je mag 'kunnen' door 'zijn' vervangen
toch heb ik de indruk dat het nut van schoren of diagonalen langzaam doorsijpelt
Aangezien ik de rest ook met houtverbindingen heb gedaan en de schroef zoveel mogelijk wil vermijden - kan ik denk ik het beste met een halfhout verbinding werken of niet?
de zwarte diagonalen zou ik tussen de liggers plaatsen
in theorie kan je ze half op de liggers leggen, wat je dan een halfhoutverbinding zou kunnen noemen, maar dat in 45° uitwerken is in praktijk moeilijk + je verliest een groot deel van de mogelijke stijfheid
best is die kleine diagonalen op dezelfde hoogte als de liggers er tussen te plaatsen
het bezwaar tegen schroeven laat je best vallen
als je die niet graag ziet, dan vul je het schroefgat met een prop op
En terugkijkend op mijn ontwerp en uitvoering, want ik wil graag leren, had ik dus beter bredere liggers kunnen gebruiken dan zou het stabiel genoeg zijn waardoor je geen diagonalen nodig had gehad?
bredere liggers was geen grote stap vooruit geweest
de stijfheid komt uit de diagonalen
Heb ook een beetje afgekeken van andere ontwerpen en daar heb ik nog nooit in het dakvlak een diagonaal gezien.
inderdaad
maar een pergola wordt niet ontworpen om een zijdelingse druk (evenwijdig met de muur) te doorstaan
die dient meestal enkel om er klimplanten op de laten hangen
ik veronderstel dat de schommel in een vlak gaat schommelen dat haaks op de muur staat
je kan de zoekfunktie rechts boven gebruiken
tik 'pergola' in en vink 'titels' aan