Pergola tegen gevel instabiel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp maar bedoel je dan dat je uiteindelijk 4 diagonalen plaatst op deze manier? (Heb het hier recht aangegeven anders beetje lastig)
ik heb hier een bovenaanzicht getekend

de bijkomende diagonalen zijn de zwarte parallelle strepen met witte inhoud
die zitten tussen 2 liggers

de blauwe zijn een alternatief
die gaan van de ene naar de andere buitenste ligger
die liggen bovenop de liggers

je kan zelfs én de zwarte én de blauwe plaatsen

voor de zwarte zou ik dezelfde sectie/doorsnede als de liggers gebruiken

de blauwe zou ik vlak leggen, dus met de breedste kant op de liggers
1629318365517.png
 

Bijlagen

  • 1629318235049.png
    1629318235049.png
    17,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
ik heb hier een bovenaanzicht getekend
de bijkomende diagonalen zijn de zwarte parallelle strepen met witte inhoud
die zitten tussen 2 liggers
de blauwe zijn een alternatief
die gaan van de ene naar de andere buitenste ligger
die liggen bovenop de liggers
je kan zelfs én de zwarte én de blauwe plaatsen
Bekijk bijlage 106621
Tof dat je de tijd neemt om een aanzicht te tekenen. Duidelijk ik zal eerst de 4 diagonalen plaatsen en dan kijken wat het heeft opgeleverd. Het liefst niet bovenop een diagonaal aangezien ik erboven nog kleinere dwarsliggers wil plaatsen wat je ook wel vaker bij pergola’s ziet ( maakt je het daardoor ook niet al steviger omdat je dan alle liggers met elkaar verbind?)

Welke maten kan ik het beste gebruiken voor de diagonalen of maakt dat niet veel uit? Zou dat wel graag ook met eiken doen dan oogt het als 1 geheel.

Super bedankt man!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Duidelijk ik zal eerst de 4 diagonalen plaatsen en dan kijken wat het heeft opgeleverd. Het liefst niet bovenop een diagonaal aangezien ik erboven nog kleinere dwarsliggers wil plaatsen wat je ook wel vaker bij pergola’s ziet ( maakt je het daardoor ook niet al steviger omdat je dan alle liggers met elkaar verbind?)
die 4 zwarte diagonalen kan je ook 90° draaien tov hoe ze nu staan
die dwarsliggers komen evenwijdig met de muur + bovenop de liggers
zo ja, dan geven ze inderdaad bijkomende stevigheid
Welke maten kan ik het beste gebruiken voor de diagonalen of maakt dat niet veel uit?
voor mij is het meest esthetische dat je dezelfde maat als de liggers gebruikt
hierbij trek ik mijn voorstel in om de blauwe vlak op de liggers te leggen
maw in bovenaanzicht - en dus ook in onderaanzicht - is het mooiste dat alle diagonalen even breed als de liggers zijn
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik krijg door het hele topic een beetje het gevoel dat @rowinbakker het idee achter het grote belang van diagonalen niet helemaal door heeft, zou dat kunnen?
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
die 4 zwarte diagonalen kan je ook 90° draaien tov hoe ze nu staan
die dwarsliggers komen evenwijdig met de muur + bovenop de liggers
zo ja, dan geven ze inderdaad bijkomende stevigheid

voor mij is het meest esthetische dat je dezelfde maat als de liggers gebruikt
hierbij trek ik mijn voorstel in om de blauwe vlak op de liggers te leggen
maw in bovenaanzicht - en dus ook in onderaanzicht - is het mooiste dat alle diagonalen even breed als de liggers zijn
🙏 Ik ga hout bestellen. Aangezien ik de rest ook met houtverbindingen heb gedaan en de schroef zoveel mogelijk wil vermijden - kan ik denk ik het beste met een halfhout verbinding werken of niet?

En terugkijkend op mijn ontwerp en uitvoering, want ik wil graag leren, had ik dus beter bredere liggers kunnen gebruiken dan zou het stabiel genoeg zijn waardoor je geen diagonalen nodig had gehad?

Weet je ook een aantal goede boeken over constructies en dan met name ook de houtskeletbouw? Ik vind het bv lastig om te weten welke dikte en hoogte je moet gebruiken voor de stevigheid/stijfheid en overspanning. Qua overspanning heb ik de hoogte volgens mij wel goed doorberekend.

In ieder geval mijn dank is groot, en ik leer graag van mensen die ervaring hebben en liefde voor hout.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Ik krijg door het hele topic een beetje het gevoel dat @rowinbakker het idee achter het grote belang van diagonalen niet helemaal door heeft, zou dat kunnen?
Ik heb nog niet veel ervaring maar snap het principe wel. Heb ook een beetje afgekeken van andere ontwerpen en daar heb ik nog nooit in het dakvlak een diagonaal gezien. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met hoe ik het uiteindelijk heb uitgevoerd en welke maten ik heb gebruikt voor de liggers en de schoren. Leer graag van mijn fouten dus ik hoor ook graag hoe ik het beter had kunnen doen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
zou dat kunnen?
je mag 'kunnen' door 'zijn' vervangen
toch heb ik de indruk dat het nut van schoren of diagonalen langzaam doorsijpelt
Aangezien ik de rest ook met houtverbindingen heb gedaan en de schroef zoveel mogelijk wil vermijden - kan ik denk ik het beste met een halfhout verbinding werken of niet?
de zwarte diagonalen zou ik tussen de liggers plaatsen
in theorie kan je ze half op de liggers leggen, wat je dan een halfhoutverbinding zou kunnen noemen, maar dat in 45° uitwerken is in praktijk moeilijk + je verliest een groot deel van de mogelijke stijfheid
best is die kleine diagonalen op dezelfde hoogte als de liggers er tussen te plaatsen
het bezwaar tegen schroeven laat je best vallen
als je die niet graag ziet, dan vul je het schroefgat met een prop op

En terugkijkend op mijn ontwerp en uitvoering, want ik wil graag leren, had ik dus beter bredere liggers kunnen gebruiken dan zou het stabiel genoeg zijn waardoor je geen diagonalen nodig had gehad?
bredere liggers was geen grote stap vooruit geweest
de stijfheid komt uit de diagonalen

Heb ook een beetje afgekeken van andere ontwerpen en daar heb ik nog nooit in het dakvlak een diagonaal gezien.
inderdaad
maar een pergola wordt niet ontworpen om een zijdelingse druk (evenwijdig met de muur) te doorstaan
die dient meestal enkel om er klimplanten op de laten hangen
ik veronderstel dat de schommel in een vlak gaat schommelen dat haaks op de muur staat
je kan de zoekfunktie rechts boven gebruiken
tik 'pergola' in en vink 'titels' aan
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Als je toch dunne latten bovenop gaat plaatsen om klimplanten op te laten groeien, kun je die dan niet diagonaal plaatsen?
Dan sla je twee vliegen in één klap.

Of dat het aanzicht is dat je zoekt, laat ik dan in het midden. :)
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
je mag 'kunnen' door 'zijn' vervangen
toch heb ik de indruk dat het nut van schoren of diagonalen langzaam doorsijpelt

de zwarte diagonalen zou ik tussen de liggers plaatsen
in theorie kan je ze half op de liggers leggen, wat je dan een halfhoutverbinding zou kunnen noemen, maar dat in 45° uitwerken is in praktijk moeilijk + je verliest een groot deel van de mogelijke stijfheid
best is die kleine diagonalen op dezelfde hoogte als de liggers er tussen te plaatsen
het bezwaar tegen schroeven laat je best vallen
als je die niet graag ziet, dan vul je het schroefgat met een prop op


bredere liggers was geen grote stap vooruit geweest
de stijfheid komt uit de diagonalen


inderdaad
maar een pergola wordt niet ontworpen om een zijdelingse druk (evenwijdig met de muur) te doorstaan
die dient meestal enkel om er klimplanten op de laten hangen
ik veronderstel dat de schommel in een vlak gaat schommelen dat haaks op de muur staat
je kan de zoekfunktie rechts boven gebruiken
tik 'pergola' in en vink 'titels' aan
Duidelijk. En deze uitwerking dan?
0D446A05-A405-4033-851F-D18A8DE5F9F8.jpeg

hier zijn geen schoren gebruikt, welk dikkere maten en meer liggers. Maar dit had ik een beetje als referentie.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Als je toch dunne latten bovenop gaat plaatsen om klimplanten op te laten groeien, kun je die dan niet diagonaal plaatsen?
Dan sla je twee vliegen in één klap.

Of dat het aanzicht is dat je zoekt, laat ik dan in het midden. :)
Dat zou nog een goede en mooie oplossing kunnen zijn! Als je dat idd in een ruit verwerkt zoals @ZotVanHout aangeeft
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
En deze uitwerking dan?
dat is een mooi plaatje, maar met mooie plaatjes moet je opletten
het is een statische toestand, zonder enige beweging
de zetels hangen aan de liggers, en zijn niet echt als schommel bedoeld
dus in principe zou ook jij in het horizontale vlak geen diagonalen nodig hebben
de praktijk is bij jou anders, want je oordeelt dat de pergola onvoldoende stabiel/stijf is
een mogelijks verschil met bij jou kan de verankering + het gewicht van de stijlen zijn
bij jou staan die op poeren
de verbinding tussen staanders + poeren zou scharnieren toe kunnen laten
op de foto zit er een muurtje rond de stijlen + we weten niet waarin de stijlen steken, en hoe diep (ingekapseld in beton ?) + we zien de stijlen op de uiteinden niet (waar diagonalen kunnen steken)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
dat is een mooi plaatje, maar met mooie plaatjes moet je opletten
het is een statische toestand, zonder enige beweging
de zetels hangen aan de liggers, en zijn niet echt als schommel bedoeld
dus in principe zou ook jij in het horizontale vlak geen diagonalen nodig hebben
de praktijk is bij jou anders, want je oordeelt dat de pergola onvoldoende stabiel/stijf is
een mogelijks verschil met bij jou kan de verankering + het gewicht van de stijlen zijn
bij jou staan die op poeren
de verbinding tussen staanders + poeren zou scharnieren toe kunnen laten
op de foto zit er een muurtje rond de stijlen + we weten niet waarin de stijlen steken, en hoe diep (ingekapseld in beton ?) + we zien de stijlen op de uiteinden niet (waar diagonalen kunnen steken)
Ja daar heb je gelijk in, de staanders lijken daar veel steviger gefundeerd. Had ook al mijn bedenkingen of het met poeren heel stevig zou worden want het draadeind gaat ook helemaal niet ver de poer in.

Maar ik weet genoeg en dank jullie zeer voor het meedenken.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
andere ontwerpen en daar heb ik nog nooit in het dakvlak een diagonaal gezien. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met hoe ik het uiteindelijk heb uitgevoerd en welke maten ik heb gebruikt voor de liggers en de schoren.
In een dakvlak, als in een dicht dakvlak, ligt er bijna altijd plaatmateriaal op de liggers, voldoende geschroefd en verankerd. Dit plaat materiaal werkt dan als "schijfwerking" en verzorgd de stabiliserende 'diagonalen'.

Ik heb zelf kort geleden een redelijk zelfde opzet afdak gemaakt, maar dan 'quick and dirty' daar komt de stabiliteit niet zo zeer uit de diagonalen, maar meer uit de totale combinatie. Iedere verbinding in deze constructie is met stalen bevestigers gemaakt, die zijn niet momentvast, eerder gewoon scharnierend.
Mijn poeren staan wel redelijk 'momentvast' door de lange stalen kokers waaraan de staander vast zit, waardoor er weinig beweging meer in de constructie zit. Echter, een schommel zou ik er niet aan ophangen zonder extra maatregelen te treffen.
 

Bijlagen

  • 20210613_210356.jpg
    20210613_210356.jpg
    118,5 KB · Weergaven: 32

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Details:
- Staanders staan op betonpoeren, toen de constructie nog niet stond vond ik dat al niet stabiel
- Voorkant schoren met pen en gat, ringbalk ligt in inkeping van de staanders met een pen erdoor.
- Liggers in inkeping met een tellerkopschroef 8 bij 180, gaat 3 cm in het hout eronder. (Misschien is dit ook niet vast genoeg?)
Mijn mening. Ik denk dat je de schoren niet vast genoeg hebt. Hoe vast zat de pen en gat houtverbinding? M.a.w. hoe precies heb je deze gemaakt. Als je hier al ruimte op hebt zitten, loop je al een punt achter.
Een tellerkopschroef van 18 die 3 cm in het achterliggende hout zit is naar mijn mening ook niet genoeg. Die moet er minimaal 9 cm inzitten.
De 2 schoren zouden in principe meer dan genoeg stevigheid moeten geven, mits het goed word uitgevoerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als het zo ingewikkeld gaat worden met grote hoeveelheden schoren zou ik geen pergola meer willen hebben, dus ik zou het spoor van Jelmer eerst maar eens volgen. Als ervaren hovenier heeft hij wel recht van spreken.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Weet je ook een aantal goede boeken over constructies en dan met name ook de houtskeletbouw?
Ik vind zelf deze wel fijn, is wel erg op huizen gericht, misschien niet helemaal wat je zoekt: Learn to Timber Frame, Will Beemer | 9781612126685 | Boeken | bol.com . Basis is in alle ontwerpen wel een "vast" frame op de grond, en ook hier worden natuurlijk uiteindelijk nog planken op gespijkerd die torsiestijfheid geven. Maar het geeft wel goede voorbeelden van houtverbindingen en constructies. Heb dit boek wel gebruikt als basis voor wat constructies in m'n eigen achtertuin.
Andere tip: als je iets bedenkt, zet dan eerst een ontwerp en wat je wilt bereiken hier op het forum. Er zijn altijd mensen die op je ontwerp willen schieten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.