gemaakt als de staanders.
Wat wordt er bedoelt dat de hoeken niet stijf genoeg zijn, ben nog niet zo thuis in het jargon. Wanneer ik langere schoren had gemaakt was het stabieler, stijver?

En bedoelt dat de ringbalk beter 15x15 had gekunt net zoals de staander? Een dunnere maar hogere balk moet dat dan toch wel compenseren?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
De ligger is wel smaller, maar niet zo veel hoger en overspant een grotere afstand.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat wordt er bedoelt dat de hoeken niet stijf genoeg zijn
in het horizontale vlak zit er gewoon geen stijfheid omdat je geen enkele diagonaal heb
van de rechthoek die de liggers vormen kan je met een beetje duwen een ruit maken
het minste dat je moet doen/proberen is ook in het horizontale vlak kleine of grote diagonalen zetten
bredere liggers hadden het uitwijken kunnen voorkomen, omdat je dan per ligger 2 schroeven had kunnen zetten
maar dan nog, want door het hefboomeffekt van de lengte van de liggers maken die 2 schroeven op zo'n korte afstand weinig uit
leg bovenop het vlak van de liggers eens 2 losse planken in diagonaal 45°, zet die met klemmen vast & je zal direct merken hoe de stijfheid verbetert
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Dank voor de reacties!

Door de laatste nagels erin te slaan is het wel wat stabieler geworden maar als je aan een ligger gaat hangen en zwaaien, beweegt het in zijn geheel nog veel te erg.

Aangezien ik niet veel meer kan veranderen aan de voorkant en welke maten ik heb gebruikt ga ik eerst proberen om schoren in het dakvlak te maken.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
in het horizontale vlak zit er gewoon geen stijfheid omdat je geen enkele diagonaal heb
van de rechthoek die de liggers vormen kan je met een beetje duwen een ruit maken
het minste dat je moet doen/proberen is ook in het horizontale vlak kleine of grote diagonalen zetten
bredere liggers hadden het uitwijken kunnen voorkomen, omdat je dan per ligger 2 schroeven had kunnen zetten
maar dan nog, want door het hefboomeffekt van de lengte van de liggers maken die 2 schroeven op zo'n korte afstand weinig uit
leg bovenop het vlak van de liggers eens 2 losse planken in diagonaal 45°, zet die met klemmen vast & je zal direct merken hoe de stijfheid verbetert
Duidelijk, dank voor je uitleg! ga het proberen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Duidelijk, dank voor je uitleg! ga het proberen.
vanuit esthetisch standpunt zou ik de diagonalen die hier vertikaal zitten, in het horizontale vlak tussen 2 liggers herhalen
zowel aan de staanders als tegen de muur
een doorlopende diagonaal, zoals @boertje125 - en misschien ook anderen - die voorgesteld heeft, is technisch beter omdat de lengte van de diagonalen, en daardoor de ononderbroken overspanning groter is

1629292270487.png
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
vanuit esthetisch standpunt zou ik de diagonalen die hier vertikaal zitten, in het horizontale vlak tussen 2 liggers herhalen
zowel aan de staanders als tegen de muur
een doorlopende diagonaal, zoals @boertje125 - en misschien ook anderen - die voorgesteld heeft, is technisch beter omdat de lengte van de diagonalen, en daardoor de ononderbroken overspanning groter is

Bekijk bijlage 106595
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp maar bedoel je dan dat je uiteindelijk 4 diagonalen plaatst op deze manier? (Heb het hier recht aangegeven anders beetje lastig)
966FEC31-AB5D-4E15-94B1-C41717F5DF8D.jpeg

Bedankt voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.